Opp-ned-kake

Dette er ei god, gammel kake som jeg har fått servert av andre opp gjennom årene, og som jeg synes er veldig god.  Og nå har jeg for første gang laget den sjøl:

Bland først:  50 g margarin, 0,5 dl sukker, 150 g hakkede nøtter, smeltes sammen, ikke kokes.

Jeg bare kjørte alt  sammen i hurtigmiksen, nøttene skal ikke males alt for fint.    Når man gjør det sånn, er det ikke nødvendig å smelte blandingen, dette går av seg sjøl under stekingen.

Ha nøttemassen i bunnen av formen (bruk bakepapir i bunnen)

3 egg og 3 dl sukker piskes
3 dl mel, 1 1/2 ts bakpulver og
1 ss kakao siktes i
1 dl varmt vann til slutt

Deigen has over nøtteblandingen i forma.

160 grader i 60 min,midt i ovnen

fyll:
2 1/2 dl vaniljekrem(bruk halve veskeinnholdet i forhold til saus) kokes
1 pk kremfløte

blogbilder-169

Kaka er stekt.  Jeg håper det har laget seg fin krokan i bunnen!

blogbilder-177

Vaniljekrem er laget fra pakke med vaniljesaus, halvparten veske.  Kremfløten piskes, og så blandes alt.

 blogbilder-181

Først ble kaka løsnet fra formsidene med kniv.  Så la jeg kakefatet oppå forma, snudde rundt, og fjernet forma fra kaka.  Det åpenbarte seg et fint krokanlokk på toppen!  Bunnen er nå blitt topp.

Så delte jeg kaka i tre, og fylte vaniljekrem mellom lagene.  Kaka ble aldeles nydelig, og gikk ned på høykant hos både store og små.

Anbefales!

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

2 svar til Opp-ned-kake

  1. Tuppemormor sier:

    Oppnedkaka var fortreffelig. Har ikkje laga den siden forrige årtusen. Fikk lyst å prøve etter å ta stauka meg gjennom div.innlegg til mormonsen. Hadde litt mer mel i, kanskje eggene eg brukte va litt større enn i oppskrifta. Ellers er det bare å lene seg tilbake i fryd over det fortreffelige kjerringemnet Mormonsen er. I tillegg er ho nok alle bruktbutikkers drømmedame!

  2. Tuppemormor sier:

    Kjempegod kake som eg ikkje har laga siden forrige årtusen! Kjempesuksess da den ble servert bl.a. til Tuppene mine i går! Brukte litt mer mel, trolig hadde eg større egg enn Mormonsen brukte.Ellers kan vel vi som følger denne artige bloggen være enig om at Mormonsen er et skikkelig kjerringemne, nevenyttig som få – og trolig en hver bruktbutikkeiers drømmedame.

Legg igjen en kommentar

