Skolekjøkken

Ei bok som har fulgt meg siden 1960, er læreboka i husstell som  ble brukt i skolekjøkkenet.  Boka er velbrukt, og har sett bedre dager.  Bl.a. er permene så slitte så det er umulig å lese hva som står utenpå, men det kan se ut til at den kostet kr. 2.10 da den utkom i 1953.

Av innhold kan nevnes:  Personlig renslighet, boligen vår, storrengjøring, lørdagsrengjøring, de ulike rom i huset, kokekar og kjøkkentøy, oppvask, komfyr og brensel, kokeapparater, belysning, klesvask, gardiner, stivetøy etc.etc. 

gammelkokebok

 

Så til poenget:  Denne lille boka inneholder også en rekke enkle, gamle, gode matoppskrifter, som fortsatt er gangbare.  Og Slow-food-bølgen gjør middagsoppskriftene i boka superaktuelle.  På sidene her er det eksempler på Russekrem, Marte knipe og Fruktsalat.  Alle er eksempler på gamle og  gode desserter, som alltid blir godt mottatt av både store og små.  Så min gamle, utslitte skolekjøkkenbok gjør fortsatt nytten.

Et par eksempler på min barndoms desserter:

Marte knipe

1 l melk, 1 dl sago, 1/2 ss smør, 1 egg, 1 ss sukker, 4 mandeldråper eller noen finhakkede mandler

Kok opp melken, dryss i sago, kok til grynene er klare, tilsett smør, vispet egg, sukker og mandeldråper.  Helles i form, og velves når den er kald.  Serveres med rød saus

Ingen grunn til å kjøpe rød saus på pose med kjemikalier.  Denne er like enkel å lage fra bunnen:

Rød saus: 4 dl vann, 1 – 2 dl søt saft, 1 ss sukker, 2 ts potetmel

Ha alt i en kasserolle, og rør til det koker.

Russekrem

2 dl vann, 3 dl søt saft, 2/3 dl semulegryn

Kok opp alt i 15 min.  Løft gryta (eller slå over i en rørebolle)  straks over i kaldt vann.  Visp massen med mikser til den er kald og kremaktig.  Server med eller uten fløtekrem.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

4 svar til Skolekjøkken

  1. Stubbetufsa sier:

    Jeg bruker også mi skolekjøkkenbok. I våres tid FIKK vi disse bøkene. Nå for tida er det mye dårligere råd på skolene, ingen unger har visst ei slik bok…

  2. mormonsen sier:

    Jeg håper i alle fall at de har skolekjøkken. Det vil være synd om noen går gjennom livet uten å oppdage gledenemed god mat, og at matlagingen er halve gleden – minst.

  3. Kari Wendt sier:

    Hei, så flott at du fortsatt har den boken. Jeg har dessverre mistet min. Lurer å om du har tid og lyst til å sende meg oppskriften på frankbrød. Den oppskriften er veldig god. Pleide å lage to fletter ofte med valmuefrø på toppen godt bare å spise sånn, bruke til suppe ogved siden av gryteretter. Får jeg den skal jeg bli veldig glad. En riktig god jul til deg og alle som har denne boken fortsatt.
    Hilsen Kari

  4. mormonsen sier:

    Akkurat nå oppholder jeg meg på Gran Canaria, hjemme igjen den 12.12. Da skal jeg selvfølgelig se om jeg finner oppskrift på franskbrød i skolekjøkkenboka. Så arti at du og bruker oppskrifter fra «dengang». 🙂

Legg igjen en kommentar

