Regnværssysler

I går fikk jeg telefon fra  Fredrikstad, fra ei som var fullspist av grillmat etter en lang dag i sola.  Hun lurte på hvordan jeg hadde det i regnværet.  Jeg sjekka termometeret.  19,9 grader!  I skyggen? sa hun.   Inne, sa jeg, jeg har jo et hjem og tak over hodet.

Fridag fra jobben i dag, og fortsatt regn.  Da er det bare å dra fram symaskinen igjen, og planlegge noe å trøstespise til middag.

På formiddagen laget jeg nålepute etter en oppskrift som jeg ser verserer på mange blogger her inne:

forravda 269

Rød filt, gulltråd, gamle «gull»-knapper, og et bit av et gammelt bommullstørkle som bakside.

forravda 266

Jeg la ut nåleputa til bedømmelse hos mine tre keramikk-sauer.  Her saumfarer de baksida.  Ser de betenkte ut?  Kanskje litt fårete?

forravda 273Her vurderer de framsida.  Jeg synes de ser litt mer fornøyde ut her.  Det var jo tross alt mitt første forsøk.

Etter en regnjakketur til sentrum, (det var faktisk ganske deilig), så var det tid for middag.

forravda 281

Jeg har et stykke igjen før jeg har lært meg bildebehandling.  Både mat og drikke har fått alt for mørk farge på dette bildet. 

Tidligere sleit jeg  med å få biffene passe stekt, de ble gjerne for rå og blodige, eller så endte de opp som tørre skosåler.  Helt til jeg fikk følgende råd:  Stek biffen på varm panne til den pipler oppå.  Snu biffen, og stek på den andre sida inntil det pipler oppå også her.  Ta biffen ut av panna, og la den hvile i 4 – 5 minutter, slik at varme og saft får fordele seg i biffen.  Biffen blir da ikke blodig, men fortsatt mør og saftig.

Litt om det som er på bordet:  Biffkniven er fra Victorinox.  Den selges som tomatkniv, men den er verdens beste biffkniv.  Og egentlig anvendelig til det meste.  Du kan skjære brød og smøre på skiva med samme kniv.  Skal man på tur, og bare kan få med seg en kniv, så ville jeg velge en slik.

Glasset er ikke krystall, men tilhører et servise med gamle glass som jeg kjøpte fra et dødsbo for snart 30 år siden.  48 glass tilsammen, rødvin, hetvin, hvitvin og likør/snapsglass.  12 av hver.  Har egentlig ikke plass til alt dette, men har ikke hjerte til å kaste det.  Så nå står de stabla i et skap i boden.

Den brikken som står under tallerkenen er i transparent plast, kjøpt hos Åhlens, og et genistrek mht. å unngå flekker på duken.  Etter at jeg så at de hadde brukt samme sorten også i første etasje hos Emmas drømmekjøkken, ja da skal heller ikke jeg ha hemninger med å dekke på med sånne, uansett anledning!

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

6 svar til Regnværssysler

  1. stubbetufsa sier:

    Det e kaillt ijnne åsså! Æ fyrte i åmen i dag som i går! Håpe sommarn blir bedre einn deinn i fjor!
    Du, de sauan va praktfoill! Og uttrykke skifta ailt ætte kas vinkel du fotograferte dæm…
    Fin nålepute

  2. Ruth sier:

    Fårete sauer ja. De har det med det, sauene. Her er de visst blitt blaute også etterhvert, de ser ikke mye lykkelige ut noen av dem.

    Bloggen din er trivelig, vet du det? Rett og slett koselig. Og så blir jeg av en eller annen grunn alltid sulten når jeg har vært her inne? ????

    Men biff! Nei, mine biffer skal skrike når jeg stikker gaffelen i dem. Jeg setter plate på full styrke og så vifter jeg med biffen over. That’s all.
    Du kan tenke deg hvor mye moro de har hatt av meg når jeg har forsøkt å bestille en blodig biff på en av pubene her. For her steker de kjøttet til det ikke orker mer – og så steker de det enda litt mere. Jeg har til og med prestert å gå inn på pubens kjøkken og steke biffen min selv. Da stod det 3 kelnere rundt bordet for å se på at jeg spiste den!
    «Viking» sier jeg da og vifter med gaffelen.

    Ha en flott dag i morgen da.

    PS. Det går da an å bytte selv om man ikke er naboer. Jeg bytter med flere her i Blogglandia jeg. Rett som det er.

  3. Litt om alt sier:

    Sauene var helt bedårende å se på, og nåleputa fin 🙂
    Enig med Ruth, det er ingen problemer å bytte litt selv om avstandene er store. Posten bringer både hit og dit 😀

  4. BirtH sier:

    Jeg synes du har fine bilder, jeg! Og kjempetrivelig blogg!

  5. besta sier:

    Hei
    Glad for at jeg kjenner deg ! Bloggen er kjempefin, og jeg siden jeg har fått hakka grytekluter mot å love å lage blogg i løpet av ett år, kjenner jeg prestasjonsangsten krible nedover ryggsøyla…. Hva om jeg ikke får det til?

  6. mormonsen sier:

    Hoho, Besta! Da kommer jeg og henter gryteklutene!!

Legg igjen en kommentar

