Ferieskjørt og baby-doll

Før jeg dro på ferie var jeg så ivrig opptatt med symaskinen, så jeg fikk nesten ikke tid til å blogge.  Jeg må bare si jeg er imponert over alle dere som er så utrolig produktive, og i tillegg lager verdens flotteste blogger med stadig nye innlegg!  Men nå har jeg tenkt å  vise fram noe av det jeg synes jeg fikk bra til, og noe av det helt motsatte!

Først et linskjørt som nå har kommet til heder og ære igjen:

forravda 004

Skjørtet var sidt, og med et grovere vevd stoff fra knærne og ned.  Jeg sprettet av den nedre delen.  Skjørtet ble da knekort.

 

 

 

 

 

 

 

forravda 009

 

Av det tynne, grove, stoffet laget jeg ei stor, posete,  lomme.  Skjørtet ble i korteste laget, dvs. det var ikke stoff nok til å falde opp på vanlig vis.

 

 

 

 

 

forravda 012

Så jeg fant et gammelt underskjørt og klippet av kanten med blonde.  Dette laget jeg kantebånd av, og lot blonden stikke fram under skjørtefalden.

 

 

 

 

forravda 014

Det var et godt gammeldags underskjørt med lang splitt i siden, så det ble blonde nok til å lage kant på lomma også.  Skjørtet er i deilig hvit lin, og har faktisk vært i bruk i ferien.  Altså et av mine omsømprosjekt som endte opp som det det var tenkt som.

 

 

 

nyblogg 081Afrikakjolen, derimot, den har endt opp i de forskjelligste varianter.  Det første forsøket startet med en duk, og endte opp som kjøkkenhåndklær og oppvaskkluter.  Så gikk jeg i gang med et dynetrekk, som jeg syntes ble for «mønstrete» da det kom så langt som til prøving.  Så jeg fant ut at jeg skulle sy en sommertopp i stedet for.  Jeg la virkelig min sjel i jobben, og kantet også den nede med en liten blonde.  Da den var ferdig til prøving, minte den veldig om en baby-doll, slike vi brukte på 60-tallet.  Så nå må jeg bare sy bukser til, så er pysjamasen komplett.  Stoff er det jo fortsatt nok av.  Afrika-kjolen har jeg fortsatt ikke gitt opp, det er bare det rette stoffet som  må dukke opp!

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

5 svar til Ferieskjørt og baby-doll

  1. HildeS sier:

    Ja, den som bare kunne bli venn med symaskinen gitt.. sukk..

    Flink du.

    God helg

  2. Petunia sier:

    Jeg ser du har satt deg på listen på ABC i ord og bilder, men kunne ikke finne noe M innlegg her inne hos deg. Det er veldig kjekt om du vil være med oss med ukentlige innlegg på bokstavene i alfabetet. Gir deu meg beskjed når du har klart e innlegg? Listen er ment som en deltakerliste og da skal man helst ha innlegg klart når man tegner seg på. Men jeg kommer veldig gjerne tilbake og ta en titt på hva du velger på M:)

  3. Siw Aina sier:

    Så produktiv og flink du er. Selv har jeg ikke tålmodighet til å sitte med håndarbeid, men skulle ønske jeg hadde det. Som du sier, så mangler det ikke på inspirasjon rundt om i bloggene 😉
    Ha en fin lørdag.
    Klem

  4. stubbetufsa sier:

    Det skjørtet ble flott!
    Afrikakjolen hadde kanskje gjort seg i et gjennomskinnelig stoff? Eller? Du finner det nok, kanskje på et loppemarked!

  5. besta sier:

    Fint at du er kommet hjem igjen så vi andre kan la oss inspirere av bloggene dine!
    Flott skjørt du har laget.
    Babydoll kan jo være godt å ha i påkommende tilfeller – bare gjør den ferdig, du!

Legg igjen en kommentar

