Søndagssysler

Takk for alle gode råd og dåd angående PCen, kjære bloggvenner.  Og ting er absolutt på gang, både manageren og sønnen er topp engasjerte.  Den gamle (PC-en altså) er skrudd fra hverandre i dag, støvsuget og skrudd sammen igjen.  Brudd i hengselen, så det blir nok «flatskjerm» og ulltråd fortsatt, og en ny PC på mormonsen.  Dette gamle eksemplaret skal få være med til ferieboligen i Ravda, og kobles til frittstående skjerm.  Så skal flatskjermen få lov til å ligge flat.  Sønnen sier at det må være måte på å frakte utrangert materiell til Øst-Europa, men mora sier at gjenbruk er gjenbruk.  Her skal intet skrotes før sist trevl er utslitt.

Ellers har jeg inspisert poteteslandet, og konstatert at potetkålen vokser:

forravda 431

– og det samme gjør ugresset.  Så jeg får ta ei økt med kloa før jeg drar på ferie den 10. juli.

Nå var jo bursdagen min feiret grundig på forhånd med opphold på SPA-hotell i Stockholm.  forravda 370spa

Men litt får man jo markere i heimen, jeg oppnår tross alt AFP-alder, selv om jeg ikke skal logge helt ut på jobben riktig ennå (bare delvis).  Og jeg koser meg veldig når jeg får et påskudd til å lage ei kake eller to, og så er det så hyggelig med bakelukt i huset i gråværet:

forravda 437

Sukkerbrød med vann:

3 egg piskes med 3 dl sukker.  6 ss kokende vann tilsettes mens det fortsatt piskes.  3 dl hvetemel siktes sammen med 1,5 ts bakepulver og røres i.  Stekes i rund form i 30 minutter ved 175 – 180 grader.

Tips:  Når bake/rørebollen er såpass liten som dette, så sikter jeg melet på et matpapir.  Det er da enkelt å få melet over i bollen.

Mens sukkerbrødbunnen stekte, laget jeg røre til sjokoladekake:

forravda 442

Sjokoladekake.

2 dl melk eller fløte kokes sammen med 1 dl sukker og 5 ss kakao.  Avkjøles.  150 g smør røres hvitt med 1 dl sukker, tilsett 2 egg, ett i gangen.  Tilsett kakaoblandingen, og sikt i 4 dl hvetemel, 2 ss vaniljesukker og 1,5 ts bakepulver.

Stekes i rund form, 40 minutter ved 175 – 180 grader

forravda 448

Kakebunnen er klar til å fylles med krem, jordbær og banan.  Dynkes med appelsinjuice.

Bløtkake er det lite stas med dersom den blir stående, så jeg deler ofte kaka i to, og fyller bare halve bunnen i gangen:

forravda 450

Enkelt og greit, banan og bær er kuttet opp og rørt i kremen som er mellom lagene, krem og bær på toppen.  Den lille duken som er under kakefatet fikk jeg i presang fra min nesteldste søster.  (Vi pleier å si at de to eldste søstrene våre er fra f. Kr.) Den hadde hun kjøpt på Sri Lanka, som den gangen, for nærmere 40 år siden, het Ceylon.

forravda 453

Sjokoladekaka kan man godt lage glasur til, men jeg synes den er god som den er.  Sukker får man alltid nok av.  Fatet er fra loppemarked i Fredrikstad, koppen er keramikk fra Tsjekkia, presang fra ei venninne.   Teskjea er kjøpt på antikkmarked i København (du husker kanskje den turen Besta?).

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

8 svar til Søndagssysler

  1. stubbetufsa sier:

    Gratulerer med overstått! Og med oppkommen potetkål! Æ har nåkka tel dæ på bloggen min!

  2. Annfrid sier:

    Gratulerer med bursdagen!
    Fine kaker du har laget og flott at du deler oppskriftene med oss. Skal sannelig prøve dem en gang. Her regne det og tåka ligger og trykker ned både humør og tiltakslyst. Men æ har fått med mæ 2 flotte arrangement i forbindelse med Liv i Loppa (sommerfestival). Kanskje kommer det noe på bloggen.

  3. Ruth sier:

    Se der, nå er jeg kakesulten igjen. Jeg er sikker på at jeg legger på meg bare av å SE på bildene. Det er kanskje like bra at jeg ikke kan bake, jeg hadde vel veid et tonn omjeg kunne.

    Den pc’n din med den ullstråden? Vel, jeg tror nok jeg syns det er bra at du snart får en ny. Ulltråd på den måten er så veldig lite – teknisk på en måte. (gærne jenter)

    Ha en fin dag.

  4. Brit sier:

    Nå er det lenge siden jeg har besøkt deg.
    Gratulerer med overstått bursdag! Jeg hadde selv nettopp bursdag, men da reiste jeg bort…..
    En kjempegod ide å dele kaka i to og bare pynte den ene delen! Ei nabodame gjør også det.
    Håper det blir orden med PC’n. Herlig med ny maskin! Gled deg til det!
    Ønsker deg en fin dag!:-)

  5. BirtH sier:

    Gratulerer med overstått og takk for at du kommenterer på min blogg! 😀
    Den sjokoladekaken så spennende ut. Den må jeg prøve!

  6. viola sier:

    Hei! Jeg er her for å kommentere R’en din.. men du fristet meg med denne sjokoladekaka! 🙂 Den skal skrives opp! Tusen takk! 🙂

  7. Renate sier:

    Vel overstått bursdag og turer både hit og dit.
    Skal si du har fått swung over bloggen din! Og imponerende mange kommentarer. Stå på! Sees snart.

  8. Beate sier:

    Å for noen herlige kaker du har laget!

Legg igjen en kommentar

