Hakkemetode

Jeg har fått oppfordringer  om å beskrive hvordan mann går fram når man hakker, og jeg må jo gjøre et forsøk på det.  Først må man selvfølgelig ha en hakkepinne.  Den ser ut som en strikkepinne med kule i den ene enden og krok i den andre.  Jeg er høyrehendt, og jobber derfor med kroken i høyre hånd, og holder tråden over venstre pekefinger.

nyblogg 088

Her har jeg laget luftmasker i den bredden jeg vil ha på arbeidet.  Så henter jeg opp løkker på pinnen, fra høyre mot venstre, til jeg har tilstrekkelig antall.  Arbeidet har ei rettside  og ei vrangside, og jeg jobber hele tiden med rettsida mot meg.

nyblogg 095

Når jeg har tatt opp alle maskene på pinnen, så hakker jeg tilbake.  Jeg drar på et vis horisontale masker gjennom de vertikale maskene.  Det er dette jeg tenker på når jeg sier at metoden også minner om veving.  Jeg jobber nå fra venstre mot høyre, fortsatt med rettsiden mot meg.  Den tråden jeg henter her, drar jeg gjennom to masker, henter ei ny løkke fra tråden over fingeren osv.

nyblogg 099

Flere eksempler:  Her henter jeg henter opp ei vertikal maske på pinnen, fra høyre mot venstre.

nyblogg 098

Jeg henter opp ei ny løkke fra fingeren og drar gjennom den maska jeg plukket opp.  Fortsatt jobber jeg fra høyre mot venstre.

nyblogg 097

Her jobber jeg meg tilbake, fra venstre mot høyre.  Det hentes ei løkke fra fingeren, og den dras gjennom to masker, så hentes ei ny løkke osv.  Jeg håper bildene gir et visst inntrykk av hvordan det ferdige arbeidet blir.  Sammenlignet med hekling og strikking må man bruke en vesentlig grovere krok.  Den jeg bruker her er nr. 6, og garnet er ganske tynt ullgarn.  Det gir et ganske mykt, men ikke løst, resultat.

Det har og vært spørsmål om dette tar tid.  Det synes jeg ikke det gjør.  Metoden er enkel og morsom,  og jeg har på et par kveldsstunder hakket unna en god del restegarn, riktignok med ymse resultater.  Det jeg syntes var vanskelig, var å få pene kanter på de lappene og gryteklutene jeg hakket.  Så jeg strevde litt, og gjorde mye oppattarbeid med kantene jeg heklet rundt.  Men det er sikkert bare en treningssak.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til Hakkemetode

  1. Ja dette var spennende,og takk for at du viste framgangsmåten.Må prøve dette,men må først få kjøpt meg en «hakkepinne».Må vel bli flotte kopptuer med hakking.
    Du får ha ei flott helg,og takk for kommentaren:)

  2. Stubbetufsa sier:

    Takk for bruksanvisningen! Skal prøve…

  3. hege sier:

    Takk for demo! Hege

  4. Litt om alt sier:

    Hei og takk for besøk på bloggen min :)))
    Så fint at noen kan hakking, jeg har noen spørsmål vi kanskje kan ta etterhvert?
    Ha en flott helg

Legg igjen en kommentar

