Lørdag, loppis og høstonn

Loppemarkeder er ikke bare lopper, men også kaffe og gode kaker, og generelt god steming.

Lørdag var jeg på loppemarked på Sommerlyst skole

029

Fangsten ble to mellomstore glasskåler på stett, og to kuvertbrikker, fortsatt med prislapp.  De siste har jeg tenkt å sy om til mapper og poser.  Symaskinen er tatt fram igjen, og før loppemarkedet lørdag sydde jeg om et skjørt, som hadde ligget framme og modnet en stund.

Med velvillig bistand fra manageren, gikk 0gså høstonna unna som en røyk: 023

Her har resten av potetene kommet opp av jorda.  To bøtter gulløye,  2 bøtter av ukjent opprinnelse, og litt mandelpotet (mesteparten av mandelpoteten var spist opp underveis).  Har fått mange hyggelige meldinger fra andre hobbybønder.  Takk til alle sammen.

017

Gjerdestaur ble slått ned langs radene med bringebærplanter.  Ambisiøst svære  staur til bittesmå planter.  Fikk en liten OBS fra Annfrid om villbringebær som kan forville seg ganske ustyrlig.  Nå har jeg bare plantet hagebringebær,  så jeg håper at jeg skal klare å holde de i sjakk.

013

Til nypotet hører sild.  Og stekinga foregår ute på svalgangen.  Bildet er tatt en litt hustrig septemberkveld, så kokka har tatt på seg både ulljakke og skjerf.  Men det er trivelig å steke ute i alle fall, selv rett utafor ytterdøra.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

6 svar til Lørdag, loppis og høstonn

  1. besta sier:

    Må bare fortelle om mitt bringebærprosjekt , som startet for 15-20 år tilake. Da plantet jeg 8 bringebærstilker, behørig oppbundet med stokker og gjerdetråd. Det ble flotte bær etter hvert, men litt mye arbeid med klipping og oppbinding.Så gikk årene og jeg ble mer og mer slurvet med å stelle bringebærbuskene. Og vet du hva resultatet er blitt? Jo bringebær på hele friarealet foran husrekka vår.!Friarealet skråner ned mot skogen, og brukes ikke, så det gjør ingen ting. I fjor plukket naboen og jeg ca 10 l flotte, store bringebær. I år ikke fullt så mye, fordi det ble en del regn da bæra var på det fineste. Bærbuskene stelles ikke lenger, så det er jo et under at det likvevel blir masse bær. Der jeg startet er det ingen ting igjen. Lykke til med ditt prosjekt!

  2. strömma sier:

    Vad kul att se en bild på dig. Vad fin du är.

    Du gjorde flera fina fynd på loppisen. Det är kul att
    gå på loppisar och få fynda lite. Händig är du ju som syr och står i.

    Vad mycket goda potatisar du har skördat. Det är ju så gott med nypärer.

    Tack för dina goa ord hos mig.

    kram
    strömma

  3. viola sier:

    ÅÅ!! Gjett om jeg fikk lyst på sild nå!!!! 🙂 Mandelpoteter er nydelige! Og loppemarkeder kan være spennende, særlig når en finner noe fint 🙂

  4. stubbetufsa sier:

    Hei, Mormonsen!
    Enig med «strømma», du er ei fin dame!
    Villbringebæra har kommet ned fra steinura til hytta mi, og der breier ho seg fryktelig!
    Det har vokst så mye skog etter at det ble slutt på beitedyr, men bringebæra tar seg ned til folk, den!
    Ha det fint!

  5. mormonsen sier:

    Ja, jeg begynner nåesten å få kalde føtter. Tenk om jeg ikke klarer å holde bringebæra i sjakk. Da skal det vel bli månelyst i borettslaget.

  6. Litt om alt sier:

    Pulsvanter+ alpakka= lindring til vonde/støle hender! Jeg elsker alpakka 🙂

    Hagebringebær har blitt noer helt annet enn det var. Før var de store, flotte og rett og slett litt smaksløse..nå er de store, flotte og veldig smaksrike. Lykke til.
    Klem

Legg igjen en kommentar

