Dagens oppsummering – tre gode ting

Jeg er blitt minnet på verdien av å oppsummere dagen i minst tre positive hendelser.  De er ikke vanskelig å komme på i dag:

Potetkålen har kommet opp:

forravda 304

Middelhavspotetene stikker nå opp av jorda.  Det var også de som hadde de største groene, og kom i jorda først.  Jippi.  Dette blir spennende!

Sola skinner, og det har vært laget full-fart-middag, som også er en favorittrett:

forravda 285

Ghambas al pil-pi.  Reker med hvitløk og chili.

 Pr. person:  250 gr. rå tigerreker eller scampi, 2 fedd hvitløk, 2 røde chili, 1/2 dl. olje, 1/2 sitron eller 1 lime.  Rensk rekene, og strø over bittelitt salt.  Hakk chili og hvitløk.  Press sitronen.  Varm oljen, fres chili og hvitløk og ha i rekene.  Snu når de begynner i bli røde.   Når rekene er ferdige, ha i sitronsafta. 

forravda 291

Server med godt brød, som dyppes i den deilige kraften.  Mmm.

Den tredje gode hendelsen jeg vil ta med, er «byttemarkedet» som ganske spontant ble arrangert på plenen hos en av naboene.  Borettslaget har våropprydding.  Uteryddinga fylte opp forrige container, og nå ryddes det i boder og skap.  Og før det går i containeren, så samles noen naboer, og vurderer muligheten for gjenbruk.  Alle er glade for det de blir kvitt, og alle er glade for ting de finner som de ser nytte i.  Artig og sosialt, og vi er enige om at vi har verdens triveligste borettslag!

forravda 308

Her er et av mine funn:  En nydelige liten selskapsveske med portemone i sort fløyel og gull.  I tillegg fant jeg ei stor skinnveske og en fin tunika.  Og denne gangen har jeg fått mer ut av huset, enn jeg har tatt inn!  Det må jo være en god ting, det og.

Så når jeg tar med at sola skinner, så ble det kanskje både fire og fem gode ting til oppsummeringen av dagen i dag.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

6 svar til Dagens oppsummering – tre gode ting

  1. besta sier:

    nam-nam middag du har hatt. Regner med at du hadde følge av et godt glass vin. Så bra at borettslaget har ryddeaksjon med muligheter for gjenbruk. Når containeren står der, har man liksom ingen unnskyldning til å la være å rydde. Skulle gjerne hatt en container utenfor mi dør. Har et loft fullt av diverse som jeg ikke har oversikt over. Ute av syne- ute av sinn har hersket i flere år,,,,
    Har sjekka mine poteter i kveld. De vokser som bare det nå som sola skinner både dag og natt. Og epletreeet har også satt noen få kart, så da har humla gjort jobben sin i år også. Den må på naboens tre for å hente de rette genene til mitt tre. Ellers blir det ingen epler. I fjor fikk jeg 4 epler. Satser på det dobbelte i år.

    • mormonsen sier:

      Næmmen, har du fått deg epletræ! Men eg har no alltid sagt, at Bodø, det e no knapt for Nord-Norge å regne! (Bare misunnelig, skjønner du).
      Og rekene ble fortært på fuglebrettverandaen, sammen med et lite glass hvitvin. I sola. Det er levelig på sørsida, selv om det fortsatt er nordavindtrekk på skyggesida.

  2. stromma sier:

    Vilka goda fynd du har gjort. Vilken bra ide
    med byte så.

    Vad gott det ser ut med räkorna. Det måste jag
    prova att laga.

    Härligt med egna potatisar.

    kram
    strömma

  3. stubbetufsa sier:

    For et koselig borettslag! Byttedag! Det var tingen!
    Mine poteter har kommet opp for ei uke siden, hurra!

  4. Trollkåno sier:

    Greit med ei oppsummering av det positive….er kanskje lett for at me ofte ikkje ser det.
    So smart med ein slik bytedag……ein kjempegod idè……

  5. Litt om alt sier:

    Det vannes i munnen 🙂 Du, så godt det så ut, og det smakte sikkert minst like godt.

Legg igjen en kommentar

