Pellementmakeri

Nå tror jeg  at jeg har har pådratt meg en eller annen form for sydilla, for i morrest så satt jeg ved symaskinen før jeg hadde fått i meg den første kaffekoppen.   Med det samme jeg slo opp øyan fikk jeg det for meg at jeg skulle redde en av mine gamle yndlingstopper fra tillintetgjørelse, gjennom kamuflasjetiltak.  Jeg hadde nemlig vært uheldig og fått fettflekker midt foran på bommullstoppen.  Og jeg skal love at marinade som inneholder olje, rødvin, sitron, hvitløk og diverse urtekrydder, det motstår de fleste kjerringråd for flekkfjerning.  Også det som vanligvis er bankers:  Smøre litt zalo på flekkene, før plagget går i maskinen.  Men denne gangen ei!

Så jeg fant ut at skulle jeg berge toppen, så fikk jeg finne noe jeg kunne applikere over flekkene.

nyblogg 114

Her er jeg i full sving i morrassola.  Jeg fant et tynt silkeskjerf som hadde sett bedre dager, og det klippet jeg stykker av.  På bildet har jeg sydd på den første lappen, som en prøve.  De andre har jeg festget med knappenåler.  Og lagt på en blonde for vurdering – skal? -skal ikke?

nyblogg 117

Og her er resultatet.  Ble ganske OK, synes jeg.  Litt mange lapper, men må man, så må man.    Marinaden hadde jo spredd seg ganske usystematisk.  Har besluttet at det blir ingen blonde, det blir for mye stasj.  Jeg syntes de største silkestykkene bobla seg litt, men når jeg tar på meg toppen, så merkes det ikke.   Men lurer likevel på om jeg skulle sydd på noen små perler og knapper og paljetter på de største, så holder de i hvert fall boblinga på plass.  Jeg har jo noen sånne som har fulgt med som reserve på klær jeg har kjøpt gjennom årene.
nyblogg 121

Så nå sitter jeg litt ubesluttsomt og studerer de små plastposene med små rariteter inni.  Skal de nå endelig komme til nytte?  Dette må jeg i alle fall sove på.  Litt av problemet er jo at jeg ikke vet hvordan man syr på paljetter.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

6 svar til Pellementmakeri

  1. Sidsel sier:

    Takk for hyggelig hilsen. Ser du er flink til å sy og blir litt misunnelig på deg;-) Smart måte å redde et plagg på det der for det er ergelig (og snart gjort) å få slike flekker på klærne.
    Ønsker deg en fortsatt fin maikveld.

  2. Annfrid sier:

    Sannelig har du utnyttet helga til et artig prosjekt.

  3. BirtH sier:

    Jeg lar meg inspirere av bloggen din 😀 Takk! Har funnet fram et par fargerike, side skjørt og en alt for stor tunika i oransje fra Design Forum . Det kan bli nette små plagg av dem.

    Du har vel funnet ut hvordan du syr på paljetter nå? Vet i hvert fall to måter å gjøre det på … 🙂

  4. Stubbetufsa sier:

    Du er kreativ med omsøm og kamuflering av flekker! Inspirerende! God syttende mai!

  5. Sonja Strand sier:

    Artig at du skrev om pellementmakeri. Jeg bruker det ordet men ingen her skjønner hva jeg snakker om. Husker at min mor pleide å si at den og den var en pellementmaker.
    Toppen ble fin den . Mye arbeide du har lagt i den kamuflasjen.

  6. Annfrid sier:

    Har noe til deg på bloggen min.
    Du begynner kanskje å vente på pakke fra meg. Den kommer nok, men trenger tid til å bestemme meg.
    Ha en fortsatt fin vår

Legg igjen en kommentar

