Kleiva-kofte?

Nå lurer jeg på om jeg har tatt munnen for full, da jeg anbefalte  BirtH  å strikke Kleivakofte til barnebarnet.  Nå lurer hun på hvordan Kleivakofta ser ut.  Det jeg er sikker på, er at det ble strikket kofter i min barndom som gikk under navnet Kleivakofter.  Jeg har lett i gamle bilder, og det eneste jeg fant, som kan ligne, er et gammelt og uklart bilde (1956) av min søster i en selvstrikket kofte som jeg har tenkt på som Kleivakofte:

Ernakofte

Men når jeg studerer bildet nærmere, så blir jeg i tvil.  Det kan se ut som om kanten nede og borden med åttebladroser er likedan som på Fanakofta, og det var det muligens også på Kleivakofta.    Men jeg mener å huske at Kleivakofta hadde rader med noe som så ut som ccccc (skjønner?) på bolen og armene.  Min søster var veldig flink til å strikke, så det kan tenkes at det mønsteret som er mellom, det hadde hun bare laget selv. 

Jeg har søkt på nettet, men finner intet plagg som heter Kleivakofte.  Er det hukommelsen som spiller meg et puss? – eller er det andre enn meg som har erindringer om noe som het Kleivakofte, med de nevnte bordene?

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

3 svar til Kleiva-kofte?

  1. BirtH sier:

    Dette var interessant! Spennende å se om det er andre som kjenner til Kleivakofte. Du har hatt et helt styr med å finne bilde, skjønner jeg. Ikke verst!

    Artig at du har lyst å prøve spiring. Det er veldig godt med spirer, en avveksling fra paprika på osten, f.eks. En kan spise det til alt. Som snacks også. Lille barnebarnet på ett år likte det til og med! Men ikke storebrødrene 😉

  2. mona sier:

    Bilde av koften du har er et mønster som står iet koftehefte som er utgitt av norsk ukeblad for lenge siden(mangler permen på mitt)der heter den bare lang kofte,mens kleiva kofta som det er mønster på i en strikkebok fra 1950 er jo fanagenseren, ruter nederst,striper med lus og en stjernebord

  3. Jorun sier:

    http://www.nordlys.no/magasin/article6542917.ece Kan det være denne som den mørke jenta har på seg, eller er det Fanakofte? Jeg hadde Kleivakofte som barn, og lurer på om den likna på denne…

Legg igjen en kommentar

