Turist, trädgård og tromsbunad.

Turer både hit og dit, som Renate ganske riktig sier.  Og følgelig lite blogging.  Derfor en liten oppdatering.  Ja, juli måned har vært hektisk, og Mormonsen har mest vært turist.  Etter Nord-Troms og Stockholm, gikk turen til Hammerfest.  Her går vi inn for landing, flyr lavt over øya Håja.  Det var nydelig vær og utsikt tom.  Alta.  Derfra var det tåke, og trusler om at vi kanskje ikke kunne lande.  Men heldigvis, det lettet såpass at jeg kom  kom meg ned,

forravdaverdenrundt 016

til et trivelig og gledelig gjensyn med tre kusiner, jeg vil ikke engang nevne hvor mange år siden jeg har truffet to av dem.  Likevel var det som om vi hadde møttes i forrige uke!  Det er noe eget med de man har hatt kontakt med helt siden man var barn!

forravdaverdenrundt 034

Kvelden og natten ble tilbragt i barndomshjemmet til mine kusiner, med mye mimring og fliring og studering av gamle bilder, sammen med to av dem.  Alt i huset er omsorgsfullt tatt vare på, og var akkurat som jeg husket det fra  jeg som 11-åring var der på sommerferie (1958 – gubære kor heldig eg e som har fått lov til å bli så gammel).  Jeg tenkte ikke på å be om lov til å vise bilder av interiøret, så jeg må nøye meg med et bilde av geraniene som blomstret vakkert i vinduskarmen.  Hos kusine nr. 3 i Hammerfest spiste vi en deilig middag da jeg dagen etter var på hjemtur.  Denne gangen uten tåke, og i deilig sommervær.

To dager etter gikk turen til Fredrikstad, til stort bryllup (min niese sin eldste sønn giftet seg), og familietreff.  Vi losjerte hos en av mine søstre, som har en fabelaktig trädgård. (OK da, men vi en tur til Løkholmen på søndagen, og i likhet med Ari Behn, så slår jeg raskt over til svensk, så snart jeg bare passerer grensa).

Her, høyt til værs i min søsters trädgård, var alle muligheter til stede for Mormonsen å forspise seg på moreller:

forravdaverdenrundt 066

Og bli skikkelig nord-norsk fortørnet over at så mye bare blir liggende på bakken – moreller som koster et par hundre kroner kiloen hjemme i Tromsø!

forravdaverdenrundt 064

Og siden det var bryllup i Fredrikstad

bunad

så stilte Mormonsen i sin fineste stas – nemlig Tromsbunaden.

Mormonsens «turer både hit og dit» er fortsatt ikke over, men dette må bli oppdateringen pr. i dag.  Flere T-historier finner dere hos http://petuniablogg.blogspot.com/

En deilig fredag ettermiddag ønsker jeg dere, mine bloggvenner!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

13 svar til Turist, trädgård og tromsbunad.

  1. Rimkogeren sier:

    Fint indlæg, men sikke en pris for moreller…. Her er det pænt under det halve!

  2. Petunia sier:

    Kjempefine T’ er du presenterer her! Kjekt med bunad ikke sant? Da har man alltid et plagg å ty til – om det ikke er 30 grader da, men hvor ofte er det det…
    Alle bergensere er da sjarmerende vel ? Og inne i enhver bergenser finne man en beskjeden person som ikke alltid får slippe til – slik er det med den saken;)

    Klem;)

  3. Madame sier:

    Det var en meget dejlig historie fyldt med en masse fine t’er 🙂

  4. Sommertid sier:

    Ser ut som du har koset deg med å reise litt her og der..selv har jeg på mine veldige unge dager også vært i Hammerfest, Alta, Kautokeino osv…
    Og i Fræksta…som noen kaller det er det jo herlig å være..likeså på Løkholmen..du har ferdes rundt mine trakter kan man si 😉
    Håper du har hatt det fint her nede….og jeg ønsker deg en god helg 🙂

  5. Trollkåno sier:

    Skal sei du fartar, ja……kjekt å besøke slekt og vener.
    So staseleg i bunad!!
    God helg!

  6. Randi sier:

    Turist, det var morsomt valgt! Du farter mye – og ja, det er noe spesielt med de man har kjent hele livet. Gull verdt sånne møter:o)

  7. fotoboksen sier:

    Jammen har du vært på farten i juli, og skikkelig trivelig høres det ut som om du har hatt det også!
    Måtte resten av sommeren by på like mange fine opplevelser! 🙂

  8. Grethe sier:

    Kjmepe fint innlegg – hyggelig lesing. Jeg har så sansen for Norge og dens bunadshistoire. Flott bunad, nydelige stoffer. Det er også et kjekt og anvendelig plagg. Ha det fint :0)

  9. Marit sier:

    Tromsbunaden er kjempefin. Den minner om Trøndebunaden på vesten. Damen inni var sjarmerende hun også.

    Morsomme t-bidrag.

    Klem fra Marit

  10. viola sier:

    Takk for turen! Lenge siden jeg har fløyet.. Flott flybilde! En utrolig vakker utsikt fra vinduskarmen! Og den bunaden er bare skjønn. Nei, moreller på bakken du… hehe.. sånn er det.. Jeg er kjempeglad i moreller da! Morsomt å reise slik 🙂 God helg!

  11. TorAa sier:

    Det må jeg si er jenta si som har vært på tur i sommer.

    Og jeg er enig med deg når det gjelder bær og frukter som faller ned for ingens bruk. Trist er det.

  12. Line sier:

    Jammen er det flott å vere turist, og her presenterar du mykje flott:0)
    Koseleg med kusinetreff og masse mimring…
    Bunaden var kjempefin!!

  13. strömma sier:

    Vad fin du är i hembygdsdräkten.
    Du har haft fullt upp med dina resor och släktträffar och bröllop *ler*.
    Det är härligt att ha fin kontakt med sin släkt.

    Hoppas du fortsätter och njuter av sommaren.

    kram
    strömma

Legg igjen en kommentar

