Campingliv før og nå

Eldstesønnen har kjøpt seg bobil.  En skikkelig smart sak, som  skal bli med på mange klatre- og toppturer.

006

Kjøpt brukt, og han har brukt en del energi med å fjerne det bilpleiefirmaet kaller for «annenmannslukt».  Og her har alle gode råd (også fra mor) vært tatt i bruk:  Vask med klorin, skåler med eddik, kurver med oppskårne epler – og til slutt: en grundig grønnsåpevask med god lufting etterpå.  Og nå er lukta definitivt en saga blott! 

Ganske finurlig bil.  Taket kan slås opp, og da kan fire stykker overnatte – 2 nede og 2 på hemsen.  Inne i dørene ligger ekstra stoler og et bord, markise kan rulles ut som tak på sida, forsetene kan snus, de danner da en salong sammen med baksetet.  osv.    Eieren har unnet seg litt luksus, etter å ha vært helårssyklist i mange år.

På verandaen, i en varm Nord-Norsk sommer, har jeg hatt med meg to viktige rekvisitter:  Kaldluftvifte og radio – med NRK P1. 026

Og fikk bl.a. med meg et NRK-opptak fra 1950, hvor en familie (2 voksne og 2 små barn) på telttur en plass utfor Oslo ble intervjuet.  De kunne  fortelle at deres feriebudsjett var på 250 kroner for to uker, og at de levde meget godt i ferien.  De syklet, og far hadde selv laget to tilhengere til syklene som de fraktet barn og bagasje i.  De hadde også fått skaffet seg nytt telt med golv, og syntes nå at de bodde staselig.    Lå i teltleir (ordet camping var neppe innført i norge i 1950), og de laget seg skikkelig middag på primusen hver dag.

Litt til ettertanke i vårt ny-rike Norge, med køer av campingvogner og bobiler, og folk som klager over at bensinen er for dyr.   NRK radio er forresten full av snacks hver eneste dag.  Ingen over – ingen ved siden.

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

3 svar til Campingliv før og nå

  1. stubbetufsa sier:

    Liker også Nrk 1, mye fint der!
    Bobilene nå er virkelig tøffe, mye på minimum av plass! Min broder har en sånn, og det er ikke måte på bekvemmeligheter!
    Da vi vokste opp, hadde vi ikke noen peiling på at ferie kunne være noe annet enn skolefri! Hjemme jobbet de hele sommeren med høya og torvinga, og om høsten var det å berge inn høy og torv, og det var å plukke bær. Mamma og pappa tok seg ei uke på Finnmarksvidda for å plukke multebær, og det gledet de seg til, for de reiste sammen med venner og telt!
    (Lot meg rive med, he,he…)

  2. stromma sier:

    Vilken fin och praktisk husbil din son skaffat sig.

    Ja, nog campade man annorlunda förrut och
    jag undrar om det inte var mysigare också *ler*.

    strömma

  3. Ruth sier:

    Så flott bil! Tenk så deilig å reise rundt å «bo» akkurat der man måtte ønske. Det høres herlig ut.

    Jeg hører på NRK gjennom pc’n min hver kveld nesten. Jeg får med meg noen av de norske seriene på TV også. Og da KOSER jeg meg altså. Men du, send litt finvær i denne retningen da. Her er det kaldt og surt og vått. Veldig vått.

    Ha en storartet uke.

Legg igjen en kommentar

