Nord-Troms

Tirsdag var det ut på tur igjen.  Jobbtur denne gangen, med bil fra Tromsø til Kvænangen.  Fortsatt litt reisetrøtt etter Stockholm, men som alltid topp motivert for en tur til Nord-Troms, som for meg er Guds plass på jorda.  Minuset med sånne turer er at vi alltid har for dårlig tid.  Fergeruter og møtetider gjør at det blir liten tid til å stoppe opp, og bare nyte dagen.  Men noen bilder fikk jeg med meg.  Det er en direkte følge av at jeg har begynt å blogge!  Tidligere ville jeg aldri tenkt på å dra med meg fotoapparatet.

forravda 382

Været var aldeles strålende.  Her venter vi på ferge nr. 2, fra Lyngseidet til Kåfjord.

forravda 384

Det er noe med fargene på luft og vann i Nord-Troms.  De er så intense.  Jeg har mange ganger lurt på om det kommer av at fjellene er så høye, og fjordene så dype.

forravda 385

Himmelen er blåere, skogen er grønnere, sneen er hvitere enn noe annet sted i verden.

(Her skulle jeg egentlig hatt bilde fra Kvænangsfjellet, det ultimate av naturopplevelser.  Dessverre hadde kameraet mitt havnet i bagasjerommet da vi passerte, og vi var hele tida i tidsnød).

forravda 392

Nå er vi på tur sørover igjen, og det har begynt å dra seg til med skyer.  Bildene er tatt gjennom frontruta – i fart.   Legg merke til det blå fjellet rett fram.  Det har alltid fasinert meg.  Det har alltid ei krone av sne  på toppen.  Når det er delvis skyet, som her, og sola treffer på sneen, så gir det utrolig effekt.  Er det noen som vet navnet på fjellet?forravda 399

Og denne utsikta fra Rotsundelv mot Hamnnes tror jeg må være noe av det vakreste vi har i landet.

forravda 410

Hva synes dere om denne nette lille saken?  På to hjul, og fra femtitallet.  Vi snakket med eieren ombord på ferga.  Han kunne fortelle at det var 35 veteranbiler (bobler og sånne små gamle minibusser fra VW)  som hadde kjørt fra Nederland til Nordkapp, og nå var på tur sørover igjen.  Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde av noen av bussene.  Jeg kan huske at da vi var barn, så kalte vi de små bussene for «bussonga».

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

5 svar til Nord-Troms

  1. Annfrid sier:

    Så mange flotte bilda. Især det fra Rotsund med Havnnes. Må lage et lite innlegg om turen vår snart.

  2. stromma sier:

    Tänk att bo i så fina trakter.
    Bilderna är så otroligt vackra.

    Vad kul att se den lilla husvagnen och «bubblan».

    kram
    strömma

  3. BirtH sier:

    Takk for artig kommentar på bloggen min! Likte spesielt godt at rynkene kom på den ene sida … 😉

    Bussonga ….? Det lød kjent.

  4. BirtH sier:

    Jeg er forresten veldig lite kjent i Nord-Troms. Går det an å gjøre noe med det? Hva anbefaler du?

  5. viola sier:

    Jeg måtte lese her også.. Du verden så flotte innlegg du har! 🙂 Åååå…et er vakkert der! Skjønner godt du liker deg. Og den herlige bobla med den enda herligere campingvogna!! Takk for titten! 🙂 Hilsen Viola.

Legg igjen en kommentar

