Et klenodium

For noen år tilbake fikk jeg tak dette sybordet fra 50-tallet. Bordet er i teak, har en flat skuff øverst, og en rundmaget stor skuff under.   Med på kjøpet fulgte den vevde løperen som ligger oppå.  Tinnstaker og skål er også fra 50-tallet, og de fant jeg hos  en gjenvinningssentral her i byen.  Jeg leverer fra meg en del der, og ender som regel med å ta med meg noe tilbake.

 nyblogg-071 

 

 

 

Hittil har den store skuffa rommet et sant kaos av små stoff- og garnrester, glidelås, blonder, band osv.  Det var faktisk spennende å rydde, for her fant jeg mye som jeg hadde glemt.  F.eks. noen halvferdige handarbeider, prøveprosjekt som har havarert underveis.  Det er egentlig synd at jeg ikke tok er «før-bilde» av skuffa før jeg ryddet. 

nyblogg-073

Nå er stoffrester, blonder, band osv. puttet i små plastposer med clip-lås, og nå er det blitt enkelt å finne fram i skuffa.   (Jeg skal huske på å tigge med meg noen slike plastposer neste gang jeg reiser med fly, så har jeg noe igjen for alle timene  i security-kø).  Alt av restegarnnøster er flyttet ut av skuffa, og har fått annet tilholdssted.  Saksa dere ser fulgte med sybordet.  Den har sik-sak-kant, og jeg har aldri brukt den.  Men hvem vet?

 nyblogg-0741

Rosinen i pølsa er likevel den lille skuffa på toppen.  Inndelt i små rom, og med pinner til trådsnellene.  Den er så oversiktlig, så den ryddder seg nesten sjøl.  Her har jeg bare sortert knappene i bittesmå, mellomsmå og større. Et sikkerhetsnålebrev og noen fine, gamle knapper fulgte også med sybordet, og har fått et videre liv her.  Den lille beholderen i tre fikk jeg engang i presang hos en hotellvertinne i Bulgaria.  Jeg oppbevarer stoppenåler i den.  Jeg er kjempeglad i det lille sybordet, og skjønner ikke at de ikke lengre selger slike i møbelbutikkene.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk. Bokmerk permalenken.

4 svar til Et klenodium

  1. Trollkåno sier:

    Kjemepfint sybord…..og so praktisk med den skuffa med små rom…..sånt likar me.
    Eg er visst litt «hekta» på sybord/skrin.
    Kjøpte ikkje mindre enn 3 på loppemarked i fjor…
    Kjekt å ha!!!

  2. Annfrid sier:

    Ja, her var det orden i sysakene. Et praktisk sybord du har fått.

  3. Stubbetufsa sier:

    Hoi! Kor finn dokker slike sybord! Det var stilig, likte det kjempegodt!

  4. trultemor sier:

    Hm, mamsen har et sånt…og da vi rydda ut av huset til farmora mi..så lot vi et sånt gå til Fretex;) Jeg såg nok ikke helt verdien av det…enda jeg har endel syting rundtomkring! Huff! (men kan være noe med at jeg ikke er så glad i teak da;) )

Legg igjen en kommentar

