Markens grøde

004August er en deilig måned.  Spesielt når været er så behagelig som nå.  Fortsatt en anelse sommer i luften om dagen, og kveldene er lune og blå.  I dag, søndag, har vi vært høyt til værs og plukket store blåbær som akkurat var modne.  Terrenget var så bratt, så vi måtte utvise stor balansekunst, men vi slapp da å bøye ryggen for mye.  Kunne stå omtrent rett opp og ned og plukke.  Resultatet ble vel 6 liter, som manageren heltemodig har sittet og rensket mens jeg har laget middag.  Ser dere godt etter, så kan dere kanskje få øye på husvepsen, som ivrig deltok i bærrenskinga! 

Potetlandet står grønt og frodig.  Forleden kveld var jeg og henta opp de første potetene.  Garantert økologisk dyrket!

005007

Her er nypoteten, i både uvasket og vasket tilstand.  Det var i skjømminga, lummert og litt duskregn da jeg var og dro opp de første potetkålene.  Jeg følte meg litt som en Isak Sellanrå der jeg sto og hakka og grov, heftig og begeistret,  over avlingen som åpenbarte seg under potetkålen.  På hjemturen delte jeg av overfloden med skrånaboen, som skulle koke og spise de med smeltet smør allrede samme kvelden.  Både mandelpoteten og den av ukjent opprinnelse var større enn forventet, mens gulløyan godt tåler å vokse litt til.  

016

 Da jeg til slutt gikk runden og plukket visne knopper av sommerblomstene, kjente  jeg på at livet er jammen ikke det verste vi har!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

7 svar til Markens grøde

  1. Bodil sier:

    Takk for koseleg kommentar på bloggen min! Ja, her var det mykje godt av markens grøde. Godt å ha til vinteren 🙂

  2. BirtH sier:

    En lykkelig søndag! Kjenner det kribler i kroppen etter å reise til Lofoten og plukke blåbær der hvor vi fant utrulig mye fin bær i september i fjor. Jeg bare MÅ dit, men vet ikke når jeg skal finne anledning. Fint å kunne kombinere det med en hyttetur. Mannen mener dessuten at de 30 l vi allerede har sanka inn, må være nok. Men jeg har jo ikke safta noe ennu …
    Vi har ikke kikka under potetkålen vår. Kanskje vi skal gjøre det i morgen … Kokte nypoteter med litt heimsmør, – nam. Nypoteter og kokt sild om høsten, – nam nam.
    (Amerikabesøkene har jeg kommentert på min blogg.)

  3. besta sier:

    Så flotte særlig mandelen så ut. Jeg pleier også å spise de første med godt smør til. Mine poteter har en del skurv i år. De som har peiling sier det skyldes den tørre sommeren. Jeg skulle vanne potetene, men dessverre var den nyinnkjøpte slangen for kort.
    Godt råd til manageren som må sitte å rense blåbær: Jeg tar rensebrettet med meg i sekken på bærtur. Når bærplukkeren er full heller jeg rett over på brettet, rister og plukker ut rusk og rask. Tar ikke mer en 5 min for hver liter.Når jeg kommer hjem, har jeg derfor ferdigrensede bær i spannet.

  4. christina sier:

    Tack för att du tagit dig tid att titta runt i min blogg! Ja, drömarbete har/är en stor passion i mitt liv!! Spännande varje natt!!

    Vilka härliga bär du vplockat. Jag är dålig på att komma ut i skogen………

    Ha det gott! Christina

  5. Litt om alt sier:

    Det vannes i munnen,mmmmmm, nypoteter og godt smør, litt salt. Trenger man mer?
    Blåbær og vaniljesaus er ikke vondt det heller…
    Ha en flott start på uken
    Klem

  6. Ruth sier:

    Jeg må nøye meg med amerikanske blåbær kjøpt på butikk jeg, men poterer har jeg da ihvertfall bak i hagen. Jeg har ikke turt å se på dem enda. I fjor hadde de råtnet i jorda pga alt regnet og det har jo ikke vært bedre i år. Blir det for galt kommer jeg og setter meg på trammen til deg. Du gir meg vel alltids et potetmåltid? Med litt blåbær til?

    Ha en flott uke.

  7. Så koselig du har hatt det med bærplukking og potet-opptaking.Flotte farger nedi bærbaljen til venstre…urensket,men vepsen fikk jeg ikke øye på siden bildet ikke kunne forstørres.

Legg igjen en kommentar

