Fenalår, lapskaus og semulepudding

Jeg pleier å si at det beste med fenalåret, er lapskausen som kokes på knoken.  Og i går (lørdag) har vi kosa oss med nettopp det til middag.  Det er enkelt å lage lapskaus på denne måten.  Men:  Det må planlegges på forhånd, pga. tid som går med til utvanning og til koking, så dette er slow-food.

Knoke fra fenalår og evt. annet salt kjøtt vannes ut et døgn, og kokes et par timer – dvs. til kjøttet faller fra beina.  Dette gir verdens nydeligste kjøttkraft.  Og den deilige lukta av kokt, tørket kjøtt som sprer seg i huset gjør at vi får god tid til å glede oss til middag.

Kjøttet tas opp fra gryta, og bein og brusk fjernes.  Jeg fjerner alltid fett som flyter oppå kraften.  Dersom kraften får bli kald, er det enkelt å fjerne fettlokket, men da må man beregne ytterligere tid til dette. 

Så rensker og kutter man poteter og grønnsaker:  kålrot, gulrot, sellerirot, purre og løk. 

blogbilder-092

Alt skjæres opp og has tilbake i kraften.  Kraften skal knapt dekke kjøtt og grønnsaker.  Ta vare på evt. overflødig kraft, den kan brukes i suppe.  Så får alt putre sammen til alt er gjennomkokt, ca. en halv time.  Til slutt hakket persille, fersk eller tørket.  Smak til med salt og pepper.

lapskaus

Servers med flatbrød og tyttebærsyltetøy.

Etter en nostalgisk lapskaus, er det på sin plass med en nostalgisk dessert:

Semulepuddig:  1/2 l iter melk  (helst helmelk), 0,6 desiliter semulegryn, ørlite salt, 2 – 3 ss sukker, 6 g mandeldråper.

Kok opp melk, dryss i gryn, og la småkoke i 15 min.  rør inn salt, sukker og mandeldråper.  Ha over i bolle, og avkjøl.  Ha lokk på bollen, så unngår du snerk.  Server med rød saus – se oppskrift under skolekjøkken.

blogbilder-088

På bordet:  Løper fra Tyrkia.  Skei fra Brukt- og antikkmesse i Trondheim, fat fra loppemarked.

Med til historien hører at vi måtte prøvesmake på puddingen for å sjekke om den smakte sånn som vi husket fra barndommen.  Gjett om!  Vi endte med å spise opp smitt og smule.  Så jeg måtte lage en ny porsjon for å ha til middagen dagen etter.

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

6 svar til Fenalår, lapskaus og semulepudding

  1. Stubbetufsa sier:

    Dette er søndagsmat fra barndommen! Pussig at man kan huske lukt og smak!

  2. Turid sier:

    Favoritt middagen min det der.
    Her i huset har vi lapskaus dugnad bla. i påska- da er alle med å bidrar når det er 10-12 stk som skal bli mette.
    En fin dag til deg!

  3. besta sier:

    Fikk kjempelyst på lapskaus! I min barndom kokte vi alltid lapskaus på «spikjekjøtt» -enten fra bog eller side (det som nå heter pinnekjøtt)av lam. Nam-nam.
    Mens jeg er i det nostaligiske hjørnet må jeg fortelle om småsteika og sviskergrøten, som ofte var søndagsmiddag hjemme i Lofoten. Laget det sist søndag og hadde naboene på middag. De hadde ikke spist det på mange år (men så er de jo østlendinger), og de syntes det var kjempegodt. God gammeldags (feskar-)bonde kost er ikke å forakte!

  4. Sonja Strand sier:

    Trodde ikke mine egene øyne da jeg kom inn på siden din.Tenk fenalår,lapskaus og semulepudding.Det var som å dumpe inn på kjøkkenet i mitt barndomshjem. Og så russepudding , min yndlingsdessert i barndommen. Tror nesten jeg må lage det en dag. Tusen takk for tipset.
    Takk for koselig kommentar på bloggen min.

  5. Stubbetufsa sier:

    Ha en fin søndag!

  6. ztaale sier:

    Ahh, googlet meg fram til lapskaus oppskriften din, nydelige saker, den står på bordet her hos oss om en halvtimes tid! 🙂

Legg igjen en kommentar

