Deilige sommerdager i Ishavsbyen

Værgudene fortsetter å sløse med sol og varme over Tromsø.  Varme dager og fløyelsnetter, det er som å bo i syden.

 001

Hvem kan vel tenke seg å krype til køys når temperaturen ute fortsatt er nesten 19 grader, selv om det er seine kvelden.

 003

Og kveldshimmelen er blå og lilla og rosa, med gyldne løfter om nok en herlig sommerdag i vente?  Det er som å bo midt i eventyret.    Og som alltid, når været er sånn, så kan ikke Mormonsen forestille seg at det noen ganger vil ta slutt.  Nei, dette vil vare, og mørketida vil i år ikke inntreffe før i romjula!

Noen uventede fenomener fører varmen og godværet med seg:

024

Nedoverlys!  Kanskje ikke så lurt med lys i stake i sommervarmen?   Men det er egentlig ganske dekorativt.  Se også på de lysene som står i glassbeholderen bak!  Har hørt om å benke spiker – her kunne butikken ha behov for noen som kan benke lys!

Mormonsen har startet opp i jobben igjen, men det er fortsatt lange ettermiddager og lyse kvelder hvor godværet kan nytes.  Vi kommer oss lett høyt til fjells med å ta fjellheisen

008

Her skal vi straks ombord, 27 personer skal fraktes som sild i tønne i den lille cabinen.

021

Vel oppe.  Fra heisplatået bærer det videre oppover snaufjellet.

018

Utsikt fra fjellet mot Rystraumen, Kvaløya og Malangshalvøya.  Man kan bli ydmyk av mindre.

Solskinn fordrer solbriller:

027

En smart liten sak:  Solbriller som kan brukes utenpå vanlige briller (har lagt et par vanlige inni, håper det vises på bildet).  Snor bak nakken, så de henger trygt selv om jeg tar de av.  Ikke  minst det siste er et scoop.  Hittil har jeg bare brukt slike som jeg smetter utpå brillene, og jeg har ikke tall på alle de jeg har glemt igjen på butikker, på kafeer og på toaletter!  Så dette er, sammen med spikermatta, et av sommerens aller beste kjøp.  Ganske smarte å se på er de også.

Ved siden av står et glass med blåbærsmoothie, som jeg lager slik:

Frosne blåbær, skummet kulturmelk, sånn omtrent halvt om halvt, og litt sukker etter smak, kjøres sammen i blender eller med stavmikser.  Kjempedeilig og sunt.  Det har gått med noen sånne i sommervarmen.

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

6 svar til Deilige sommerdager i Ishavsbyen

  1. Trollkåno sier:

    So kjekt at de har fint vèr…her på Vestlandet har det vore skrøpeleg i vekevis…men i dag titta faktisk sola fram att…..lat oss håpe det varer.
    Flotte bilder du viser!

  2. stubbetufsa sier:

    Bra at det er varmt i nord!
    Her jeg er har det vært varmt og sol i to dager!
    (Vestlandet, Bømlo.)

  3. Ruth sier:

    Det ser jo nesten usannsynlig praktfullt ut. Lange lyse sommernetter og solvarm nordnorskt. Kan vel ikke bli bedre enn det vel? Selv om ti ville hester ikke hadde fått meg inn i den blikkboksen og hengt og dinglet sånn mellom himmel og jord. Jeg blir svimmel bare jeg står på en krakk. Huff og uff.

  4. strömma sier:

    Aha, så det är uppe hos dig solen och värmen håller till :-).
    Visst är det mysigt med kvällens värme och ljus.

    Du är då inte höjdrädd som vågar åka den där linbanan upp så högt. Men det var nog värt åkturen med den vackra utsikten.

    Det verkar vara en jättegod smoothie.

    Tack för dina goa ord hos mig om sönerna.

    kram
    strömma

  5. Litt om alt sier:

    Nå har jeg kost meg med bilder og ord, beundret utsikt og vurderer å kjøpe meg spikermatte.
    Kos dere videre med finværet!
    Klem

  6. BirtH sier:

    I dag morges lå skodda som et teppe over landskapet. Vi har heldigvis vært spart for den tidligere i sommer.
    Jeg kan godt benke de stearinlysene , jeg som har god trening med spiker … 😉 Jeg så forresten flere poser med brukte spiker da vi var på hytta i helga. Vi tar vare på dem …. inntil videre, – hehe

Legg igjen en kommentar

