Skattejakt i Trondheim

Ei langhelg i Trondheim gir mange muligheter for gjenbruksentusiaster.  Byen er full av brukt- og antikvitetsforretninger, og i tillegg dumpa jeg rett opp i en brukt- og antikkmesse i Trondheim spektrum.  Et Eldorado!

blogbilder-138

Her var det noe for enhver smak – og for enhver lommebok.

blogbilder-1393

Fra store, dyre serviser og pent sølvtøy, til krushoinna og ukurante kopper med skår. 

Jeg må vise fram noen av mine funn.  Først ei sukkerskål fra Rosenthal:

blogbilder-150

Det som var ekstra stas med denne, var at det var samme mønster som på kakefatet som jeg kjøpte på loppemarked i København for mange år siden.  Fatet får derfor også lov til å være med på bildet.

Det neste fatet , et kakefat fra Figgjo Flint, er helt likt et fat mine foreldre kjøpte i bryllupsgave til pappas nevø i 1955.   (Da var jeg 8 år gammel). De fikk kaffekopper i samme stil fra andre i familien.   Prisen på fatet i dag var nok en helt annen, jeg kan tenke meg at den tilsvarte omtrent en gjennomsnittlig månedslønn i 1953. 

blogbilder-151

Jeg oppdaget fatet da en mann sto og vurderte det.  Jeg var så redd for at han skulle kjøpe det, så for at jeg ikke skulle virke for interressert, så måtte jeg gå meg en runde i lokalet.  Gjett om jeg var glad da jeg kom tilbake, og fant fatet usolgt!  O nostalgi!  O glede!

Så en liten skatt til slutt:

blogbilder-154

Ei søt, lita porselensmugge fra Bohemia. Den rommer ca. 0,5 liter, og skal brukes til dessertsauser.  Er det flere enn meg som husker denne typen mugger fra bestemors kjøkken? 

Alt gammelt servise jeg kjøper, er i daglig bruk.  Jeg har noen få kakefat av nyere dato, men de jeg bruker, er de gamle fra loppemarked og bruktbutikker.

Det er jo ikke akkurat loppepriser på antikkmarkeder.  Og det hender jeg gremmer meg ørlite når jeg ser samme ting til flerdoble priser,  enn det jeg har sett på tilsvarende på loppemarkeder.  På den anne side, så finner man også ting her, som man neppe ville funnet på et loppemarked. 

Det hender mine barn kaller meg for Hyasinth, og jeg må innrømme at jeg føler meg litt truffet.  Derfor blir utfordringen, igjen, å finne tre ting i mine skap som jeg kan sirkulere videre, til nye gjenbrukere.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

2 svar til Skattejakt i Trondheim

  1. Takk for kommentar hos meg for lenge siden.
    Du har hatt det flott hos brukthandleren.
    Mye fint du fikk med deg hjem!
    Ha en flott mandag!
    Jeg legger deg til i blogglista mi.

  2. Trollkåno sier:

    Å, du hendelse kor fin den sukkerskåla er….og det same med fatet og muggen. Men eg trur skåla tek prisen!
    Der hadde du flaks!

Legg igjen en kommentar

