Små gleder

Lørdag var det igjen loppemarked i byen, og selvfølgelig klarte jeg ikke å holde meg unna.  Markedet var utendørs, det var et yrende folkeliv, og jeg ergrer meg fortsatt over at jeg ikke hadde med meg fotoapparatet.

Og noen små funn ble med meg hjem denne gangen også:

forravda 220

Tupperware sitronpresse og trakt.  En hvit duk med hvitsøm og blonde, og en bommullsduk med broderi og kanteband i fine farger.  Den siste fikk jeg med på kjøpet, fordi den hadde noen flekker.  Jeg syntes broderiene var fine, og tenkte at  de kunne jeg gjenbruke, dersom flekkene ikke lot seg fjerne.   Og jeg kjente bare kordan 50-talls-nostalgien bobla da jeg putta duken i veska.

 forravda 223

Jeg kontaktet min søster, flekkfjerningseksperten, og etter noen gode råd fra henne, så er duken fin og flekkfri, og brukes akkurat som den er.  Jeg synes begge dukene er forseggjorte og en fryd for øyet, men aller best liker jeg den som jeg fikk på kjøpet!  Den matcher supert det grønne femtitallsfatet jeg kjøpte i Trondheim

forravda 222

.Dagens gledelige nyhet:  Mine kjære kolleger har mobilisert da de hørte om mine problemer med å skaffe settepoteter.  Så på jobben i dag har jeg fått lovnader på både gulløye (kongen blant poteter!),  og på noen uspesifiserte fra Vesterålen, men garantert Nord-Norske!   En tredje kollega lurte på om hun ikke hadde noen godt grodde i boden hun også.  Så nå begynner jeg å lure på hvor langt min lille parsell rekker.  Kanskje må jeg grave opp igjen de to rennene med middelhavspedroer?

forravda 232

forravda 235

Så har jeg så vidt kommet i gang med å plante i krukker og kasser.  Noen ser foreløpig ganske puslete ut, men bare vent!  For sola skinner varmt i sørveggen, selv om temperaturen ikke er mye å skryte av.  Og om ikke lenge skal de få seg litt ekstra fart med granulert hønsemøkker som drivstoff.

Så alt i alt så er det godt å leve! – i sær om våren.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

5 svar til Små gleder

  1. plosiv sier:

    Så fine bilder.:) Er helt enig – små gleder i livet er viktig.

  2. BirtH sier:

    Den gule sitronpressa er kjempefin! Har ei sånn, men presser helst appelsin … 😉

    Synes forresten at du har stort potetland, du! I dag ble det satt poteter hos oss, 21 stk! 17 snarvekst fra en kollega av mannen pluss 4 ukjente fra kjølerommet vårt.

  3. Ruth sier:

    Jeg er helt imponert at du vet navnene på potetene. Jeg satt bare poteter jeg, uten navn. (ler)

    Jeg har fått sansen for broderte duker jeg også og det er ærlig talt noe jeg aldri trodde ville skje. Jeg har vært heldig og fått flere i foræring og de er gull verdt, hver eneste en. Og dine er jo nydelige.

    Ha en fin dag i morgen.

    • mormonsen sier:

      Hehe. Det er vel bare mandel og gulløye som jeg vet navnet på, og kan gjenkjenne. De andre navnene har jeg bare fra posene.
      Ja, jeg er glad i broderte duker, men de må være gamle! Det kommer nok av at jeg takket neitakk til slike i min ungdom, noe jeg har angret på mange ganger. Og ikke har jeg vært noe til å brodere heller. Så dette har kommet etter hvert, hos meg også. Det er vel nostalgien som slår inn med alderen.

  4. stubbetufsa sier:

    De dukene var du riktig heldig med! Nydelige, begge to!
    Jeg vet ikke når jeg blir å dra til Tromsø, men jeg skal kontakte deg da, kanskje kan vi treffes! Og høver det ikke i sommer, så blir det alltids turer til høsten/vinteren.

Legg igjen en kommentar

