Auarshau

I dag spiser jeg middag alene, så da benytter jeg anledningen til å lage en av mine absolutte favoritter:  kokt, lettsaltet auar.    Med hau!  Det er vanskelig å spise hau med pene manerer når man skal ha med seg alt det gode fettet som finns i hauet, så det er ypperlig aleinespise.  Jeg har heller ingen konkurranse fra resten av familien på akkurat auarshau, så også derfor egner den seg ypperlig på en dag som denne.

I tillegg er dette utrolig lettvindt mat når man kommer sulten fra jobb.  Middagen tar så lang tid å lage som det tar å koke poteten.    Noen oppskrift skulle heller ikke være nødvendig, det er jo bare å hive fisken oppi usaltet vann, og småkoke i ca. 10 minutter.

nyblogg-002

Nå er nå engang ikke kokte auarshau særlig fotogene, så bildet har jeg mest tatt for å vise fram nok ett av mine loppemarkedsfunn fra for flere år tilbake:  et sett med tre ganske små fat.  De egner seg like godt til kaker som til serveringsfat, sånn som her.  Jeg synes de er kjempesøte.  At de må vaskes for hand, er også helt greit, da oppvaskmaskinen min gikk i heisen før påske.

Ja, så var det bare å spise og kose seg, med smørklatter over potet og gulrot, og et dryss av persille.   Å, som det smakte!  Jeg har smattet og slurpet i meg auarsfett, og bare kjent på hvordan all omegaen har virket som plumbo i mine kolesterolblodårer!

Potetene er forøvrig de første nypotetene jeg har kjøpt i år.  De var nå langt fra som de norske, men var absolutt etanes.  Og når vi snakker om «årets», i går fikk jeg også tak i nykål, som ble laget slik, som følge til gårdagens middag:

ravdavar09-205

Smørdampet nykål:

Fjern alt vissent og brunt fra kålen.  Litt vann som dekker bunnen av kjelen, kålen som er skjært i skalker (1 kål er 8 skalker), litt salt og 3 ss smør over.  Koker i 6 – 7 minutter.

Smaker godt til det meste.  I går ble denne kålen servert til fiskekaker.

Dette innlegget ble publisert i Mat, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Auarshau

  1. Stubbetufsa sier:

    Åhh, æ glær mæ tel i måra! Da skal æ ete auarshau aleina, førr gubben kjøre tel Vestlandet! Den lettsalta fisken ligg og kose sæ i kjøleskapet!
    Smørdampa kål til? Kanskje det!

  2. Annfrid sier:

    Ja, en slik middag kunne æ også tenke meg.

Legg igjen en kommentar

