X-ord, XO-konjakk og kex

Nå er nå ikke X den bokstaven vi mest omgir oss med her til lands, selv om vi kanskje egentlig burde?  Uten at jeg skal utgi meg for å være noen xpert på dette, så mener jeg at vi kunne spart oss for xtraordinært mange tastetrykk dersom vi sluttet med det xisterende eks, og gikk over til x.  Bare  tenk på ordet kjexxpert!  Hvor mange xtra bokstaver sparer vi ikke bare på dette ordet?  Xempler på andre brukte ord kan være xistere, xtrovert, xos, xperiment.  For ikke å snakke om x-partnere av ymse slag.  Hoho – dette ble vel tørt.

Så til saken:  Er det flere enn meg som har lurt på hva bokstaven XO på konjakkflaskene betyr?  Her fant jeg forklaringen:

http://www.dummies.com/how-to/content/vo-xo-deciphering-cognac-labels.html

 

V.O., X.O.: Deciphering Cognac Labels

Just follow this handy guide to understand Cognac grades:

  • V.S., Very Special: Three years of aging in wooden casks. Very often called Three Star
  • V.S.O.P., Very Superior Old Pale: Minimum aging is eight years in wood for the youngest in the blend. Industry average is between 10 and 15 years old, which is why it’s sometimes known as Five Star
  • X.O., Extra Old: Also called Luxury. Has a minimum age of eight years. This class also can include Napoleon and Vielle («Reserve»)

(Dere finner en fyullstendig liste dersom dere klikker på linken).

001

Så nå vet jeg f.eks. at denne konjakken min er xtra gammel, minimum 8 år, type luxus (?) . Nå kom jeg til å huske på en historie fra for lenge siden, da gubbene reiste på bytur med rutebussen, og bragte med seg ei og anna lerke med kjøpebrennevin fra polet.  Da en av gutta gikk av bussen så regnet det og var vått og glatt, og han hadde lerka med konjakken i baklomma.  Det gikk ikke likere til enn at han gled i bakken og slo seg kraftig..  Da han kom seg på beina igjen, kjente han at det rant vått ned bak på låret.  Ganske forskrekket sa han:  Æ håpe det e blod!

Nå synes ikke mormonsen at konjakk smaker spesielt godt, men det er greit å ha litt stående.  Til xtraordinære anledninger, og i en og annen kakedeig.  Og kjeks tror jeg bestemt heter kex i Sverige?  Denne gangen har jeg ikke bladd i egne gamle oppskrifter, men vært på nettet og funnet oppskrift på spekulasier, hvor konjakk inngår i deigen:

 

Spekulasier
4 egg
5 dl sukker
160 g smeltet smør
2 ss konjakk
2,5 dl sur fløte
2 ts kardemomme
12 sitrondråper
1 ts natron
750 g hvetemel
mandler til pynt

004

Ja, så gikk jeg i gang.  Hadde ikke sur fløte, men en blanding av kulturmelk og husholdningsfløte fikk gjøre nytten.  Sitrondråper hadde jeg heller ikke, så der ble det revet sitronskall i stedet. 

FREMGANGSMÅTE: Egg og sukker piskes til tykk eggedosis, tilsettes den piskede fløten og det smeltede smør og konjakk. Sikt mel og krydderier og ha i deigen som arbeides godt sammen i et stort fat. La deigen stå med tett lokk over i kjelleren til neste dag, da kjevles den tynt ut og skjæres ut til «spekulasier» , enten runde eller i spisser. Kakene legges på smurt plate, pensles med eggehvite og pyntes med en halv skåldet mandel. Kakene stekes gylne i ovn på 175 grader i 8- 10 minutter.

006

Etter å ha tilbragt natta i kjøleskap, var det klart for kjevling.  Deigen var ganske løs og klissete, så jeg måtte kna inn en del mel mel før det ble mulig å kjevle den.  Den var ikke enkel å handtere, så noen av kjeksene fikk de underligste fasonger.

010

Til tross for noe plunder og plage med en klissete deig, så smakte kjeksene helt nydelig!  Oppskriften  finner dere her:

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift16245.aspnn

Kjeksene gjorde såspass stor lykke hos prøvesmakerne, så jeg kommer nok til å lage de flere ganger, med følgende korrigeringer:  Litt mer mel i deigen, og ikke kjevle ut for tynt.  Det var faktisk de tjukkeste kjeksene som smakte aller best!

 

Flere X-ord hos http://petuniablogg.blogspot.com/ som nå har et knippe ganske vriene bokstaver på lur!

Dette innlegget ble publisert i Mat. Bokmerk permalenken.

24 svar til X-ord, XO-konjakk og kex

  1. christina sier:

    Det här var ju toppen! Både god dricka och tilltugg!

    /christina

  2. Petunia sier:

    Hehe! En kjempeløsning! Der de fleste hadde stoppet etter det første eksempelet, der kommer du med enda flere X’er!!
    Jeg er imponert!
    Cognac’n står jeg over, men sier tusen takk til en kex eller to!!!

  3. Rimkogeren sier:

    Hvor er smagsprøven. Grinede meget af din historie 🙂

  4. Camilla :) sier:

    Så flott at noen har flere enn en løsning! 😉

  5. Kerstin sier:

    Wow flere løsninger.. imponert jeg…

    Kjeksen så faktsisk veldig gode ut..
    *GOd helg..

  6. Annfrid sier:

    Artig løsning , kanskje vi skulle innføre x-bokstaven i skriftspråket vårt. Vi tar jo etterhvert inn mange fremmede ord, spesielt engelske. XO er bra. Kjxene fikk jeg lyst å prøve, men er ikke glad i klissete deig.
    Ha en god helg!

  7. Randi sier:

    Kjekser og god drikke, mmmm! Flott løsning!

  8. Sommertid sier:

    Sier ja takk til Cognac jeg..og Xo er jo det jeg har selv her på flasker..rart det der gitt..det man har selv husker man ikke på…jeg måtte ta bilder av venners ting og ute i den vide verden..og så hadde jeg en veldig fin X hjemme….XO cognac fra Bache Gabrielsen …ja ja ..sånn e livet !

    God helg 🙂

  9. Madame sier:

    Wauw, det var flot, at du kunne komme på flere løsninger med det vanskelige X!

  10. BirtH sier:

    Artig lesning!
    Her i byen jeg bor, sies det at i en av nabokommunene kalles de Cognac XO for ‘Kryss Null’ …. Snakk om snobberi 😉

  11. Malys Krok sier:

    Godt løst med to eksempler! God helg ønskes fra Margit.

  12. Juni sier:

    Så smart!
    Cognacen hadde jeg aldri kommet på for det liker jeg iukke, men kanskje jeg skulle skaffe meg en flaske for de kexene så veldig gode ut.
    Smart å bruke x for å spare litt på tastetrykkene:)))

  13. BirtH sier:

    Av og til går fingrene fortere enn hjernen jobber. Ser nå at mitt innlegg kan misforstås. Det jeg mener er at min by er snobbete og hever jeg over nabokommunen hvor de ikke har skjønt at XO står for noe annet enn ‘Kryss Null’. – Men egentlig er ‘Kryss Null’ veldig betegnende for den nord-norske humoren. 😀
    God helg!

  14. BirtH sier:

    Takk sjøl for kommentar! Vi har nok ikke samme nabokommune, men humoren er den samme.Rema ettusen har jeg hørt før, men null-boy var ny for meg. Hehe
    Kos deg i Oslo-marka! Jeg vært vært mye rundt Sognsvann, har bodd noen år på Sogn studentby. Familie på tre i ei knøtt lita leilighet. Den første tida måtte jeg ut for skifte meining …

  15. Lappedamen sier:

    Det var et smakfullt innlegg på X. Oppskriften hørtes jo vidunderlig god ut, så kanskje den blir prøvd ved en høvelig anledning. God helg.

  16. stromma sier:

    Vilken bra tolkning på bokstaven x.

    Kexen ser jättegoda ut. Kanske nåt man ska
    prova att baka, nu när jag har kommit in i ett
    «bakstim»..*ler*.

    Önskar dig en fin helg

    strömma

    http://stromma.wordpress.com

  17. Lavynnia sier:

    haha, måtte le litt av den unge gutten som var mere opptatt av å redde konjakken enn av å forsikre seg om at han selv var hel og fin 😉

    Takk for kommentar, og en riktig fin helg til deg!
    🙂

  18. HildeS sier:

    Kreative løsninger her inne hos deg også..

    God helg!

  19. fotoboksen sier:

    Stakkars gubben *ler*!
    Cognac er alltid greit å ha i hus.. og en riktig fin gammel en smaker da godt til kaffen etter et bedre måltid. 😉

  20. Turid sier:

    Her er en som er kreativ!
    Flott X-innlegg fra mormonsen;-)

  21. Gärdsmygen sier:

    Strålande! Jag tar både en XO och ett kex!

  22. sologbolig sier:

    Kjempebra løsning på x. Kanskje eg må prøve disse kjeksene dine, for eg er heller ikkje så begeistra for å drikke konjakken bar ! Ha ei fin helg.

  23. amylin sier:

    Flott løsning og der lærte jeg litt om XO-konjakk.

  24. viola sier:

    Her var det mange flotte X-ord!! Ja, tenk om vi kunne forkortet ordene med X?? Men da hadde dspråket kanskje sett mer gresk ut enn norsk?? Ler..
    Det lignet på peppersvenner i formen, bare lysere. Kanskje jeg skulle ha prøvet denne kjeksen…. Men da måtte jeg kjøpe Cognac.. Ler.. 🙂

Legg igjen en kommentar

