10 bøker jeg ikke klarte å legge fra meg.

Det krevde faktisk mye mer tankearbeid å sette sammen en slik liste, enn det jeg først hadde trodd.   For det første, 1 til 10 er bare en måte å rydde, jeg fant det umulig å rangere mellom disse.  Listen kunne vært mye lengre.  Det dukker hele tiden nye boktitler frem fra glemselen, noe jeg regner med vil fortsette, også etter at dette er publisert.  Listen er  laget ut fra enkle  kriterier:  Boka må ha hektet meg opp fra begynnelse til slutt, ødelagt nattesøvnen min og bidratt til behov for stadig sterkere brilleglass . I tillegg må den tåle å leses flere ganger. 

Hver forfatter får kun delta en gang på lista.

003

1. Rohinton Mistry «Balansegang»

En bok til å fortape seg fullstendig i!  Jeg underholdes, undres, vemmes, ler og gråter og lærer masse om India.  Indias John Irving, kanskje enda litt bedre..

2. John Irving «Siderhusreglene»

Dette kunne vært hvilken som helst av Irvings  tidligste utgivelser i Norge.  Jeg imponeres og fryder meg over hans historier, men også over hvilken research som må ligge bak.  Også denne måtte leses flere ganger.  Først bare rase gjennom.  Og så en gang til for å virkelig få med seg snacksen!.

3. Anna Gavalda «Saman er vi mindre aleine»

En godbit fra ende til annen.  En murstein uten dødpunkt.  Vakkert, vakkert.  Og morsomt.

4. Sara Lidmann «Multelandet»

En fabelaktig og gripende bok fra Nord-Sverige.  Tilhører de som har fulgt meg siden jeg var ung, og som er lest gang på gang.

5. Knut Hamsun «August»

Valgets kvaler – denne eller «Markens grøde»?    Til slutt ble det  «August» .  Språket, menneske-, miljø- og naturskildringene er like bra i begge, men humoren og friskheten i August-trilogien ble tunga på vektskåla.  Også disse har fulgt meg opp gjennom livet, lest igjen og igjen, med nytt utbytte hver gang.

6.  Amy Tan  «Lykke og glede»

 Amy Tan er selv bindestreks-amerikaner, og boka omhandler første og annen generasjons innvandrere fra Kina til USA.  Underholdende skrevet, lettlest og morsom, men også lærerik.

7.   Arto Pasolinna  «Harens år»

Hvilken røverhistorie!  Rett og slett genial.   Denne boka fant jeg helt tilfeldig i svensk oversetting på en utenlandstur.  Hadde da aldri hørt om forfatteren, men ble fullstendig hekta.  Var så uheldig å anbefale den for min niese da hun lå og kura etter et operativt inngrep.  Jeg fikk skikkelig refs av henne, fordi hun lo sånn mens hun leste boka, så hun var redd stingene hadde revna.

8.  Roy Jacobsen «Seierherrene»

 En mektig  roman som fenger og fanger, og som er vanskelig å legge fra seg før siste blad er vendt.   Samfunnsutvikling over flere generasjoner, med handling både fra Oslo  og Nord-Norge. Og en fabelaktig oppvekstroman.

9. Khaleid Hossein «Drageløperen»

Både spennende og rørende, av nyere dato.  Handlingen fra Afghanistan og fra USA.

10. Alice Sebold «Alle mine kjære»

Jeg er veldig  periodisk mht. å lese krim, og nå er det en stund siden krim var blant de foretrukne.  Men denne boka tar jeg med.  Ikke bare for å fylle «krimkvota», men fordi denne boka også er så mye mer.   Den er en spennende og gruoppvekkende krim, men og en vakker bok om sorg og tap, såvel som om tro og fremtid.

Dette var mine anbefalinger i dagEr du innom og leser, så vil jeg bli svært glad dersom du har noen bokanbefalinger til meg.  Du kan legge de igjen  i en kommentar, eller ved henvisning til din blog.

God lesehelg!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

8 svar til 10 bøker jeg ikke klarte å legge fra meg.

  1. stubbetufsa sier:

    Takk for lista di, mormonsen!
    Jeg må begynne å lese igjen, jeg leste mye før. Nå leser jeg om igjen Asbjørn Eldens serie om Gros ætt! Den ene personen han beskriver hamner i Hammerfest, og vi får følge hennes liv der. Kanskje jeg også skulle lage ei sånn liste, du sa jamen noe!

  2. Litt om alt sier:

    «Øya» av Victoria Hislop _
    «Sverden og korset» og «Katedralen» av Ken Follett
    pluss hundre andre….
    Takk for anbefalinger!
    Klem

  3. strömma sier:

    Ja det är hemskt att alla besparingar ska drabba barnen. Hemskt att inte dom har fri skolmat som
    här i Sverige. Vi har också fri tandvård upp till
    19 år. Det tror jag inte Norge har.

    Jag har 2 barn som jobbar i Oslo och bostäderna
    är kalla och med dålig isolering, säger dom. Så
    hyran blir dyr genom dom får ha extra element.
    Dom trivs gott ändå att vara där i ditt land.

    Ja nu börjar det bli höst och man läser fler böcker och ser mer på tv.
    Jag lär nog inte sälja iväg mina dvd med den
    serien. Den är så bra så jag lär se den fler gånger.
    Kolla på Aftonbladets sida. Jag tror man kan
    beställa därifrån.

    kram
    strömma

  4. Hei!
    Jeg leser ikke bøker.Blir helst pocketserier det går i.
    Stemmer at det er Otertind på bildet hos meg.Et nydelig fjell,som det var første gangen jeg så nå da vi var der på fisketur.Er du fra området?
    Ønsker deg ei flott uke!
    Og takk for kommentaren hos meg!Veldig hyggelig!

  5. BirtH sier:

    Takk for tips! Noen av disse har jeg lest, mens andre ble jeg nysgjerrige på. Skal innom biblioteket i dag; tror jeg må låne mer galskap av Arto Pasolinna. Eller kanskje jeg skal starte på ei bok jeg kjøpte i Sverige i sommer: Jeg skal synge deg stille sanger av Linda Olsson. Det er mange som har snakka varmt om den. Har du lest den?

  6. besta sier:

    Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon ville vært med på min liste over de 10 beste bøker. Fantastisk bok fra Barcelona. Havets katedral også ei sterk og flott bok fra samme by på 1300 tallet. Begynnelsen var så sterk at jeg måtte legge den fra meg noen dager før jeg var klar til å fortsette.
    Jeg har nettopp leste Jeg skal synge deg stille sanger, som var ei var og fin skildring av to kvinners liv. Anbefales!

  7. mormonsen sier:

    Til Birth. Jeg har ikke lest Jeg skal synge deg stille sanger, men her kan du se en anbefaling fra Besta.
    Til Besta. Har lest Vindens skygge, god bok, uten at den havna blant mine 10 beste. Nå har jeg begynt på Egyperen Sinhue av Mika Waltari. MEGET lovende.

  8. Jan Nordic sier:

    Synsam butikkene er preget av et stort utvalg av brilleinnfatninger, brilleglass, kontaktlinser og solbriller. Man vil finne alt innen synshjelpemidler, gode garantiordninger og ikke minst også en sterk faglig kompetanse. Synsam skal være den ledende aktøren innen utvalg av design- og merkevarer for optiker markedet.

Legg igjen en kommentar

