Ukeslutt

Til tross for iskald nordavind, så har det vært mye solskinn de siste dagene.  Det store temaet i borettslaget for tida er maling av bygningene.  Vi er i gang med å innhente anbud, men det beboerne er opptatt av er FARGEN.  Dagens kulører er fra 1991.  Det betyr pastellfarger – lys gammelrosa (3 hus) , lysblått (3 hus) og gult (2 hus).  Denne gangen kommer vi nok til å ende på lik farge på alle hus.  Men hvilken farge?  Derom bølger diskusjonene.  Med omtrent like mange meninger som det er leiligheter.

Sola har inspirert min nye underetasjenabo og meg til å forskjønne litt rundt garasje og parkeringsplass.

forravda 302

 

Skråningen til venstre var fullgrodd av løvetann og ugress.  Og de som bygget garasjen hadde slengt en masse stein og singel opp i bakken.  Så først plukket vi store stein, så slo vi bakken med ljå og raket, så plukket vi småstein, og så raket vi en gang til.  Så nå venter bare en runde med klipperen.  Gjett om vi ble fornøyde med resultatet.  

forravda 303 

Så kom et par gamle stoler og et bord på plass, og etterhvert har flere vært og satt blomsterkrukker.  Tanken er at dette skal bli en lun og hyggelig krok for felles ettermiddagskaffe utover sommeren.  Og med alle blomsterkrukkene så synes vi at vi har det nesten som i Italia!

 

forravda 301

forravda 299

I en bortgjømt krok bak bodtilbygget står noen digre rabarbraplanter.  (Her ser dere forøvrig en prøve på den gammelrosa veggfargen). Nå har vi under sterk vurdering om vi skal flytte noen av rabarbraene bort til bakken ved garasjen.  Da vil de både pynte opp, og bli husket på, sånn at noen av beboerne  kanskje kan få laget seg noe spiselig før de vokser seg alt for store.

forravda 296

Noen tuslete små fioler og en valmue hadde frøet seg og vokste i singelen.  Vi syntes de fortjente bedre, og håper at nytt miljø, god pleie, god jord og litt hønsegjødsel skal gjøre susen.

Ellers så er kattene i borettslaget et tema.  De er noen flotte sjarmører alle sammen, men litt for glade i å grave i potetrendene.  En ting er at de bruker matfatet våres som latrine, en annen at de graver fram settepotetene.  Jeg fant et par av mine gulløyer liggende ved siden av potetranda her om dagen. 

Jeg kjenner forresten ingen andre enn meg sjøl som har flyttet ei heil potetrand.  Jeg fant nemlig ut at de tre siste rendene jeg satte hadde det alt for trangt.  Jeg fikk derfor lov til å lage ei ekstra rand på en ubrukt snipp av fellesteigen.  Så grov jeg opp den midtre av de tre trange.  Plukket opp alle 17 settepotetene og satt de i den ny randa.  Jorda fra den som var gravet opp i midten, hyppet jeg over på de to på sida.  Så fra tre trange, smale, har jeg nå tre nye, store, med god plass. 

forravda 209

Min venninne som var på besøk fra Trondheim sier at jeg kan minne om han målboen som skar hakk i båtripa for finne igjen hvor han hadde satt garnet.  Så jeg håper at jeg finner igjen alle mine render til høsten.  Tror forresten ikke det er noen fare, for jeg er stadig nede og pusler omkring dem.

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

6 svar til Ukeslutt

  1. Trollkåno sier:

    So fint de har ordna og pynta med blomar…
    ser riktig triveleg ut.
    Spennande med potetåkeren, får håpe på riktig god avling.
    Men masse arbeid og pass er det….
    Ei riktig god helg til deg!!

  2. Ruth sier:

    Så koselig at dere kan samarbeide og lage felles hage. Sånt betyr mye i et naboskap. Riktig flot blir det også. Jeg har bare spurtet gjennom hagen – man må løpe fort for ikke å bli klissvåt, så jeg håper plantene mine har det bra derute. 😦

    Jeg har ikke sett snurten av potene jeg satte enda. Kanskje jeg burde grave dem opp for å se om de gror?

  3. BirtH sier:

    Ja, det er klart at man må flytte potetene hvis man ikke er fornøyd! Men ikke gjør det etter at potetlandet er hyppet 😉

    Det må være en stor utfordring å bli enige om husfarge, kan jeg tenke meg. Jeg stemmer for rød. Eller hvit. 🙂

  4. stromma sier:

    Hej och vad kul att du hälsar på i min blogg *ler*.
    Jag har lagt dig i min blogglista.

    Bor du i Tromsö? Jag har sett så många fina bilder
    därifrån.

    Ni verkar ha fullt upp med era hus och tomt.

    kram

    strömma

  5. stromma sier:

    Jag kollade Jotex sida och kaffebryggaren finns kvar. Den är så lämplig och bra och gott kaffe
    blir det i den.

    Här kan du kolla sidan:

    http://www.jotex.se/ListPage/Category.aspx?CategoryId=37979

    kram
    strömma

  6. besta sier:

    Mine gulløyer er kommet opp. Er blitt 7-8 cm, og jeg har vært ute i dag og hyppet dem. Gulrøttene som jeg sådde har gress som er to-tre cm. Er spent på om det blir noe. Er redd for at jorda er for lite porøs.
    Blomsterkrukker på rad og rekke gir jo sydlandsk preg. Ble ordentlig fint. Artig når man jobbe sammen med naboer. Ettermidagskaffen går det an å ta ute selv om det ikke er sommertemperatur. Bare å hyre på seg. Kos deg i den nordnorske sommeren!

Legg igjen en kommentar

