Og sånn går no dagan.

Jeg lurer på om jeg ikke er blitt et litt mer bevisst mesnneske etter at jeg begynte å blogge.  Jeg har ofte bloggen i bakhodet når jeg opplever eller utfører ting , både smått og stort.  Jeg har fått et skarpere blikk  for detaljer, jeg har begynt å bruke både kamera og  PC på en ny måte, og kompetansekurven er stigende.  Jeg tror jeg rett og slett reflekterer mer over både dagen i går og dagen i dag enn jeg har gjort til vanlig.  Og jeg får så mange glade overraskeler over alle tvillingsjeler som finnes ute i blogglandia, det være seg gjenbruksentusiaster, omsømmere, håndarbeidere, koppedillafolk eller tradisjonsmatlagere. 

Egentlig skulle jeg jo fortelle litt mer fra min langhelg i Trondheim, og i dag får det bli noe fra mine besøk i to Fretexbutikker:

Fretex har en «litt dyrere» av deling i Mercursenteret, hvor de også selger en del omsømmede, smarte, saker:

blogbilder-118

 

 

 

 

 

 

 

Til venstre er det toalettmapper som er sydd av gamle skinnjakker.  De er kjempefine.  Til høyre er det varmeflasker med trekk som er sydd av sånne gamle ulltepper, som jeg regner med at de fleste som er på min alder har minner om.   Sånne ulltepper tror jeg ikke lages i dag.  Både skinnpung og ulltrekk burde være greie å kopiere for de litt fingernemme.  Jeg lurer litt på om man kan sy skinn på en vanlig symaskin. 

Så til en annen morsom sak:

blogbilder-119

Dette er ei pute som er sydd av et silketørkle.  Noen puter har tørkle også som bakside, andre har ensfarget stoff i farge som passer til.   Så her får man bare se hva man har liggende av gamle tørklær.  Eller kanskje skal man lete etter noe på loppis eller i andre Fretex-butikker.

Dette er fra Fretex i Fjordgata:

blogbilder-128

Mange produkter fra flittige fingre

Hatter, luer og skjerf fantes også

blogbilder-1301

– i silke, ull og pelsverk

Og vesker

blogbilder-1311

i alle farger og fasonger.  Som dere ser, litt husflid også her.

Det var reklamen for Fretex i dag.  Nå får vi en ny Fretex-butikk i sentrum i Tromsø i disse dager. Mange gleder seg til det, da dagens Fretex ligger litt avsides.  Forøvrig får Fretex i Tromsø inn utrulige 1 tonn(!) klær hver dag, bare her i Tromsø.  Noe selges her i byen, men det meste selges til Polen for kilopris.  Der selges det videre i ulike typer gjenbruksbutikker.  Klær som ikke kan selges, rives opp og gjenbrukes i isolasjonsmatter til hus og i vattepper til flyktningeleirer.  Alt dette fikk jeg vite på et jobbmøte jeg var på i forrige uke, der også Fretex deltok.  Når så i tillegg Fretex Norge er en stor attføringsbedrift, så er dette en bedrift som har et verdigrunnlag etter mitt hjerte.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

4 svar til Og sånn går no dagan.

  1. Trollkåno sier:

    Åja, på Fretex likar eg å gå og kikke.(og handle av og til, sjølvsagt). Sy i skinn? Meiner du kan kjøpe spesiell skinn-nål til «vanleg» symaskin, er ikkje heilt sikker.

  2. Annfrd sier:

    Så spennende dager du har hatt i Trondheim. Ofte når en er ute å reiser blir det dårlig tid til å få med slike ting, men det er snakk om prioritering.
    Salme i vårknipa ble lagt inn under den dårlige våren i fjor. Den er bare blitt liggende nederst hele tida sammen med Rødsildra som skulle være sideelement.
    Nå tar jeg kveld. Natta!

  3. BirtH sier:

    Jeg kom tilfeldigvis over bloggen din, og ble interessert 🙂 Artig at du driver med omsøm. Det drømmer jeg også om å gjøre hvis tida strekker til. Eller hvis jeg prioriterer annerledes.
    Jeg var innom Fretex i Trondheim i vinter, og da kjøpte jeg tre vesker til total sum 100 kr!
    Ellers er jeg enig med deg at når en blogger, får en et helt annet blikk for det som skjer og det som er rundt en. Det handler også om kreativitet!

  4. Stubbetufsa sier:

    Fint at du blogget om Fretex! Jeg har vært mange ganger på Fretex i Tromsø, og jeg strevde mye for å finne fram dit første gangen! Flott med en til slik butikk! Jeg skulle gjerne vært i Trondheim, det så flott ut!

Legg igjen en kommentar

