Kjole og kopphåndklær

Her om dagen kom skrånaboen oppom med en kjole hun har hatt med fra Afrika, og som hun syntes jeg burde kopiere, siden jeg først er inne i en sånn omsømraptus.

nyblogg 083

Her henger  Afrika-kjolen (originalen)  i all sin prakt.  For- og bakside er begge klipt likt, som to 90 graders sirkler,  og så er det ringet for hals og ermhull oppe i «spissen».  Et meget enkelt mønster, men det er avgjørende å finne et mykt stoff, som faller fint.

Jeg fant fram en stor, gammel, utvasket, ganske tynn og myk  bommullsduk, og gikk løs på oppgaven med krum hals.  Klipte opp duken, og skjøtte sammen slik at den fikk tilstrekkelig bredde.  Unngikk et par flekker som var kommet på på varig basis.  (De var årsaken til at jeg var villig til å ofre duken).  Og klippet i vei.  Da skulder- og sidesømmer var sydd, akk-o-ve, da oppdaget jeg nok en flekk som hadde lurt seg unna!   Så da var det bare å starte på nytt.  Og hva fant jeg nå som prøveklut?  Jo. et gammelt dynetrekk.  Mykt og deilig.  Kanskje kunne det gjenoppstå som Afrikakjole?  Denne gangen behøvde jeg ikke skjøte stoffet.  sidesømmene var jo allerede sydd!

nyblogg 081

Her ligger det klart til klipping.  Vevingen skal være trådrett i begge sidesømmer. Så da var det bare å sy sammen på skuldrene, så var kjolen klar til prøving.  Den virker lovende – så langt.  Jeg må bare finne egnet kantebånd til halsringing og ermehull.  Så her ender kjolehistoria foreløpig.

Men så var det den arme duken.  Det var jo et innmari bra bommullsstoff, og jeg fant ut at jeg kunne jo trenge noen nye kjøkkenhåndklær.  

nyblogg 086 

Så nå er duken gjort om til 7 kjøkkenhåndklær, tre kopptuer og resten har blitt pussefiller.  Og jeg har kosa meg, prøvd og feila, og fått prøvd ut diverse sømmer på maskinen.  Hittil har det bare gått i rettsøm, sik-sak og knapphull.  Men nå er det like før jeg begynner å lese i manualen, jeg skjønner at her er det mange muligheter.  Det som også er så kjempeartig med gjenbruk, er at om noe går skeis, så er det ikke den store tragedien.  Og blir det ikke en kjole, så kan det jo f.eks. bli kjøkkenhåndklær i stedet!

nyblogginnfell

Nå hadde jeg jo klipt sund duken, så det ble behov for å støkkerere.   4 av hånddukene er derfor satt sammen av flere stykker stoff, med mønster litt på kryss og tvers.  Men trådretninga stemmer, sånn som jeg engang lærte er viktig.  Og med sik-sak-søm og tråd i samme farge som stripene i stoffet, så ble det ganske dekorativt.  

Og så trener jeg på makroen og tekstbehandlinga, med ymse resultater.  Under her har jeg et bilde av hvordan jeg har skjøtt sammen tøystykkene.  Jeg legger stykket jeg skal skjøte i oppå hovedstykket, og syr dobbel sik-sak-søm på retten.  Så reinklipper jeg, helt inn til sømmen, på vrangen.   Det andre bildet er av den mest vellykkede kantsømmen.  Dette håndkleet pluss ei kopptue skal skrånaboen få i presang, for utlån av Afrikakjolen. 

nyblogg 108

nyblogg 109

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

2 svar til Kjole og kopphåndklær

  1. Stubbetufsa sier:

    Du må vise hvordan kjolen ble på! Kopphåndklærne ble luksushåndklær, bare til festbruk! Smart!

  2. Ruth sier:

    Hei og takk for hyggelig kommentar inne i bloggen min. Jeg blir å glad når noen legger igjen en hilsen for så finner jeg jo dem også. Alltid like hyggelig med nye bekjentskap.

    Du har en hyggelig og interessant blogg selv du. og så fikk jeg jammen en innføring i hakking på toppen. Jeg lærte det som liten, men hadde fullstendig glemt det. Nå må jeg prøve igjen.

    Ha en flott uke.

Legg igjen en kommentar

