Besøk i biblioteket

Nå har det regnet omtrent hver dag i hele september måned, og nysneen ligger halvveis ned i lia.  De siste dagene har nedbøren lignet mer og mer på sludd.  Da er det godt at man kan kose seg inne, og det er kjempbra at vi har Biblioteket.

042

Byens stolthet (med rette), og et av mine jordbærsteder i byen.    Fire etasjeer med underholdning, lesing og læring.  Nydelige lokaler, gjenoppstått i skallet etter gamle Fokus kino.  Tidligere hadde biblioteket kummerlige kår i gamle, mørke lokaler.  Tenk, hvilken forandring til det bedre.  Det er jo ganske fantastisk å ha et slikt tilbud, uten at det koster oss ei krone.  Heldige oss!

040

Like innfor inngangsdøra finner vi aviser fra hele landet.  Her kan du stå og henge, eller sette deg ned ved stoler og bord på baksiden av reolen.

032

Her beveger vi oss oppover i etasjene.  Det er alltid god hjelp å få fra de som jobber her.034Her, fra toppetasjen er det en nydelig utsikt mot Tromsdalen.  I dag var det gråvær ute, og oppleser og publikum inne, så det var dårlige forhold for å ta bilder.  Tida med hysj og stille er forbi i biblioteket, her er det liv og aktiviteter i alle etasjer.

030

Store forandringer har skjedd siden jeg lånte min første bok på Folkeboksamlinga.  Utlån og innlevering er elektronisk og selvbetjent ved hjelp av lånekort og strekkoder.  Her er boksene hvor vi registrer lån av bøker.  Jeg står som regel på venteliste på nyere bøker, og da får jeg melding på e-post når det er «min tur».  Jeg kan også gå inn på bibliotekets hjemmeside og sjekke ut hvilke bøker som er inne og utlånt til enhver tid.  Er det ikke namnkundig?

037

Her var jeg og fant meg nye bøker i dag.

043

Som var disse.  Ikke helt sant – den som heter «Brukt på nytt» har jeg kjøpt. 

031

Her leverer man inn bøkene.  Vet dere, det er som å levere tomflasker i flaskeautomater.

027

Og disse tre ble levert inn, ferdig utlest, i dag.  Anna Gavalda er en av mine favoritter.  Det er bare en nytelse å lese bøkene og novellene hennes.  Små sitroner gule syntes jeg var på grensen til kiosklitteratur, men underholdende nok.  Egypteren Sinhue har jeg egentlig ikke fordøyd helt ennå.  Svær bok, full av forellinger fra faraoenes tid, både grotesk og besnærende.

029

 Berømtheter kan man også komme borti på biblioteket.  Her sitter det ei og signerer boka si.  Jeg våget ikke gå nærmere, for da måttet jeg spørre henne om å få ta bildet.  Og jeg skulle ikke kjøpe boka hennes, for den har jeg tenkt – ja, nettopp – å låne på biblioteket!

Flere B-historier kan du finne på Bergensdama Petunias blog – bare klikk på linken http://petuniablogg.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Gjenbruk, Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

33 svar til Besøk i biblioteket

  1. Trollkåno sier:

    So flott bibliotek de har………..her hjå oss er det heller kummerleg….MEN…..det nye kulturhuset som er under bygging skal òg romme nytt bibliotek.
    Det trur me blir bra…….reknar med at dei vil ta i bruk samme systemet med sjølvbetjening.

  2. viola sier:

    Skikkelig stilig og moderne bibliotek og hvilken fasade! Å kunne få gå på biblioteker er veldig viktig. Og får man kjøpt seg kaffe der, er det enda bedre 🙂 Det gjør man ikke her jeg bor. Men det er elektronisk. Bare ikke sett tilbakeleveringer av bøker som ligner flaskeautomater. Så kjekt! 🙂 Ha en flott helg!

  3. Anette sier:

    Vilket modernt och annorlunda bibliotek! Verkligen anpassat till «dataåldern». Ser att du läst «Små citroner gula». Ibland är det skönt med de där lättlästa och «ytliga» böckerna också. Speciellt när man ska läsa på kvällen tycker jag.
    Det är kul att vara med i denna fotoutmaningen för man får lära sig mycket norska ord…….»jordbaerstede»………det måste väl vara det vi kallar «smultronställe» :-). Ha en fin vecka! /Anette

  4. Margrethe sier:

    Så flott bibliotek da! Bibliotek er ikke bare arbeidsplassen min, men også min kilde til kunnskap, inspirasjon og nytenking. Derfor er må jeg bare innom bibliotek som kommer i min veg på ferier. Det ser ut som om jeg snart må innom «ditt».

  5. Camilla :) sier:

    Åy, det der var jo kjempeflott! Et nydelig bygg man kan være stolt av, og så ryddig det var på innsiden med nye, moderne hyller!
    God helg!

  6. Randi sier:

    Et fantastisk flott bygg – og du er en flittig gjest! Leser mye jeg også, men det er altfor sjelden jeg er på biblioteket. Ha ei fin helg!

  7. Madame sier:

    Hvor er det spændende at se dit bibliotek – så stort og moderne.
    Jeg elsker også vores bibliotek og at komme hjem med en stak af skatte at fordybe sig i på mørke efterårsaftener ;O)

    Rigtig god weekend!

  8. mia sier:

    Så fin ingång och så nytt och modernt, det är så fint att man kan låna alla dom där stickböckerna, skulle man köpa alla blev det ganska många till slut.

  9. Charlotte sier:

    Biblioteket – ja, et dejligt sted, og jeres er velnok flot. Godt, når nu jeres somre er så korte!

  10. Turbolotte sier:

    Flott bibliotek!! Guri malla. Ja det er et herlig sted som jeg besøker alt for lite.

  11. Flot bygning – Biblioteket er indgang til viden og til virkelighedsflugt ind i romanens univers.

  12. qehenne sier:

    Jeg skulle vært mye flinkere til å ta turen innom biblioteket. I morgen er det meldt regn her, så kanskje jeg skulle ta turen……
    Før var det bokbuss her hvor jeg bor, det var alttid spennende når den kom.
    En riktig god helg til deg

  13. Gamleheksa sier:

    På biblioteket kan jeg være i mange timer,når jeg har tid. Det gir slik god ro i sjelen. Vi har også nytt bibliotek, men ikke så flott som dette. Det minner jo om en viss kirke på dine trakter. Den har jeg iallefall vært inne i, selv om det er over 30 år siden jeg var på dine trakter.

  14. Turid sier:

    Bibliotekene skal ha skryt, de har greid å omstille seg og mange av dem er jo et kultursenter. Brukt på nytt, ønsker meg den jeg også. Må bare ha den, skal søke på nettet.

  15. anjoe sier:

    Det er vel nok et flot og nymodens bibliotek, I har, og du har helt ret i, at det var super, at bøger kunne overtage biograffilmenes plads 😉

  16. Biblioteket er et av mine favorittsteder å gå!! Bøker som er lest av mange andre er mye mer spennende enn helt nye bøker. De har jo ingen karakter!! Kjempebra B innlegg!

    God helg!

  17. Lappedamen sier:

    Bibiliotek var en flott løsning på ukens bokstav og det rommer jo alle bokstavene også. Her i huset er vi også flittige brukere av biblioteket. Ha en strålende helg.

  18. Petunia sier:

    Den bobliotekbygningen var jo kjempefin og når man tenker på innholdet, så kan man ikke unngå å bli i godt humør:)
    Kjekt med bøker!

  19. Bodil sier:

    Takk for koseleg kommentar. Det biblioteket var jammen koseleg! Flotte bøker du har lånt og kjøpt. Ha ei fin helg 🙂

  20. Evami sier:

    For et flott bibliotek dere har fått:) har vært min del på biblioteket jeg også! Men lenge siden nå.. Rekker ikke lese alt jeg har hjemme…. Men det kommer tilbake når ungene blir større:)

  21. Siw Aina sier:

    Stillhet og så mange bøker at man kan grave seg ned i dem, ikke langt fra paradis da 🙂

  22. Malys Krok sier:

    Kjempefint å kunne vise et så flott Bibliotek! Det har du virkelig grunn til å være slolt av! Der kan en nok finne det meste av det en ønsker å lese. God helg til deg fra Margit.

  23. TorAa sier:

    Joda, jeg husker godt hysj-hysj tiden i den forgange tids biblioteker.
    Heldigvis er det blitt nye tider der og.
    Biblioteket «ditt» må være blant verdens flotteste.

    Mitt B-innlegg er her:
    http://toraamusic.blogspot.com/

  24. Mona sier:

    Vilket fin och modernt bibliotek ni har! Förstår att ni är stolta över det. Jag älskar att läsa böcker, men jag hör (tyvärr) till dom som vill äga böckerna själv. Det har gjort att mitt eget privata bibliotek svämmar över… Äger och har läst Anna Gavaldas bok «Tillsammans är man mindre ensam». En underbar bok. Har även sett filmen. Gillade den också.

  25. Tania sier:

    Så flotte bilder og bibliotek!:) Vi mangler noe sånt her i byen..det er visst på trappene, men de krangler om hvor det skal ligge.
    Ha en fin dag!

  26. Henny sier:

    Sikke et dejligt bibliotek. Og du har ret: Man er heldig, hvis man har adgang til et sådant bibliotek, og det endda helt gratis.

  27. BirtH sier:

    Hvordan skulle vi ha klart oss hvis vi ikke hadde hatt bibliotek? Dere har et praktbygg der nord! Var innom der for en kopp te i september; – det var alt jeg fikk tid til.

    Du skriver godt!

    Når har også jeg hevet meg med på bokstavleken … hehe

  28. BirtH sier:

    Du er raskt ute med kommentar! Takk!
    Det er egentlig du som har inspirert meg til ABC-leken. Visste du det?

  29. strömma sier:

    Vilket stort och fint bibliotek ni har och vilken
    härlig utsikt därifrån också.
    Böcker är som rena guldgruvan och man är aldrig
    ensam när man har böcker.
    Det är egentligen en otrolig service med ett bra
    fungerande bibliotek.

    Önskar dig en fin helg
    strömma

  30. Malys Krok sier:

    Takk for trivelog hilsen på bloggen min! Joda det er da jeg selv som har skrevet de versene. er ikke noen dikter, men noen ganger bare «kommer «det slikt til meg. God søndag til deg . Fra Margit

  31. Linsky sier:

    Det var et flott bibliotek!

  32. Melusine sier:

    Flott innlegg! Biblioteket er også ett av mine yndlingssteder, er der ofte for å låne bøker og nå i disse regntunge tider er det ingenting som er så fint å krøller seg sammen i sofaen med en kopp varm te og en god bok 🙂

  33. Hei, og takk for koselig hilsen 🙂
    Biblioteket deres var jo bare flott! Vi er heldige som har tilgang på «all verdens bøker» helt gratis.

    Ønsker deg en fin kveld! Hilsen Margrethe

Legg igjen en kommentar

