Oppvekst i Nord-Troms på 50-tallet

babylisbeth1948

Her er jeg bortimot ett år gammel, og i anledning fotograferingen er jeg plassert i fjæra, foran fiskehjellen.  Godt og varmt kledd, i solid husflid – ull fra topp til tå.  Jeg regner med at klærne er strikket av hjemspunnet garn.  Kardet og spunnet og strikket av min mor.  Mine to eldre søstre var den gangen 6 og 8 år, så de bidro nok ikke, foreløpig.

forfedreglum1953

Nesten 6 år

Her er jeg blitt 5 år, nesten 6.  Og denne jakken kan jeg huske veldig godt, fordi jeg var veldig glad i den.  Min eldste søster fylte 13 år omtrent da dette bildet var tatt, og det var hun som hadde strikket jakka.  Hun var en racer med strikkepinnene allerede da.  Selvfølgelig var det brukt  hjemspunnet garn også her.  Vi hadde en sau som vi kalte for Silkepia fordi hun hadde ekstra myk ull.  Jeg har en forestilling om at ulla til jakken var fra henne, men det kan jeg ha fantasert i hop.  Jakka var iallefall myk og varm, og hadde vaffelsøm i livet.  Det kan se ut som om jeg er på tur til å vokse ut av jakka, så her hadde jeg nok hatt den en stund.  Jeg har også på meg hjemmestrikkede, grå, ullstrømper og hjemmetova ladder.  Her holdt mora vår en stor og stødig produksjon, til en voksende barneflokk.  Etter hvert fikk hun skaffet seg en Knittax, så da gikk strikkingen fort unna.   Og det var det behov for, for etterhvert telte søskenflokken 6 jenter.

lisbeth19601

1960

Dette bildet er tatt da jeg skulle begynne på framhaldsskolen, så da var jeg 14 år.  Da var høyeste mote koksgrå ullgensere med v-hals, og ditto terylenebukser.  Genseren har jeg strikket selv, men kan ikke huske om jeg strikket den for hand, eller på Knittaxen.  Men jeg kan huske at jeg, med god hjelp av min kusine, monterte genseren et par dager før skolen startet.  Mine lange fletter har nylig blitt klippet av,  til min bestemors fortvilelse, etter å ha fått vokse seg lange i 7 år.  Jeg har angret på det selv, mange ganger, og har aldri klart å skaffe meg et så langt hår etterpå.  Nå er det mange som sier at de bare husker at det var sol og fint vær da de var barn.  Jeg husker nok også nordavinden, slik som på dette bildet.

hverdagsbunad-19571

Hverdagsbunad

Nok et «husflidsbilde».  Er det noen som husker hverdagsbunadene som var så populære på 50-tallet?  Her er jeg ca. 10 år gammel.  Det er igjen min eldste søster som har stått for antrekket.  Hun var da omkring 17 år gammel, og en slags reservemamma for meg.  Jeg kan også huske strømpene jeg har på meg.  De hjemmestrikkede var for lengst en saga blott.  Dette var brune «kreppstrømper», og de var rett-og vrangstrikkede. Det var noen år ennå før strømpebuksene kom.  Her var flettene fortsatt i behold, og knyttet opp med sløyfer i nakken.  .  Dere kan også se et skimt av min søsters venninne, som har på seg en hjemmestrikket Fanakofte.  Så strikkepinnene gikk flittig og symaskinen duret ivrig i bygda, på den tida.

Under et bilde av min nesteldste søster, vel 5 år eldre enn jeg.  Her er hun 13 eller 14 år.   Et skikkelig nostalgibilde, tatt midt på femti-tallet.  Kåpa har mora mi sydd om til henne av ei stor damekåpe.  Mora mi var flink til å sy.  Hun sprettet opp gamle ytterplagg, og snudde stoffet, som var «som nytt» på vrangen.  Og sydde klær som ble som flunke nye.  Denne kåpa kan jeg huske at jeg arvet etter søstra mi, og jeg følte meg riktig fin i den.    Å gå i arvede klær hørte med, med to eldre søstre til å arve etter.  Jeg pleier å si at når de kom til nr. 4, så var klærne så slitte, så da måtte de begynne på nytt!

Vottene hun har på, har hun helt sikkert strikket selv.  På beina har hun noe som ble kalt for «polara», en slags kalosjer med glidelås, som hun kunne ha sko inni.  Meget populære, og hun hadde selv strikket votter for salg for å finansiere dem.

jorunnvotta

Storesøster

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Nord-Norge, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

5 svar til Oppvekst i Nord-Troms på 50-tallet

  1. Annfrid sier:

    Artig å lese. Du hadde jo mange gamle bilder også. Polaran husker æ godt. Dem var praktiske og så kunne en ha finsko inni når en skulle på fest. Husker at æ mista en på fest på Storslett, var blitt putta inn i lomma på jakken til en gutt og han kasta den inn i skogen på hjemtur. Og det va det.

  2. Stubbetufsa sier:

    Jeg husker den hvite skjorta med slag, slike sydde vi oss sjøl! De var veldig populære i 1965, da jeg gikk på statsrealskolen i Målselv!

  3. Gamleheksa sier:

    Dette var atig å lese.

  4. Sonja Strand sier:

    Det var artig å lese om dine barndomsminner.Mye av det husker jeg godt fra min egen barndom.Jeg hadde også polara og min mor sprettet opp og snudde på stoffene.Min første kjøpte kjole fikk jeg til konfirmasjonen.
    Det meste av klær var strikket og sydd av min mor .
    Jeg er også -50 modell fra troms.

  5. BirtH sier:

    Takk for at du deler! Synes du husker godt hvordan det det var med de forskjellige klærne. Jeg har blitt utfordra til å blogge om min barndom. Så se om det kommer en gråværsdag uten andre gjøremål …. 🙂

Legg igjen en kommentar

