Rydding og hakking

Jeg har begynt på vårrydding i sybord og garnkurver.  Og da satt jeg plutselig med et redskap som har ligget ubrukt lenge:  en hakkekrok.  nyblogg-069Jeg lærte å hakke hos ei dame som jeg bodde på hybel hos i min ungdom.  Hun hakket store firkanter i ull som hun broderte fugler på, og laget puter og pledd av.  Det lengste jeg drev det til med hakking, var at jeg laget en vest til min eldste da han var fire år. 

 

 

 

 Jeg satt og kikka på kroken og på de små garnrestene, og fikk lyst til å se om jeg fortsatt husket teknikken.

nyblogg-066Så jeg tok noen av de minste garnrestene, og hakket noen små prøvelapper.  Hakking er en slags mellomting mellom strikking, hekling og veving.  Det blir ganske kompakt, så kroken bør være mye tykkere enn garnet. De små prøvelappene skal jeg sette sammen og lage grytekluter av.  Det går ganske raskt, og var morsomt å jobbe med.  Så jeg skal se om jeg skal komme i gang med noe mer ambisiøst enn grytekluter.  Restegarn er det jo nok av.

  Så da ble det ikke mer våropprydding den dagen.  For i tillegg til prøvehakkingen, så ventet vårsol og kaffe og kryssord ute på verandaen.

nyblogg-065

 

 

 

 

 

 

 

På bordet en gammel sukkerkopp som er etter min mor.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

4 svar til Rydding og hakking

  1. BirtH sier:

    Hmm … hakking? Det har jeg hørt om, men aldri prøvd. Ser for meg at det går saktere enn hekling og strikking. Tar jeg feil?
    Ser veldig koselig ut med det lille bordet på verandaen! Jeg har begynt å rydde i hagen. Ønsker meg en lettstelt hage med fargerike vekster! Og en gartner! 🙂

  2. Stubbetufsa sier:

    Kanskje jeg også skulle gjenoppfriske mine kunster? Har også lært det en gang!

  3. besta sier:

    Jeg ønsker meg hakkede grytkluter + ei oppskrift på hvordan jeg går fram. Er det forskjell på hakkekrok og heklekrok? Jeg tror jeg lærte hakking i håndarbeidsfaget på folkeskola, men er ikke helt sikker.

  4. mormonsen sier:

    Hei Besta! Du får melde deg under innlegget som heter «1000 klikk», så skal det bli en ordning. Du har jo ett år på deg til å opprette logg.
    Skal se om jeg får til å lage oppskrift her på bloggen.

Legg igjen en kommentar

