Omsøm og skippertak

Det går litt i rykk og napp.  De siste dagene har symaskinen og sprettekniven kommet fram igjen,  et langt skjørt har blitt kort, og et kort er underveis til å bli langt.  En jakke framstår med ny image. 

I et tidligere innlegg slang jeg litt spøkefullt med leppa om Schønberg Erken og hennes mønster til elegante underbenklær i slike.  Nå har jeg fått så mange oppfordringer til å følge opp dette, så nå har jeg faktisk begynt å lure på på hvordan jeg skal få tak i det rette silkestoffet. 

Men enn så lenge, så har jeg jobbet med litt mer prosaiske saker:

nyblogg-013

Her klipper jeg av et sidt skjørt, til rett-under-kneet-lengde.  Et annet skjørt, med passende lengde, er mal.

nyblogg-016

Nå er skjørtet ferdig.  Sydd litt inn med to sømmer i sidene, og faldet.  Gjort en tidlig morgenstund, og her skal klærne på, for å brukes på jobben samme dagen.  Kjedelig å fotografere svarte klær, så jeg legger ved tilbehøret, for å piffe opp!

nyblogg-014

Det jeg klippet av det side skjørtet (stødig, god, bommullstrikot), tror jeg skal bli et hoftestykke til et halvsidt skjørt, som jeg ønsker å gjøre sidere.

nyblogg-015

Dette ordnet jeg for en stund siden.  Et Marimekko-skjørt i nydelig kvalitet, med tungete kant nede.  Men i en sidde som var unett til meg.  Jeg fjernet linningen, og satte på nytt hoftestykke (fra et annet kassabelt skjørt).  Skjørtet fikk flott sidde, og ble fint.  Fotoet er ubarmhjertig, og viser en større fargeforskjell enn det som er reellt.  Uansett, jeg bruker en topp som går utenpå hoftestykket, så en liten forskjell  betyr ingen ting.

nyblogg-018

Nå har det vært mye svart og fargeløst, så derfor har jeg gått løs på en gammel, rød jakke, som jeg var temmelig lei av.  (Det var nå umulig å få gode farger i dag, rødfargen er mye mer dempet i virkeligheten).  Jeg klippet av mansjetter og krage, og klippet til v-hals.

nyblogg-025

Så kantet jeg med beige skråbånd og bommullsblonde rundt hals og ermer. 

nyblogg-029

Til slutt laget jeg ei brosje av rester av blonde og skråbånd, og gamle knapper og perler og halvparten av et smykkelås.  På baksiden skal jeg sy fast en bitteliten sikkerhetsnål, når jeg bare finner en.  Nå er jakken ferdig og skal brukes sammen med et beige skjørt.  Jeg teller litt på knappene om jeg også skal korte jakken med 5 cm.  Det er i så fall en enkel operasjon, bare klippe av og falde opp.

Men så var det den undertøysilken. da.  Kanskje jeg fåt ta en tur innom Fretex og se om de har noen gamle nattkjoler eller underkjoler, som kan ømsømmes.

Dette innlegget ble publisert i Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

5 svar til Omsøm og skippertak

  1. Annfrid sier:

    Du er fantastisk flink og flittig med symaskinen.
    Opp-ned-kaka nedenfor syns jeg også er god. Kanskje jeg skulle lage en i dag.

  2. Stubbetufsa sier:

    Du er flink til omsøm! Ha en fin søndag!

  3. BirtH sier:

    Æ e imponert!! Du er veldig god og kreativ! Den rød jakken ble så fin med blondekant og brosje! Hadde vært interessant og med et makrobilde av brosjen for å se på detaljene ….

  4. Trollkåno sier:

    Bevaremegvel kor flink du er å fikse på tøy so det vert fint og flott……verkeleg imponerande!!!

  5. besta sier:

    Må bare slutte meg til de andre. Veldig imponert!

Legg igjen en kommentar

