Krystallsyke og svimmelhet

For tredje gang siden 2003 har jeg nå hatt en runde med ganske voldsom svimmelhet – krystallsyke.  Veldig ubehagelig og plagsomt, men ikke farlig.  Hos noen går det raskt over, andre kan ha langvarige plager.  Det finnes imidlertid en ganske enkel egenbehandling som for mange – inklusiv meg – fører til  rask bedring.  Jeg har truffet flere med samme problemer, ofte langvarig sykmeldte,  som ikke er informert om denne muligheten for egenbehandling.   Jeg legger derfor en beskrivelse ut her, hentet fra:

http://www.balanseklinikken.no/svimmel.html

Du vil også finne illustrasjoner til hvert av punktene dersom du klikker deg inn på lenken.

Egenbehandling» ved godartet stillingssvimmelhet
(BPPV, «krystallsyken»)

Behandlingen er ufarlig og uten kjente komplikasjoner. Enkelte pasienter kan oppleve ustøhet noen dager etter behandlingen.

 Før du starter: Plasser en pute slik at den kommer under skuldrene dine når du legger deg bakover. Hensikten er at hodet skal kunne henge noe bak og ned. Behandlingen kan gjøres i sengen, på gulvet, på en benk el.lign.

  1. Start i sittende stilling (a). Vri hodet 45° mot det syke øret (b). (Vanligvis den siden som utløser svimmelheten).

    (b)

  2. Legg deg bakover fortsatt med hodet vridd 45° slik at puten kommer under skuldrene og hodet blir hengende noe bakover og nedover (c). Mange vil nå kunne oppleve svimmelhet, men det er faktisk noe av hensikten.

    (c)

  3. Ligg 2 minutter med hodet i denne posisjonen.
  4. Vri deretter hodet langsomt (fortsatt hengende bakover og nedover) mot det friske øret (d). Noen kan til og med oppleve svimmelhet ved denne bevegelsen også, men det er normalt i forbindelse med behandlingen.

    (d)

  5. Ligg nå 2 minutter med hodet hengende bakover og nedover og vridd 45° mot det friske øret.
  6. Fortsett vridningen av hodet og nå også kroppen, uten å løfte hodet, slik at du ligger på din friske sides skulder, og slik at nesen peker skrått ned mot gulvet (e). Du kan til og med oppleve svimmelhet ved denne vridningen også, men det er normalt.

    (e)

  7. Ligg nå 1 minutt med hodet i denne posisjonen.
  8. Sett deg sakte opp uten å vri på hodet (f). (selv nå kan du oppleve svimmelhet).

    (f)

  9. La hodet falle fremover (bukkebevegelse) og vri deretter hodet rett frem (g).

    (g)

  10. Beveg deg som vanlig resten av dagen.

 

Mer informasjon  om krystallsyken, og illustrasjoner til denne egenbehandlingen her:

http://www.balanseklinikken.no/svimmel.html

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til Krystallsyke og svimmelhet

  1. Grethe sier:

    Tusen takk for interesant lesing. Jeg hadde dette for to år siden og ødla egentelig nesten et helt år. Skal notere ned både adressen og øvelser.
    Ønsker deg en fin helg :0)

  2. Trollkåno sier:

    Høyrest ganske slitsomt ut, detta……..håpar det betrar seg kjapt……..
    God helg til deg!

  3. mormonsen sier:

    Takk skal du ha. Joda, jeg tilhører de heldige som har god effekt av egenbehandlingen. Så etter å ha vært ustø et par dager, så føler jeg meg nå fin igjen.

  4. Litt om alt sier:

    Fortsatt god bedring. Håper effekten varer.
    Jeg la deg til bloggrollen min nå, håper det er greit :)

  5. Louise sier:

    Jeg har det nå. Tatt tre behandlinger, fortsatt svimmel. Særlig når jeg skal ta ting fra skapet som er høyt oppe, og når jeg skal ta ting fra gulvet, og når jeg legger meg og står opp. Enkelte dager er hodet fullt av «luft». husker ingenting, kan ikke tenke, ustø. Og det verste er at man føler at man burde jobbe. Men hva skal man gjøre egentlig når man ikke virker.Jeg VIL jobbe! Skal vente med egenbehandling til jeg har vært i balanseklinikken og neurolog. Men hjelper ikke det da skal jeg jammen meg gjøre manøvrene til gangs. Dette orker jeg ikke. Kan man forresten kjøre bil med kryustallsyke?

  6. Beatrice sier:

    Var hos legen senest i går angående dette.spørsmålet ditt Louise:infoen e fikk av legen æ att i noen tilfeller tar fastlege din fra de førerkortet vis det er en risiko for andre medtrafikanter og da æ det vist veldig vanskelig å få tilbake førerkortet.

  7. Lars sier:

    Hei, så artiklen din i DB i dag… Jeg lurer på, er du sikker på at ikke kan også kan ha hatt MAV (migraine-associated-vertigo i tillegg til krystallsyken? Massevis av folk har det, og en trigger for dette har vært graviditet, siden det har mye med hormoner å gjøre… Har du hatt migrene?

Legg igjen en kommentar

