Avgang kl. 0700, alpakka og akk-o-ve

Natt til tirsdag var et søvnløst mareritt.  Det stormet og regnet, og larmet og slo i stillaser og presenninger utfor mitt soveromsvindu.  Tanken på at jeg måtte tidlig opp for å ta båten til Harstad, avgang  kl. 0700, bidro heller ikke til verdens beste nattesøvn.  Halv seks ga jeg opp, og karret meg ut av senga.  I god tid før avgang var jeg om bord, sammen med to gode kolleger.  Den ene hadde med seg strikketøy.  Hun strikket pulsvanter.  Jeg satt mest og småduppet og var litt småmisunnelig på de to morgenfriske, spesielt henne med strikketøy. Men duppinga førte til at jeg var  i bra slag da vi ankom møtet i Harstad.  Og på tur til returbåten slo jeg til, og handlet inn tidtrøyte til hjemturen:  Pinner og alpakkagarn, for å gå løs på mine første pulsvanter. 

004

Hjemturen gikk ganske radig.  Stormen hadde stilnet, og vi strikket og skravlet, og jeg hadde meg visstnok en liten dupp igjen.  Strikket bare på slump, uten oppskrift, og ble ferdig med den  første pulsvanten.   Hullet til tommelen ble  litt lite, så jeg risikerer kanskje dårlig blodomløp og visne tomler.  Og garnet var kjempetynt, så det bærer ikke fort av gårde.  Men det mykt og luksuriøst deilig å jobbe med.

Akk-o-ve – nok et feilkjøp.

Selvfølgelig ble jeg lokket utpå, og kjøpte noen altfor dyre strikkepinner i tre.  De er faktisk gode å strikke med, lette og glatte.  Men – i samme slengen plukket jeg med meg også ei heklenål i tre.  En smart sak, trodde jeg, med kroker i begge ender – med et halvt nr. i forskjell.  Rådyr den også, men en stor skuffelse i bruk.  Den er nemlig uglatt i overgang mellom krok og skaft, slik at kroken hekter i garnet når jeg hekler.  Rett og slett irriterende er det, og jeg får krampe i fingrene.   Men jeg har da klart å hekle kanter i bommullsgarn rundt to par grytekluter.   De har jeg strikket av oppklipte, smale,  remser av t-trøyer.  Kjemperaske å strikke, men masse jobb med å klippe remsene.  De ble klippet i en periode jeg omtrent gikk amok med den nye, vidunderlige stoffsaksa mi, så det gikk unna.   Ei t-trøye ble akkurat nok remser til 2 grytekluter.  Både påbegynte pulsvanter og det ene paret med grytekluter, ingen helt ferdige, ses på bildet.

http://petuniablogg.blogspot.com har Petunia gått i gang med en ny runde av den fengende ABC-leken.  Der kan du finne flere bilder og historier om bokstaven A.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

30 svar til Avgang kl. 0700, alpakka og akk-o-ve

  1. Petunia sier:

    Så fint du ble med denne gangen også!
    Og så koselig innlegg! Jeg hater det når maskene henger på strikkepinnen eller heklenålen. Ingenting er mer irriterende enn det.
    Hadde en plastikkrundpinne som lugget. Grr! Kjenner jeg blir irritert bare jeg tenker på det…

  2. vibeke sier:

    Jeg får senebetennelse bare jeg ser et strikketøy 🙂 Dessuten har jeg nok strikkedysleksi, tror jeg. Særlig når det kommer til oppskrifter.

    Liker forresten historien din. Ser for meg både turen og de stramme pulsvarmerne. Stilig påfunn å bruke t-trøyer til gryteklutegarn da.

  3. Lavynnia sier:

    Artig historie 😉 Ja, strikking kan være gøy det, men jeg har sjelden tålmodighet til stillesitting. Jeg vil ut og knipse!!!

    😀

  4. Ja, sånn kan det gå! Ikke alltid like bra å bare kjøpe ting i full fart fordi en må ha noe! Men var nå vel greit å ha noe å gjøre på på turen iallfall da! Flott løsning!

  5. Malys Krok sier:

    Hadde nok ligget søvnløs jeg og om jeg skulle ut med båt i storm! Bra du fikk noe å henge fingrene i på hjemturen! Alpakagarn er forresten et deilig garn. Smart å gjøre gjenbruk av T- skjortene., men ekkelt med den trege kroken. Fint at du er med her ! Vi er jo nesten «naboer»,det tror iallefell noen søringer. god nelg fra Margit.

  6. mormonsen sier:

    Uff, det er så irriterende. Jeg har problemer med å komme inn og kommentere hos enkelte, som f.eks. hos Vibeke.

  7. HildeS sier:

    Så bra at båtturen gikk bra, tross dårlig vær. Strikking er gøy i perioder, mens hekling får jeg ikke helt taket på. Og ihvertfall ikke med nål som lugger!!!
    Ja ja, det gikk jo fint.
    God helg!

  8. Ja, sådan kan det gå, men det kan gå meget værre, klik ind på denne adresse:
    http://rimkogeren.blogspot.com/2009/01/391.html

  9. Evami sier:

    Lekre pulsvotter i Alpakka-ull:) BLir gode å ha når det blir vinter og kaldt!

  10. Madame sier:

    Det må være så dejligt at kunne strikke – og I har jo endda jeres traditionelle norske mønstre.

    Alpakka og akk-o-ve var et fint valg til denne uge 🙂

  11. heidi sier:

    Ha ha artige A ord : )

  12. Randi sier:

    Hehe, så artig du skriver! Og båt-tur i høststorm hadde IKKE vært noe for meg – Akk – og ve…:)

  13. Ida sier:

    Koselige (og dyre;) hobbyer som du kan pusle med i all slags vær og (nesten) overalt.
    Kos deg med håndarbeidet og ha ei riktig
    GOD HELG! 🙂

  14. Naturglede sier:

    Så kreativ du er da. Oppklipte trøyer? Lurt! Nydelige farger på arbeidene dine. Om du bruker heklenåla mye så blir den nok bedre.Om ikke, får du prøve å pusse den med litt stålull. God helg til deg:)

  15. Line sier:

    Herlig historie, og ein god start på runde 2 i ABC:0)
    God helg

  16. Lappedamen sier:

    Akk-o-ve det er så mye å la seg friste av. Flotte strikkepinner og alpakkagarn. Det høres eksotisk ut. Ren luksus.

  17. qehenne sier:

    Jeg kjøpte meg også heklenål i tre, for de skulle være så gode. Man metallnåla er den jeg ender opp med. Koselig blogg du har. Ha en riktig god helg 🙂

  18. Melusine sier:

    Pulsvanter i alpakka høres behagelig ut, og alpakkafiber skal visst ha mange positive egenskaper 🙂

  19. Linsky sier:

    Artig historie da, selv om du får visne fingre og har en helkenål som lugger. Kanskje du kan pusse den mad sandpapir? 🙂

  20. Linsky sier:

    MED sandpapir.. *knis*

  21. Marita sier:

    Alpakka er jo fantastisk godt garn å bruke på kroppen. Tips, bruk dobbelt garn og tykkere pinner om det er for tynt i første valget. Heklekroken du har kjøpt høres ut som en hakkekrok?
    Ang. Mack kontra Aass; Jeg er vokst opp i nordnorge med Mack-øl, men Aass er like godt faktisk. Jeg sto han av lenge, men har fullstendig kapitulert!

  22. Marit sier:

    Alpakkagarn er lekkert! Bra turen gikk godt.

  23. Henny sier:

    Nogle gange er det bedre med noget godt, gedigent plastic! 🙂

  24. sologbolig sier:

    Synd med heklenåa som ikkje fungerer. Men alpakka er jo et deilig garn og personlig så like eg godt å strikke med trestrikkepinner, men eg tror man må venne seg litt til det. Lykke til med fleire strikkeprosjekt. Flott innlegg.

  25. sologbolig sier:

    Skulle jo stå heklenåla da !!!

  26. f sier:

    huff , ennå en ting jeg hadde i bøtter , og jeg elsker de dyre heklenåler og pinner, Og du store alpakka , moro se hva du finner på videre . har ikke gjort det her før,
    F.

  27. Anette sier:

    Att sticka det gillar jag också! Helst ska det vara mönsterstickning. Stormigt väder när man ska åka båt är ju mindre kul. Tur att det lugnade ner sig. /Anette

  28. sisselS sier:

    Hihi, moro å lese om din A.

  29. En heklenål som ikke fungerer er jo ikke noe kjekt. Du får finne fram den gamle 🙂

    Hilsen Margrethe

Legg igjen en kommentar

