Stockholm – Tromsø

Lite blogging, og mye reising i det siste.  Har hatt en opplevelsesrik helg i et meget sommervarmt Stockholm.

forravda 319

Nettopp ankommet hotellet, fem ninutter med beina høyt og utsikt over parken.  Hotellet lå bare en liten gåtur fra stasjonen.  Tropekveld, og vi spiste sein middag på uterestaurant.  Følte oss mer som i syden, enn i Sverige.

forravda 330

Søndag formiddag.  Jeg hadde lovet min manager at jeg ikke skulle bli for hekta på loppis eller andre markeder, men når jeg først passerte et fabelaktig utendørs et, så måtte jeg jo få ta noen bilder.

forravda 423

Og sett på makan, plutselig lå det to vevde løpere og fire par søte, gamle, porselenskopper i min romslige sekk!

forravda 332

Fortsatt 30 grader pluss, og lunsjen ble inntatt i skyggen, på fortauskafe i Drottninggatan, den kjempelange gågata i sentrum.  Der var det virkelig et yrende folkeliv, selv om det var søndag.

forravda 340

Her har vi beveget oss inn mot Gamlebyen og staute gardiser har vaktskifte utenfor det kongelige slott.  De kunne umulig ha det for behagelig der de sto i solsteiken.  Må innrømme at jeg holdt meg for det meste på skyggesida av gatene.

forravda 352

Da både min manager og jeg begynte å bli vel varme både i hodet og i beina, fant vi det fornuftigst å ta resten av sighten fra sjøsiden.  Og hadde en fortreffelig tur rundt i den Stocholmske skjærgård utover ettermiddagen.   Dette bildet tror jeg viser Østermalm, og flg. guiden er det her fiffen bor.

Mandag forlot vi Stockholm og 30 grader, og landa i Tromsø som kunne skilte med 10 grader.  Men det var nå godt å være tilbake, lell.

forravda 309

For hvor ellers finner vi kjempevalmuer som vokser utfor et gammelt hus på min vei til jobben?  Thanks God, for the Golf Stream!

to venner

(Bilde:  Ukjent opphav)

Og hvor ellers har vi nysgjerrige naboer som får med seg det meste av det som foregår?  Så manageren og jeg er enige om at det er her i Tromsø vi har det beste av det meste!

Nå er jeg akkurat tilbake fra en dagstur til Nord-Troms, den virkelige Indrefileten, ikke bare  i Nord-Norge, men i hele Norge.  Men Nord- Troms fortjener et eget blogginnlegg, så det kommer vi tilbake til siden.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

8 svar til Stockholm – Tromsø

  1. strömma sier:

    Hej

    Du har varit ute på en långresa ser jag.
    Stockholm är fint med Gamla Stan och skärgården.
    Men jag förstår att du är glad över att vara hemma igen i fina Tromsö.
    Vilken härlig bild på katterna :-).
    Jag skrev först rolig. Men så kom jag på att vi har
    olika betydelse av det ordet *S*.

    Sommarvarma hälsningar
    strömma

  2. Ruth sier:

    Jeg har aldri vært i Stockholm. Det er helt flaut egentlig. Det ser jo så praktfullt ut.

    Finnmarksmygg. Ja, nei. De kan en jo skyte med kanon. Midgen er bitteliten. Mindre enn knott og jeg leste et sted at det kan være så mange som 50.000 FEMTITUSEN midge pr kvadratMETER på det verste. Hadde dynamitt hjulpet så hadde jeg kjøpt det.

    Her er det fryktelig varmt, overskyet og med en luftfuktighet på over 90%. Ta meg med til Troms.

  3. BirtH sier:

    Åh …. heldige deg! Det hotellrommet ser bare SÅ lekkert ut!! Jeg drømmer om å reise til Stockholm; har aldri vært der. Jeg skjønner godt at du måtte innom et marked eller flere. Er det noe damegreie, tror du? Forresten, jeg har inntrykk av at menn også liker markeder.
    Det bildet av de kattene … hvordan klarte du det? Et kjempemotiv!

  4. Bodil sier:

    Takk for koseleg kommentar i bloggen min. Koseleg når nokon likar det eg lagar 🙂
    Ser du har hatt ein fin tur til Stockholm! Ha ein fin sommar 🙂

  5. Annfrid sier:

    For en herlig tur du har hatt selv om det kanskje var litt vel varmt til å traske gatelangs. Da er båttur tingen. Syns du hadde fått med fine ting fra markedet.
    Gleder meg til ditt neste innlegg fra Nord-Troms.

  6. besta sier:

    For et fantastisk bilde av de to kattene! De ser jo levende ut, så hvis ikke bildet lyver, er det jo litt av et scoop.
    30 varmegrader er i meste laget for meg også. Takke meg til 10 gr og vind i håret. Men du har jo greid å tenke klart i varmen – nydelige kopper og fin vevd løper.

  7. viola sier:

    Stockholm skulle jeg også gjerne ha dratt tilbake til 🙂 En vakker by! Har vært der en par ganger, leeenge siden. Tromsø har jeg til gode (bare vært på flyplassen). Men jeg vil også nordover i dette land…! 🙂

  8. viola sier:

    Jeg legger deg til på bloggen min jeg, ellers så finner jeg deg ikke igjen 🙂 Om greit..?

Legg igjen en kommentar

