Ja-kake

Jeg er veldig glad i kaker – glad i å bake, glad i å spise.  Men akk, jeg har jo bare måttet innse at kaker ikke kan være daglig kost her i huset.   I dag har jeg forsøkt meg på noe nytt – ei «ja-kake» etter oppskift fra Fedon.

Kakebunn:  6 egg, 100 g fruktose, 500 g finmalte mandler/hasselnøtter, 2 ts. bakepulver.  Pisk eggedosis, bland i det tørre, stek i springform 24 cm, 160 gr. i ca. 30 minutter, til den er fast og gjennomstekt.  Sjekk med kakenål.

Kakebunnen laget jeg i går, og hentet opp et beger blåbær og et beger bringebær fra fryseren til tining i kjøleskapet.  Så puttet 3 beger yoghurt (1 liter!) i tre kaffefilter, videre oppi et dørslag og dette oppi en bolle for avrenning over natten.  I dag var det igjen omtrent halvparten av mengden, med konsistens som mager smøreost.

Her er jeg klar til å lage kremen, og fylle kaka:

blogbilder-0031

Krem:

1 liter yoghurt, 3 dl kremfløte, ca. 80 gr. fruktose, 1 vaniljestang, friske eller dypfryste bær.

Yoghurt til avrenning – se ovenfor.

Pisk kremfløte med fruktose og innholdet i en vaniljestang.  Vend inn den avsilte yoghurten (det er nå igjen ca. 0,5 liter).  Ta 1/3 av kremen og bland inn moste bær.

Del kaken i to og legg bærkremen mellom lagene.  Glatt ut resen av kremen på toppen og pynt med hele bær.

Kaken smakte godt, kanskje litt tørr, men ble mer saftig av å stå og trekke.   Jeg blandet blåbær og bringebær i kremen, og serverte rørte bringebær ved siden av.  Det fungerte utmerket.  En annen ide kunne være å dynke bunnen forsiktig med saft fra bærene.

blogbilder-006

Ja-kake?  Jeg tror den er brukbart sunn.  Den inneholder ikke hvetemel, og sunt fett fra nøttene.  Videre er det lite kremfløte, da det meste av kremen er avrent yoghurt.  Hvor søt man ønsker kaka, kan man enkelt regulere ved å servere rørte bær med sukker ved siden av.

På bordet:  Fløtemugge fra loppemarked, kopp og asjett fra bruktbutikk, begge i Fredrikstad.  Duk fra sigøynermarked i Fuengirola, Sør-Spania.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

