Jenter og hjerter og perler og sånn

Ingen ting galt å si om gutta.  De har mye arti for seg, de og.  Men de er liksom ikke så opptatt av å jobbe med perler og hjerter og gull og glitter.  Og på det feltet kjenner jeg ikke til noen som er mer kreative, og mer rause til å dele ut sine produkter, enn små jenter i en viss alder.  Gjerne ledsaget med brev og kort, med kjærlighetserklæringer, hjerter og stjerner.

009

Dette er bare et bittelite utvalg av hva mormonsen har mottatt fra tantebarn og gammeltantebarn i årenes løp.   Her er ei lita fyrstikkeske med rød filt og julemotiv, ei stor fyrstikkeske hvor pastaskruer og pastaskjell er limt på og sprayet med gull, her er armbånd og ring som som er ‘»spesiallaget» til en gang jeg var ventet på besøk.  Og eksempler på julehilsner, invitasjoner , og et brev hvor tantebarnet selv inviterer seg på besøk i vinterferien.   I tillegg har det vært produsert uanede mengder med brev og kort og invitasjoner og bordkort og smykker gjennom årene.  Av små jenter som nå selv er mødre.  Og av deres døtre igjen.  Er det rart at et gammelt tantehjerte blir mykt som smør?

Og gleden over å leke seg med perler, den kan jo henge i også hos gamle jenter

010Her er kurven jeg heklet av flaggsnora, og som jeg har kosa meg med å pynte opp med perler.  Og så fikk jeg rydda opp på badet samtidig.

016Og her har jeg brukt flaggsnora til å hekle armbånd, og sydd på perler.   Man kan jo undre seg over hvorfor jenter er så opptatt av perler.  Genetisk? Hormonelt?  Eller tillært?  Men gøy er det!

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

8 svar til Jenter og hjerter og perler og sånn

  1. Trollkåno sier:

    So artig…og so flink du har vore og teke vare på det.
    Flaggsnora har no verkeleg vorte nyttig….slik er det når ein er kreativ.
    God sundag!!

  2. Annfrid sier:

    Du har sannelig vært kreativ med den flaggsnora! Ja, hva er det med perler? Feminint, ladylike osv. Men ikke alle perler er det, f.eks. nabbiperler ( uhm). Jeg tror jenter lettere tør vise sine følelser for vakre ting som perler og hjerter- og mennesker.

  3. Rita sier:

    Nå har jeg kost meg med å titte litt rundt i bloggen din. Så utrolig fin kurv du har heklet av flaggsnor!!!!!!!! Er det OK om jeg låner denne idèen av deg? Jeg så etter på Chlas Olsssons nettsider, men fant det ikke…

    Hilsen Rita

  4. BirtH sier:

    Kjempesøte hekleting! Jeg er ikke så hekta på perler (tror jeg), men dette var enkelt og veldig fint.

    Du må være ei god tante og gammeltante som får så mange fine hilsninger fra ungene. I blant tar jeg fram sånne barnegreier og mimrer, spesielt fra da mine egne var små. Til og med melketennene har jeg tatt vare på 🙂

  5. Annfrid sier:

    Hei!
    Kanskje mitt antivirusprogram er for effektivt og ikke slipper gjennom kommentarer. Synd!
    Nabbiperler er ikke vanlige perler men små plastperler, slike som barn lager mønster på nabbeplater , kan også brennes med strykejern etterpå slik at de limes sammen. Du har sikkert vært borti dem.

  6. Beate sier:

    Koselig at du var innom meg, og linke må du gjerne 🙂 Jeg kommer helt sikkert tilbake hit også 🙂

  7. Litt om alt sier:

    Vi er som skjæra vi jenter; Liker alt som er blankt og fint og går an å pynte med 🙂
    Så koselig at du har tatt vare på alle fine ting du har fått. Sånn makaroniskruekunst er ganske dekorativ da..
    Nå vet jeg at flaggstangsnor kan bli til mye FINT!
    Klem

  8. Margrethe sier:

    Hei!
    Så fint og koselig innlegg! Fin kurv du har heklet. Smart å hekle inn perler. Skjønner du fikk såre fingertuppre av å hekle med flaggstangsnor, jeg var ganske så sår på fingrerne selv etter å ha heklet med hyssing. For ikke å snakke om sliten i høyrearmen. Tror jeg må passe på så jeg ikke får senebetennelse 🙂

Legg igjen en kommentar

