Zalo

– eller settalo, som de sa på 50-tallet, da zalo-flaskene kom i utsalg på coopen.  Jeg kan såvidt huske zalo på store glassflasker som tok en liter.  Samme sort flasker som de solgte Simpsons appelsinsaft på.  (Den safta var forresten veldig god, synes fortsatt jeg kan huske hvordan den smakte).  Så lenge Zalo ble solgt på store glassflasker, så skulle det ei hel kork til i oppvaskvannet.  Og der sto vi ongan og slavet framfor oppvaskebalja og balja med skyllevann.  Varmtvannet kom fra en svær kjele som sto og koke og dampet og suste på vedkomfyren.   Hierarkiet var beinhardt.   Det fikk  jeg godt merke , med to eldre søstre som raskt delegerte videre.  Så snart jeg var stor nok til å stå på en krakk, slik at jeg rakk opp til oppvaskbaljen, så » motiverte» de meg gjennom å fortelle om hvor stor og flink jeg var. Nesten like flinke og store som de var!   Og hjalp ikke smigeren, så vanket det gjerne litt mer manuell motivasjon også!

008 

 (Bildet er litt juks, det er ikke Zalo i flaska.  Men skal det være Z, så…).   En gang først på 60-tallet (?) kom  Zalo på plastflaske.  Jeg mener å huske noe om reklame med at «en liten sprut er nok.  100 oppvasker på ei flaske».  Jeg var blitt noen år eldre, men lot meg fortsatt manipulere.  Etter hvert hadde nemlig mora mi funnet ut at jeg vasket kjelene mye mer grundig enn storesøstrene.  De var nå blitt sånn halvvoksne, og alltid på farten til eller fra noe.  Så de slurvet i vei.  Og svak for smiger som jeg var, så skrubba jeg iherdig videre!  I rettferdighetenes navn må jeg nevne at jeg ikke havnet aller nederst i hierarkiet for all fremtid.  Det kom til flere yngre søstre etterhvert.

Til tross for alt barnearbeidet, så har jeg ikke fått veldig stor motvilje mot å vaske opp for hånd.   Jeg synes f.eks. jeg tenker usedvanlig kloke (!) og dypsindige(!)  og kreative (!)  tanker når jeg står over oppvaskkummen.  Og koser meg med synet av at smutsige kopper og kar gjenoppstår som blanke og reine. 

Jeg setter selvfølgelig uhyre pris på å ha en oppvaskmaskin, og jeg setter pris på kjøkkenredskaper som ikke gir altfor store utfordringer mht. reingjøring etter bruk.  Her kan mange kjøkkenmaskiner være et mareritt.

001

 

002

 

Dette er eksempel på en kjekk liten sak, som er veldig enkel å avvikle etter bruk.  Det er en stavmikser, som har med en liten bolle med kniv som ekstrautstyr.  Den er f.eks. kjempefin til å male mandler med, og etter bruk – zmik-zmak – så er den vaska og rein!

Til slutt et godt råd for å fjerne flekker som inneholder fett fra tøy:  Gni inn flekken med ublandet Zalo, la det ligge litt, og vask på vanlig måte.  Flekken forsvinner som dugg for sol!

Flere Z-historier finner dere hos ved å gå til Petunia sin stilige blogg.  Der organiserer hun ABC-leken, hvor hun også bidrar med nye, ukentlige,  innlegg fra sin by som er Bergen.  Til Petunia  kommer dere ved å klikke på denne lenken:  http://petuniablogg.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Mat, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

24 svar til Zalo

  1. Randi sier:

    Zalo er et must på et kjøkken – ingen såpe kan måle seg med den!

  2. Lavynnia sier:

    Likte historien din, men ikke søstrene dine 😉 Kan du legge direktelink neste gang? Mye enklere å gå rett ned på kommentarfeltet etterpå og skrive noen ord.

    Ha en fin natt! zzzz……… 😉

  3. Trollkåno sier:

    Kjekk historie…….fin løysing på Z’en.
    Zalo skulle vel vere godt kjendt…….
    Ha ei fin helg!!

  4. HildeS sier:

    Det var en kjempefin historie som fulgte med ditt Z innlegg. Godt valg..

    God helg

  5. Kerstin sier:

    Så bra historie… og flott Z.. denne tenkte ikke jeg på..

    God helg..

  6. Rimkogeren sier:

    Jamen sikke da en herlig beretning. Og til slut et råd: Kommer børn og andre alt for meget opvaskemiddel i vasken, er skummet næsten umugligt at fjerne. Men riv lidt håndsæbe eller kom brun sæbe i en kande vand. Hæld suppen på skummet, og skummet forsvinder.

  7. Sommertid sier:

    Den er veldig bra til flekker…har reddet mang en genser og bukse..
    og ikke minst til det den er bruk for da..nemlig den evindelige oppvasken…den kommer stadig noe som skal vaskes….

  8. Siw Aina sier:

    Når man først bruker Zalo, så var dette et utrolig flott og morsomt innlegg. Og det er jo ikke så mye annet enn zalo der ute heller 😉
    Og jeg elsker zalo, som du sier så tar den ALT, me like 🙂

  9. Madame sier:

    Det var spændende at læse og et rigtig fint valg til Z. Og så er vi jo ilde stedt her i Danmark – vi kan ikke købe Zalo 🙂

    God weekend til dig!

  10. Juni sier:

    Så flink du var til å skrive om Zalo:)
    Jeg hadde den i tankene, men kunne ikke for mitt bare liv finne på noe å skrive om.
    Jeg har og tatt min del ved vaskekummen med såpe, vann og zalo i min barndom – lenge før oppvaskmaskinen ble vanlig i de tusen hjem.

  11. MonicaFoto sier:

    En flott historie – og Zalo er jo noe vi bruker hver eneste dag 🙂 Tenkte ikke på den jeg! Er vel egentlig ikke så glad i den…. hehe :))

  12. Zalo er faktisk genial til å bruke sammen med olivenolje for å fjerne maling fra hender, klær, koster osv! Altså sånn maling en egentlig bare får bort ved å bruke white sprit!

    Den var helt på sidelinjen, men jeg bare måtte! Hehe!

    Ja, tenkte litt på den vrien jeg også, så Zalo kan en alltid stole på!! Flott!

  13. sologbolig sier:

    Fin løsning på Z og fin historie rundt Zaloen. ha ei god helg.

  14. Petunia sier:

    Artig å lese historien om Zaloen! Dette visste jeg ikke!
    Vi har vel alle hatt våre tørner med oppvaskkosten som unger. Jeg likte det jeg, men det er vel ikke så lurt å si høyt:)

  15. drengen sier:

    Flott histoie om oppvask og Zalo. Joda, jeg kjenner meg igjen, bare at jeg var den eldste som ved hjelp av lure knep fikk de som var yngre til å vaske opp..

  16. Jeanette sier:

    Morsom historie,og beundringsverdig at du synes det er greit å vaske opp. Det er det aller værste jeg vet,så jeg er VELDIG glad for at vi har oppvaskmaskin ;o)
    Det som ikke kan i den blir ikke kjøpt ;o)

    Ha en flott helg,og takk for morsom lesing !!!

  17. Lappedamen sier:

    Zalo står også på min oppvaskbenk, men i likhet med deg liker jeg ikke å vaske opp for hånd. Derfor ville jeg ikke bruke zalo i min løsning på ukens utfordring. Du hadde jo en god historie rundt oppvasken, så det ble et flott innlegg.

  18. Malys Krok sier:

    Så sant! En kan virkelig filosofere over mange ting mens en tar oppvasken, og Zalo er sikkert like bra som Sunlight. Fint Z-bidrag.
    takk for kommentaren. Hilsen Margit.

  19. strömma sier:

    Ja nog är det bra med alla köksmaskiner som finns.
    Behändiga och spar tid också.
    Jag håller med dig om att diska för hand är både
    avkopplande och rena händer får man också :-).
    Men diskmaskinen vill jag inte vara utan för
    allt i världen.

    strömma

  20. Naturglede sier:

    Så koselig å lese. Jeg er også nummer tre, så i oppvasken var det de eldste som bestemte. Reglene for hvem som skulle vaske kjelene og tørke av benker og plater, ble forandret til stadighet. Og det var ikke jeg som slapp unna nei!Jeg fikk også flere søsken, men de var gutter. De slapp glatt og vaske opp:) Idag har jeg også en herlig oppvaskmaskin, men Zalo er fortsatt i bruk:)

  21. viola sier:

    Flott tolkning! Jeg tenkte også på Zalo først, men.. Og en fin historie til også! Jeg synes jeg ser en Zunlightflaske?.. (hysj!) Jeg bruker Sunlight selv 😉 En slik (omtrent) stavmikser har jg hatt også, flott å kutte nøtter, mandler, løk etc i! Men den ramlet dessverre i golvet og ble ødelagt.. Den var bare sååå god! Ren Zalo bruker jeg også på flekker.. 🙂

  22. vibeke sier:

    Det var bra skrevet rundt ei flaske Zalo, du 🙂 Hadde aldri kommet på den flaska, enda den står der i kjøkkenskapet. Men ble det kalt settalo, altså? Artig.
    Selv hoppet jeg over zetten, jeg var bortreist og på togtur, men lurer på å ta den til fredag.

  23. Litt om alt sier:

    Artig lesing, og gode råd med på kjøpet!
    Klem

  24. Lovise sier:

    Artig innlegg som får meg til å tenke på barndommens oppvasker. Jeg kunne ikke fordra at mamma lette i kjøleskapet etter rester som skulle kastes og ekstra ting derifra som skulle vaskes når jeg sto ved oppvasken. Det gjorde heldigvis ikke verre skade enn at jeg siden har tenkt mange dype og store tanker akkurat der. Kan ikke si at jeg ikke har opplevd at tårer har dryppet i oppvaskvannet iblant også særlig i yngre år….
    God helg til deg.

Legg igjen en kommentar

