Krystaller og duppeditter

Høsten nærmer seg (selv om det er meldt 19 grader til fredagen), og mormonsen har rusta seg med taklampe med krystaller.  Den synes jeg er så fin, så jeg må bare vise den fram her på bloggen.

004001

Med og uten lys.  Liten og nett, og glitrer deilig i alle krystallene.

I en helt annen gate er min andre anskaffelse – nemlig ei ny saks.  Jeg var så lei av å «tygge» stoff med mine gamle, uskarpe sakser.  Så for første gang i mitt liv har jeg skaffet meg ei flunke ny saks som kun er beregnet på å klippe stoff med!

020

Saksa har faktisk blitt min nye favorittduppeditt.  Den skjærer gjennom stoff som varm …i nysnø!  I rein lykkerus over min føste ordentlige saks, så har jeg klippet opp ei t-trøye i smale strimler, og heklet en litt ubestemmelig sak.  Jeg tenkte først det skulle bli grytekluter, men  den  ble såpass tjukk og kompakt, så den ligner mer på en sånn jeg kan ha under varme fat på bordet.  Så hadde jeg skjønt det da jeg startet, så hadde jeg heklet den rund.  Hele t-skjorta gikk forøvrig med til en tallerkendemper, så to grytekluter hadde det ikke blitt uansett.  Mye større enn en vanlig gryteklut, riktignok.  Sånn er det å lage ting uten oppskrift, man vet aldri hvor det ender.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Krystaller og duppeditter

  1. BirtH sier:

    En egen stoffsaks må man ha! Jeg fikk ei til jul, ei stor Fiskars saks. Den er bare super! Da sybordet mitt var bortlånt til sønnen i sommer, gjemte jeg saksa litt unna slik at han ikke uforvarende skulle komme til å bruke den på papir … 😉
    Du er jammen oppfinnsom som klipper opp gamle t-skjorter for å hekle. Jeg bruker gamle skjorter til tuer. Eller så blir de brukt når noen trenger ei fille til diverse mekking i garasjen.

  2. Ruth sier:

    Den lysekronen var da bare lekker. Helt nydelig. fin både med og uten lys den der.

    Jeg fikk en Fiskars som helgegave av DH for en stund siden, før det har jeg slitt med sakser jeg også. Litt merkelig i grunnen – vi som driver med håndarbeid må jo ha skikkelig saks, men av en eller annen grunn kom jeg meg aldri så langt at jeg fikk skaffet meg en.

    Jeg har sittet og spekulert på den dingsen din under her. Nå MÅ jeg bare få vite hva det er. Kan den være hempe til et eller annet? Men den plastikk-spikern? Underlig.

    Ha en fin torsdag.

  3. mormonsen sier:

    Ideen til å hekle av tynne t-trøye-filler har jeg plukket opp her på en annen blogg. Dvs. da var remsene brukt til strikking. I det hele tatt så er det utrolig mange artige tips å hente rundt på bloggene. Har fortsatt ikke fått løsning på verken «hempa» eller plastspikeren. Den siste kan kanskje være til å lage runde hull i stoff som man så syr tett i tett rundt og lager sånne hullbroderi?
    Så arti at det var flere enn meg som har hatt gleden av å endelig få seg ei skikkelig saks. Vet dere at man også kan få kjøpt slipere til sånne stoffsakser?

Legg igjen en kommentar

