O for omelett

Hos  Petunia   finner man denne alfabetleken, og denne uka dreier det seg om bokstaven O.  Dette synes jeg er gøy, kanskje fordi jeg i perioder er en ivrig scrabbler.

Til min forrige fødselsdag fikk jeg denne kokeboka fra en av mine venninner, med en hilsen om at dette er  en bok med eggende oppskrifter for damer på min alder.

 forravda 254

Oppskriften på denne omeletten er hentet fra boka, og det er første gang jeg lager omelett med røkelaks og aspargesfyll.

forravda 240

 

Omelett – pr porsjon:

2-3 egg piskes sammen, saltes og krydres.  50 g røkelaks skjæres i strimler og blandes i røren.  Omeletten stekes på vanlig måte. 

forravda 244

150  – 200 g asparges kokes i lettsaltet vann til de er så vidt møre, men fortsatt sprø.  Skjær av stilken og bruk kun toppene.  Toppene surres i smør, legges over halve omeletten før den brettes og serveres.

 

Omeletten smakte bra, aspargesen egnet seg ypperlig som omelettfyll.  Og røkelaksen smakte faktisk aller best kald, da siste rest av omeletten fikk bli med i matboksen på jobben.

Og når vi snakker om restemat.  Da jeg gikk i barneskolen, var det fortsatt 6 dagers skoleuke.  Ett år hadde min klasse skolekjøkken på lørdager.  Det medførte at vi som regel hadde som oppgave å lage noe spiselig av rester fra uka som gikk.  Vi ble vel ingen gourmetkokker av dette, men jeg er blitt en racer på restemat!

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

30 svar til O for omelett

  1. Randi sier:

    Umm, dette synes jeg høres nammis ut – trenger ikke være avansert og dyrt for å smake fortreffelig! Skal sannelig prøve dette, jeg – takk for tipset! Artig skrevet, også (fra skolekjøkkenet)

  2. petunia365 sier:

    Omlett er god treningsmat og skal jeg trene snart, så lager jeg meg ofte en liten omelett.
    Og omlett e grei å lage når du har restemat, ja!
    🙂

  3. Petunia sier:

    Dette er min rette bloggadresse!

  4. Petunia sier:

    Huff, nå roter jeg det hvis til her. Jeg var innlogget med en wordpress konto da jeg kommenterte første gang – og det er ikke en blogg jeg bruker – og da jeg oppdaget det og skrev kommentaren over her, så ble den aller første kommentaren borte???

  5. Omelett er SÅ godt 😀
    Og asparges er snadder!
    Restemat er jo helt supert å bruke til alt mulig – bare man kommer på hva! hehe

  6. Rimkogeren sier:

    Herligt syn – Ekstra herligt for jeg trænger til natmad!

  7. lisesin sier:

    Jeg skal egentlig finne senga nå, men ble veldig sulten av innlegget ditt :)! Omelett er kjempegodt, takk for at du deler oppskrifta!

  8. Trollkåno sier:

    Detta såg no aldeles nydeleg ut……vert svolten av slikt!

  9. Turid sier:

    Nam! Dette så godt ut!
    Omelett er fin til rester:-)

  10. Hege sier:

    Jeg ble veldig sulten… men klokka er over tolv og jeg burde heller legge meg.

    Dette så veldig godt ut!

  11. heidi sier:

    Omelett er veldig god sommermat : )

  12. TorAa sier:

    Omeletter i alle fasonger og smaksvarianter er langt bedre enn et simpelt hverdagsrykte.

    Og tenk, det sto ikke engang på min engelsk/norsk liste. Må ha vært svært så mett da jeg skrev mitt innlegg. LOL

    Supert bidrag og oppskrift

  13. Sommertid sier:

    omeletter er gøtt…og så kan man jo fylle de med alskens gode ting..og med nybakt brød til…eller en salat..ja da har du et fint og ikke altfor mektig måltid.Passer ypperlig som sommermåltid.
    God helg 🙂

  14. Adama sier:

    Derre e godt!! Nam!

  15. RuneE sier:

    Egg og omelett er nydelig mat. Det er bra at vitenskapen har «frikjent» eggene som den store kolesterolsenderen.

  16. Marihøna sier:

    Mmm – omelett er godt! Her i huset er det sønnen som er omletteksperten og han disker ofte opp med nye varianter 🙂

  17. Adama sier:

    Her er min bloggadresse;-))

  18. Gro sier:

    Nam! Takk for oppskrift! 🙂

    God helg!

  19. Gamleheksa sier:

    Omlett er en nødvenighet for å overleve. Reddet meg gjennom en del år på hybel! Dessuten er det godt, og så mange variasjonsmuligheter fra et reste-kjølskap.

  20. Kerstin sier:

    Mmm omelett er godt…og du kan bare bruke dte du har…

  21. fotoboksen sier:

    Omelett er alltid godt og lettvint. Jeg har imidlertid aldri tenkt på å bruk asparges som fyll. Det skal jeg teste ut neste gang!

    Jeg hadde også 6-dagers skoleuke og skolekjøkken. Vi hadde imidlertid aldri med restemat. Synes den ideen var både fornuftig og fin jeg! Skolen sparte penger, og dere lærte at mye godt kunne lages av rester!

  22. Siw Aina sier:

    Omelett er en favoritt her hjemm også. Din både så og hørtes fortreffelig ut 🙂

  23. Jeanette sier:

    Omelett med laks hørtes nydelig ut ;o)
    Det tror jeg vi må prøve en dag –

  24. Naturglede sier:

    Nå ble jeg sulten. Det så godt ut:)God helg!

  25. Evami sier:

    Det så godt ut,en ordentlig omelett er noe av det vasnkeligste jeg lager.For jeg har som regel på for høy varme!!!

  26. Charlotte sier:

    Mmmm… det så skikkelig digg ut. Heldige deg som fikk den boka, der står det sikkert masse gode oppskrifter 🙂

  27. Juni sier:

    Jeg er glad i omletter jeg og, som de fleste over her. Og jeg liker restene etter omletten godt på brøskiva. Vi lager ofte det vi kaller bondeomlett, vet ikke hvorfor det heter det, men den lages for en stor del av rester så defor variere fyllet fra gang til gang.
    Omlett er et bra valg for O’en.

  28. amylin sier:

    Omelett er veldig godt, selv om jeg ikke er så glad i røkelaks. Asparges derimot kunne jeg godt tenke meg å putte i en omelett. Mye restemat er veldig godt, da, dessuten er det et godt sparetips og et godt miljøtips.

  29. Hobbygåsa sier:

    Flott tolkning – omelett er jo bare sååå godt! Ha en fin uke!

Legg igjen en kommentar

