Råd og dåd

Da vi fikk Norges fineste bibliotek her i Tromsø, så bestemte jeg meg for å slutte å kjøpe bøker.  Det løftet har jeg bare sånn måtelig klart å holde.  Og når jeg får øye på slike eksemplarer i bruktbokhandelen, ja da kobler autopiloten inn, og vips, så er bøkene kjøpt og betalt og ligger i min ryggsekk.

nyblogg-0071

Henriette Schønberg Erkens Kjøkkenalmanakk fra 1938, og Gyldendals lille kokebok fra 1964.

Gamle kokebøker og husstellbøker fasinerer meg.  De er like mye norgeshistorie, og i særdeleshet kvinnehistorie, som de er gamle matoppskrifter.

Schønberg Erkens almanakk  fra 1938 inneholder to menyforslag med oppskrifter for hver dag i året.  I tillegg er boken full av råd og dåd om det meste.  Om husholdningspenger:  «…,og som hustruens erverv regnes de midler hun får av mannen til å holde hus for.  Disse husholdningspengene har hun rett til å få i passende beløp ad gangen, slik at hun virkelig får anledning til å administrere penger og ikke være under formynderskap av mannen.  Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis en annen ordning er påkrevet fordi hun har vist seg uskikket til å stelle med penger….

I 1964 aner vi en sterkere forventning til selvforsørgelse:    «Enhver yrkeshusmor vet hvor greit det er å servere «formmat» og «grytemat» og alt annet som kan gjøres ferdig i god tid til hverdag og fest…..»

I tillegg til økonomi, så har Erken gode råd innenfor de fleste av livets områder.  Blant annet har hun detaljerte oppskrifter og mønster for å sy sitt eget undertøy, bl.a. «underbenklær med godt snitt», og skriver:  Riktignok kan De få nokså rimelig trikotundertøy ferdigkjøpt, men selv de dyrere kvaliteter i trikot kan neppe måle seg med velsydd silketøy verken i eleganse eller i holdbarhet.

Til slutt må jeg bare ta med denne:  Hvordan man selv kan lage bysteholder:

nyblogg-010

nyblogg-011

Vel, det jeg egentlig hadde tenkt å blogge om i dag, var denne haugen med gammelt og nytt, som bare venter på å bli klippet og sømmet:

nyblogg-004

Men nå lurer denne yrkeshusmora på om hun ikke heller må finne tak i noe silke av god kvalitet som egner seg til elegante underbenklær og bysteholdere.  Det kan jo kanskje bli noe å blogge om!

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Råd og dåd

  1. Trollkåno sier:

    Artig med slike gamle bøker……so kan ein verkeleg sjå korleis det var å vere husmor i «dei dagar».
    Spennande å sjå kva du får ut av tøyhaugen……og går du igang med å sy undertøy må me få sjå det òg!!!!!
    (Eg sydde det til dei eldste gutane mine, som no er i tredveåra)

Legg igjen en kommentar

