Tunika blir topp og veske

Enten har min oppfatning av hva som er «stort nok» forandret seg, eller så har jeg blitt betraktelig mindre.  Det er nemlig utrolig hvor mange klesplagg jeg har som jeg i synes er alt for store og unette.  Og som gir meg nok av muligheter til å trene på å sy om.

Her om dagen gikk jeg løs på en tunika i ganske tynn lin.  Deilig stoff (jeg elsker naturstoffer), men jeg syntes den var for ruvende.  Jeg startet med å gjøre om 3/4 ermer til korte ermer.  Det var en enkel operasjon – bare å klippe og falde.  Jeg trodde det skulle gå like greit med falden nede:  Klippet opp, og laget en fin bue på både for- og bakstykke, og faldet opp.   (Før det hadde jeg også sydd tunikaen litt inn i begge sider).  Nå hadde jeg altså fått en liten topp, som så orntlig fin ut, men hvor falden krøllet seg opp etter en time på kroppen.  Så hva gjorde jeg nå?

Jeg kjøpte elastisk «tube» i tynn, hvit, ribbebommull, klippet til falden på ny, og sydde på ribbekant.  Og nå ble resultatet OK. 

blogbilder-010

Oppildnet av suksessen med ribbekanten, gikk jeg i gang med å sy veske av restene av stoffet fra tunikaen.  Et glidelås som sto i siden på tunikaen ble sprettet løs og gjenbrukt i veska, og så ble bredden på veska bestemt ut fra glidelåset!  Ett av to smale knyttebelter til å knytte bak på ryggen på tunikaen ble gjenbrukt til skulderrem.  Til for brukte jeg en stoffrest av fast, tjukt, bommullsstoff.

blogbilder-012

Opprinnelig plan var å bruke veska sammen med toppen.  I øyeblikket er den funnet mer anvendlig til å oppbevaring av  kamera, lader og kabler!  Uansett, det var mitt første forsøk på veske.  Den neste skal bli mer forseggjort!

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Tunika blir topp og veske

  1. Stubbetufsa sier:

    Du trenger tydeligvis flere oppbevaringsposer! Og dette var både lurt og fint! Du er oppfinnsom!
    Å, ja, det er du som har satt deg som følger som Lisbeth! Den knappen var det umulig å komme til noen blogger på, så jeg tenkte bare at jeg skulle vente og se hva som skjedde! Og så skjedde DU!
    Nå virker signaturen din på kommentarene. Jeg kom rett inn på sida di! Når det gjelder følgere, så er det på blogspot en liste over dem jeg følger,
    og der er også et system for å fjerne den følgingen. Det må jo være noe lignende på wordpress! På administrasjonssida. Du får det nok til. I november, da jeg begynte, måtte jeg prøve og feile mye, men man finner ut etter hvert! Klem!

Legg igjen en kommentar

