Åkerlapp

I borettslaget fikk vi i vår fresa opp et lite åkerstykke,  som 5 – 6 av oss beboerne delte mellom oss.  Som de fleste småbønder, så driver vi kun med handkraft.  Det skal ikke legges skjul på at det har ført til litt jamring over vonde knær og vonde rygger og «ont-over-alt» her i seniorklubben.  Men aller mest har det vært stor glede over å grave i jorda, og se at det vokser og gror.  Noen har satt poteter, noen har plantet løk og gulrot, og noen har laget jordbærland.

017

En liten teig ble stående ubrukt, og i løpet av sommeren var den kraftig gjengrodd.   Så da var det bare å ta greipet fatt igjen.  To seige ettermiddagsøkter, greipvending og iherdig fjerning av noen tusen ugrasrøtter, så lå jorda igjen klar til å legge under plastduk.

012

Og til å plante ut 16 bittesmå bringebærplanter i to rader.

008

To planter som det ikke ble plass til, skal få overvintre i et hjørne av potetlandet mitt.  De får være en reserve, for jeg regner med at ikke alle de nye ovelever vinteren.

006

Og potetene mine – de har vokst og formert seg villig.   Ingen ting smaker vel bedre enn nordnorsk gulløye og mandelpotet fra eget potetland.  De er så gode, så de er et helt måltid alene, kokt og med litt smeltet smør og grovmalt pepper over.

Dette var mitt siste innlegg i denne runden av ABC-leken, som du finner hos petuniablogg.blogspot.com

Petunia har lovet å starte på en ny runde.  Jeg slang meg med omtrent halvveis i alfabetet, og det har vært veldig arti å delta.  Neste runde har jeg derfor tenkt å delta helt fra A.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

21 svar til Åkerlapp

  1. Camilla :) sier:

    Egen åkerlapp må jo være kjempekjekt!! Har en gutt på 5 år som drømmer om å lage potetåker hjemme hos oss foreldrene når han blir stor, slik at vi ikke behøver å kjøpe poteten i butikken 😉
    Ha en fortsatt fin kveld!!

  2. HildeS sier:

    Herlig med eget «landbruk». Mandelpoteter er noe av det beste jeg vet. Fantastisk.

    Dette har vært en artig tid, og jeg ser allerede fram mot neste runde av ABC.

    Ønsker deg en fin helg

  3. Randi sier:

    Har du egen åkerlapp, da – så flott! Egenproduserte poteter og deilige bringebær etterhvert, smaker ekstra godt da, når det kommer fra egen «lapp»:) Sees i neste runde – ha ei fin helg!

  4. Rimkogeren sier:

    Skøn ide, sund for sjæl og legeme 😉

  5. Petunia sier:

    Synes slik som dette er kjempefine tiltak! Det er jo litt koselig å pusle på med jord og se ting vokse også:)
    Flott Å!

  6. Evami sier:

    Så kjekt med sin egen åkerlapp:) Vurderer det i hagen til neste år vi også:)

  7. viola sier:

    Mandelpotet er jo bare sååå godt da! Høres så herlig ut å ha sin egen åkerlapp. Jeg kan jo kanskje dyrke poteter i en krukke på balkongen da 😉

  8. Jeanette sier:

    Så koselig med ett slikt felles sted, og dere koser dere vel med masse godt fra åkerlappen nå tenker jeg ;o)

  9. Turid sier:

    Å det ser så kjekt ut med en sånn liten åkerlapp! Gøy å få til å dyrke noe selv!

  10. strömma sier:

    Vad härligt att ha en åkerlapp att odla på.
    «Egen täppa är guld värd».
    Mandelpotatis är ju så himlans gott.

    strömma

  11. Sommertid sier:

    Fint hobbybruk for dere det !

  12. Kerstin sier:

    Så koselig å ha en egen åkerlapp… Så masse spennende man kan så selv…=)

  13. Naturglede sier:

    Så fint innlegg! Jeg har hatt noen potetplanter i mitt lille blomsterbedd. De fyller opp mellom staudene så det blir ikke ugress, pluss at det er herlig å plukke inn i høsten. Ønsker deg en flott helg!

  14. Line sier:

    Herleg med eigen åkerlapp:0)
    Koseleg å sjå kor det gror og kunne hauste eigenprodusert matauke…
    Ha ei fin helg, klem

  15. Madame sier:

    Det er en rigtig fin idé! Det er en fornøjelse at dyrke noget selv.

    Rigtig god weekend!

  16. stubbetufsa sier:

    Vi satte poteter, de vokste mye1 Ikke så vanlig å få blomster på poteten her, men i år blomstra alle!
    Det ble to kasser pimpernell,
    to kasser av en hvit potet som egner seg utmerket til pommes frites,
    en kasse med mandelpotet og
    en kasse med gulløye!
    Jorda var tørr og fin, så det gikk faktisk lett å ta den opp, jeg gjorde det for hand…
    PS – Er du interessert i frø? Kikk innom meg, da.

  17. Så koselig med en egen liten åkerlapp da!! Flott tolkning!

  18. TorAa sier:

    Selv den minste åkerlapp med groder som du her viser er fantastisk. Er det ikke? Få levende liv, så og si kun på noen få kvadratmeter.
    Flott innlegg

    ———–

    Ha en herlig helg

    Og takk for så mange uker sammen her på ABC

  19. Annfrid sier:

    Det er deilig med nypoteter. Vi har også satt litt og så langt har vi tatt inn 8 bøtter fin potet. Litt står igjen, men i natt var det omkring 0 grader her slik at potetgraset ble litt frostkjent. Vet du jeg satte ned noen planter ville bringebær i tillegg til et par hagebringebær for noen år siden, og disse ville sprer seg over alt. Har prøvd å ta knekken på dem med sprøytemidler, men de er ganske hardføre og har begynt å erobre jordbærlandet. Så pass på!

  20. MonicaFoto sier:

    Skulle gjerne hatt en åkerlapp m nypoteter 🙂
    Minstemann her er helt klar på at hun skal ha gård når hun blir stor – med masse dyr og masse åker 🙂 Så kanskje jeg får en mulighet da?!? hehe
    Herlig innlegg!

  21. Lappedamen sier:

    Å få egenavlede nypoteter på bordet må jo være flott. Skulle gjerne hatt det selv. Takk for denne runden, jeg blir også med i neste runde.

Legg igjen en kommentar

