Slengbukser og andre historier

Og noen ganger kan en centimeter være nok (meget fritt etter Anne Grete Preus).   Linbukser er behagelige, og former seg velvillig av kroppsvarmen.  Noen ganger kan de ble vel behagelige, slik at begrepet slengbukser får nytt innhold.  Dvs. de slenger rundt baken.  Da er det utrolig for en forskjell det kan gjøre med noen små sømmer i sidene og/eller i baken.

Eller langbuksa som er en centimeter for lang eller en centimeter for kort.  En cm opp eller ned kan gjøre hele forskjellen.  Og er det ingen ting mer å legge ned, så går det kanskje an å sette på en linning – dersom man har stoff som passer.  Eller heller lage seg ei knebukse. 

blogbilder-022

 

Nå er ikke ei svart bukse under omsying mye å vise fram, så jeg tenkte jeg skulle si litt om det øvrige dere ser på bildet. 

Symaskinen er min første som er kjøpt helt ny for 2 – 3 år siden.  Før det har jeg eid en gammel Singer m/handsveiv som jeg fikk forærende fra en nabo på 70-tallet.  Den sydde jeg ganske mye på den gangen.  F.eks. bobledresser til mine små barn, og tunika og slengbukser  m. sydd press i crimplene til meg selv.  Alle sømmer måtte kastes over på hand.  På 70-tallet gikk det en voldsom sybølge over landet.  Jeg kjenner damer som tom. sydde dresser og bukser til sine menn!  Hvor begeistret mennene var for dette, skal jeg ikke ha noen sterke meninger om.

Min andre symaskin kjøpte jeg brukt.  Den var ganske lunefull, men hadde i alle fall sikk-sakk, og det var jo et fremskritt. 

Og nå altså, endelig en maskin som er up-to-date, og har vært bare min.

Nåleputa er et søtt,lite pinnsvin som jeg tror må være tovet.  Den er laget hos filtmaker Evelyn Refsahl i Lofoten, og er en presang fra ei venninne.

Frukten er med bare som en påminning om vitaminer i vårknipa, og muligheten for en appelsin som belønning når jeg var ferdig med buksa.

Ja, er det ikke sånn, med alle ting, småe og store, så er det en historie bak alle.

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

