Spikermatte, fristelser og sommersalg

Tidligere startet ikke sommersalget før i august, nå pågår det i allefall fra St. Hans.  Og Mormonsen lar seg rive med – må jo bare bla i stativene når avslagene er helt oppe i 70%, for ikke å snakke om når alt henger til 200 – 300 kr.!  Og det på dyre butikker som skjelden selger plagg til under tusenlappen.

Og når man først har kommet i blainga, så finner man jo noe som skal prøves, og når man først skal ta prakket med prøverom og av og på med klær, så kan man like gjerne ta med seg flere plagg.  Og har man fått en smule sommerfarge, så inspirerer det jo litt ekstra.  Så det må innrømmes, det har blitt slepa hjem noen handleposer i løpet av sommeren.  Jeg våger ikke tenke på hvor mye penger jeg har «spart» på alle avslagene.010

Jeg blir fort besnært av stoffer, farger og detaljer.  Disse skjørtene fra sommerens salgsshopping er gode eksempler.  Det ensfargede har en slags posefansong ned i falden og påsydde stikklommer, det i midten har små snipper nede i falden og posete lommer, så et deilig prikkede 50-talls, med en stikklomme og og en påsydd lomme.  Falden er brettet opp på retten, en slags buksebrettfald.  Alle er i bommull og viskose. 

011

Nok en forseggjort skjørtefald.  Litt tjukkere viskose, med blank vrange.

025

På bildet over en sommerkjole og en topp i deilig myk bommullsjersey.  Mye brukt i ferien, og mest valgt pga. av fargene.  Mye lillanyanser i sommer.

013

Og litt «tilbehør»  ble det på taxfrien, to armbånd og ørepynt med swarovsky-krystaller som glitrer fint.  Armbåndene er gull- og sølvfarget, og kan brukes sammen eller hver for seg.

Og fra det reine jåleri, til et innkjøp for helsa:

 007

En spikermatte ble innkjøpt i Sverige, til vel 400 norske kroner.  Skal hjelpe mot mangt og meget, som f.eks. muskelsmerter og søvnproblemer. 

Litt skeptisk prøvde jeg den første gangen.  Den så jo skikkelig vond ut med alle piggene.  Men det viste seg at det slett ikke var vondt, og etter å ha ligget en stund, pustet jeg dypere, og kjente at jeg slappet godt av.  Etter å ha ligget på matta, så får jeg en god og varm – litt prikkende – følelse i huden.  Og ser jo ganske prikkete ut også, med tydelige merker etter alle piggene.  Men det forsvinner raskt.

Nå har jeg ligget på matta ca. 20 minutter hver dag.  Jeg ligger på senga, og lar matta gå godt oppover nakke/bakhode (pute under nakken).  Og jeg koser meg og slapper av når jeg gjør det.  Om den virker utover avslappingen i 20 minutter hver gang?  Jeg opplever at jeg sover tyngre og mer sammenhengende, og har mindre vondt i nakken.  Kanskje er det bare placebo, men så lenge jeg tror og føler at det hjelper, så skal jeg fortsette å bruke den.  Jeg kan ikke skjønne annet enn at den må være ganske ufarlig, så lenge den ikke stikker hull i meg.

Og dette er ikke alt av sommerens kjøp, så nå sitter mormonsen og klør seg i hodet og lurer på hva hun skal kunne kvitte seg med.  Du kjenner regelen:  En ting inn i skapet betyr en ting ut av skapet?

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Omsøm av klær. Bokmerk permalenken.

10 svar til Spikermatte, fristelser og sommersalg

  1. bæsta sier:

    Herreud..hva er det du finner på. Spikermatte! Du er jo reine selvpineren. Ta heller på deg de fine, tynne skjørtene i gode farger og nye sommervarm Tromsø.Selg eller gi bort spikermatta til en (!) du synes trenger litt pinsel

  2. mormonsen sier:

    Aldri i verden – den er mitt beste kjøp i sommer!

  3. strömma sier:

    Vilka härliga färger på kläderna du visar här.
    Visst är det bra med all sommarrea som är nu.

    Det låter bra med spikmattan. Den har jag hört
    så mycket om så det kanske är dax att skaffa en.

    kram
    strömma

  4. BirtH sier:

    Jeg velger å si at du har tjent (!) mye på å handle på salg! Mange fargerike plagg her; – det liker jeg også!

    20 minutter på spikermatte hver dag høres bra ut! Det gjør sikkert minst like godt som mine (periodevise) stunder med avspenning eller meditasjon. Skulle ha likt å prøve en sånn en.

    I morgen må du ordne med sommervarme i Tromsø for da blir jeg å trø der hele dagen for å vente på flyet heim kl 1800. Skal ta med meg bok, solbriller og (kanskje) strikketøy. Pengeboka legger jeg heime …. 😉

    • mormonsen sier:

      Sommervarmen er ordna! Akkurat nå – kl. 2200 – er det ikke en sky igjen på himmelen.
      Nå er jeg vel alt for seint ute, men har du tid til ov ers, så anbefaler jeg Botanisk have. Kafeen, Hansine Hansens hus, er åpen hver dag, mellom 1200 og 1500 (tror jeg). Hils manden med at på min spikermatte er det ca. 16000 «pigger». Så det er bare å gå i gang med å benke spiker. Lengda har ingen betydning, men kor tett de står…:)

  5. BirtH sier:

    Mannen min spør: «Er de lang de spikran?» 🙂

  6. viola sier:

    Mangt et røverskjøp du fikk med deg her, skjønner jeg! Jeg falt også for de fargene og mønstrene. Jeg er glad i lilla. Flott de swarovskykrystallene også. Den spikermatta likte jeg! Hvilken butikk i Sverige har de den? Jeg har sett flere spikermatter i det siste, på bloggen, og via Sommeråpent på NRK, tror jeg det var.. tenkte først det må gjøre ondt.. men skjønner nå etter hvert at den har positiv virkning 🙂 Den fiolette matta di var jo flott da, og lang! Har du en nettside til den svenske butikken, så blir jeg glad om du gir meg den 🙂

  7. mormonsen sier:

    Matta er kjøpt hos Claes Ohlsson i det svære kjøpesenteret som ligger rett over grensa ved Svinesund. Kostet nærmere 500 skr., så det blir noe mindre i nkr. Den størrelsen jeg har er medium. Det følger bruksanvisning med. Jeg ser at de har den hos CO i Norge også, littegrann dyrere. Regner med at CO også har nettbutikk. Det selges visstnok fere merker av sånne matter, jeg synes alle ser helt lik ut, så jeg regner med at alle gjør samme nytta.
    Ja, er det ikke deilig å fornye seg litt, og så være såå fornøyd med alle pengene man har «spart» på salg.:)

  8. BirtH sier:

    Tusen takk for tips om Botanisk hage og kaféen! Jeg rakk å få det med meg før jeg dro tidlig i morges, og i dag har jeg vært der! Det var litt kald vind i morges da jeg kom, men etter hvert tok jeg av meg både singlet (den innerste!) og tights. Jeg fant et par røde sko på Design Forum, – men etter andre gangs besøk og prøving valgte jeg ikke å kjøpe dem. Etter tips fra en kjenning var jeg innom en annen skobutikk i Veita, – fine sko, men pengeboka hadde jeg jo lagt heime 😉

Legg igjen en kommentar

