Epler, fiken og feriesysler

   ABC runde 2 logo 

Nå er det en stund siden jeg har vært inne på bloggen, og det er fordi jeg har vært hjemmefra i nærmere 2 uker.  Derfor ingen E fra meg i forrige uke.  Så nå tar jeg to i samme slengen.  Med bilder fra Ravda, hvor jeg har oppholdt meg det meste av tida.

137

Her selger de epler på et gatehjørne.  Legg merke til den snertne vekta med lodd i bakgrunnen.  Og prisen:  5 kg for 4 leva.  (1 leva er ca. 4 norske kroner).

031

Noen ble fraktet med hjem, og plassert fint i skål.

157

Over alt hang det fiken på fikentrærne.  Dessverre var de ennå ikke helt modne.  Jeg har forresten aldri skjønt at Eva valgte et fikenblad til å skjule seg bak.  Bare se på bildet – de bladene må da avsløre mer enn de skjuler…

105

Og mens jeg er inne på frukt og gatesalg, så må jeg vise et bilde fra markedsdagen i Kableshkovo.  Her er det to staute damer som sper på pensjonen sin  med å selge frukt og grønt på markedet.  Den ene har ei sånn trille som vi kalte for «handvogn» i min barndom, og som fantes i de fleste hjem i bygda.  Men se på den andre:  Dette er understellet til ei barnevogn.  Den har gjennomgått en liten ombygging, og duger nå bra til å frakte salgsvarene til torgs.

046

Flylitteraturen var «Damenes detektivbyrå nr. 1».  En fornøyelig og annerledes krim.  Kjøpt på flyplassen etter anbefaling fra   BirtH ,
og jeg anbefaler den gladelig videre.

052

Her har boka selskap med annen feriekos:  Kryssord og strikketøy.  Jeg strikket et lite skjerf i tynt-tynt alpakkagarn på turen, et sånt skjerf som jeg har innafor ytterjakken.   Jeg fikk lov til å ha med strikkepinnene på flyet, men trådkutteren tok de fra meg i kontrollen.  Det var visst et barberblad gjemt inne i plastdingsen, og jeg kunne jo finne på å strimle opp besetningen.  Den led-lykta skjønner jeg ikke helt hvorfor den har kommet med.   Det er ikke fordi jeg ligger og leser med lommelykt under dyna.  Men heller fordi strømmen kan bli borte innimellom, og da er det greit å ha andre lyskilder lett tilgjengelig.

110

folkemunne i Ravda heter det at dersom man vandrer langs de meget mineralholdige strendene ved soloppgang, så avgir sanden noen helsefremmende stoffer med spesielt god effekt på asthma.  Jeg er asthmatiker, så jeg følger selvfølgelig gode råd.  Og jeg er alltid mye bedre når jeg er der nede.  Om det er morgenluften på stranda som gjør susen, skal jeg ikke si for sikkert.  Men at soloppgangen over Svartehavet er vakker, og at det er deilig å vandre langs strendene i frisk luft tidlig på morgenen, det er i alle fall hevet over tvil.

ABC-leken går fortsatt for  fullt hos   Petunia, og der vil dere finne mange elegante og flotte e- og f-innlegg.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

30 svar til Epler, fiken og feriesysler

  1. Spiderdama sier:

    Så koselig fortelling til E og F. Mulig de fikenbladene var større på Evas tid:- ) Flotte bilder også! Særlig standbilde.
    Ha en flott helg!

  2. Petunia sier:

    Greit med ferie av og til og spesielt når man kan reise rett hjem og og bruke bildene og ordene på ABC’n:)
    Flott både E og F innlegg:)

  3. Mona sier:

    Ett trevligt resebidrag. Jag kände inte igen namnen på orterna så jag kollade upp dom. Nu förstår jag att det är i Bulgarien du varit.

  4. qehenne sier:

    Å det er deilig å være på tur og komme tilbake med masse deilige minner. Skjønner godt at du skrev om denne koselige ferien. Velkommen hjem 🙂

  5. ElinSire sier:

    Det hørtes deilig ut… og prisen var det jo i hvert fall ikke noe å si på 😉

  6. Turid sier:

    Der så det varmt og hyggelig ut. Morsomt bilde og tekst om fikenbladet. Tror aldri jeg helt har tenkt på hvordan et fikenblad ser ut 🙂

  7. anne-lie sier:

    Härliga resebilder!

  8. strömma sier:

    Vad roligt att se dina rader igen här *ler*.
    Jag ser att du har haft fina 2 veckor där nere.
    Jättebra att du mår bättre i din astma där. Hoppas det håller i sig för dig också när du kommit hem.

    Vilken himlans tur att dom tog av dig det vassa så du inte kapade flygplanet med det :-)))).

    Ja, tejp är nog bland det bästa och praktiska som finns.

    kram
    strömma

  9. Anette sier:

    Ser ut som om du har haft en skön semester! Visst är det härligt med alla fina frukter utomlands. Även om jag inte äter så mycket så är det intressant att se hur de växer! /Anette

  10. Sommertid sier:

    Ja her var det ferieminner å se på, kjekt med ferie da og høre / se hva som skjer andre steder i verden,

  11. HildeS sier:

    Herlig med ferie og varme dager.

  12. Madame sier:

    Det var hyggeligt at læse om ferie og figenblad.
    Rigtig god weekend til dig!

  13. BirtH sier:

    Takk for ferieberetninga! Skjønner godt at du reiser ofte ned dit hvor det blir lettere å leve.
    Ei sånn handvogn som du nevner, hadde ikke vi heime, men husker at jeg var litt misunnelige på dem som hadde det. Det så så artig ut å leke med den, dvs kjøre venner i den. Derimot hadde vi en liten lastebil. Av og til måtte den sveives i gang. Husker at det året jeg hadde kusma på 17. mai, kjørte vi til sentrum for «å se på livet». Senere ble bilen ombygd til jeep som bruktes i høya.
    Artig at du likte Damenes detektivbyrå!

  14. Lene sier:

    F for Frukt, ja 🙂 Og jeg er Fruktoman. Og Ferske Fiken er Fantastisk godt 🙂

    Ha en frydefull helg 🙂

  15. Linsky sier:

    Ferie og frukt! Synes alltid frukt smaker bedre på ferie enn hjemme, jeg. Fin løsning. 😀

  16. Henny sier:

    Mange fine f’er! Jeg giver dig helt ret med hensyn til figenblad. De må være forløbere for moderne lingeri. Jeg giver dig også helt ret mht. din flylitteratur. Alexander McCall Smiths bøger er dejlige, og meget anderledes end andre krimier.

  17. TorAa sier:

    Her har du minsanten så flott koplet to bokstaver og ferie med Dagens løsning.
    Kjempebra.

    PS. Mon ikke Eva visste hva hun gjorde da hun valgte seg Fikenblad;))

    Og jeg må også få tilføye: Vi elsker også de bøkene til Alexander McCall Smith.
    Har du forresten besøkt hans hjemmeside?

  18. Strikkebesta sier:

    Fine feriebilete; epla ser saftige og gode ut, fiken er også godt, merkeleg at den skal bli så søt når den er tørka, i fersk tilstand er den god og søt, men ikkje SÅ søt!

  19. Line sier:

    Hi hi, der er jo mulig det var eit meget bevisst valg frå Eva si side;9)
    kjempeflott samnakobling av E og F og eit koseleg ABC-bidrag:0)

  20. Rimkogeren sier:

    Herligt indlæg.
    Gad vide om Adam og Eva var de første avisbude??
    Jo, de gik da med blade!!!

  21. Eli Kristin sier:

    Så flott innlegg – må være herlig med en ferietur nå! De fikenbladene var ikke særlig dekkende nei, men det var kanskje utvalgt med vilje? 😀

    Flotte bilder!!!

  22. fotoboksen sier:

    Så trivelig å kunne oppleve dette sammen med deg!
    Jeg er ingen asthmatiker, men skulle gjerne ha vandret en stille morgenstund på den stranden jeg også. 🙂

  23. karna sier:

    Nesten et kinderegg dette, E og F i samme innlegget ,-) Og tusen takk for turen. Ordentlig koselig blogg du har.

  24. Hei
    Tusen takk for koselig hilsen i bloggen min og da fant jo jeg bloggen din. Flott innlegg til ABC – jeg måtte ta tre innlegg på fredag, for jeg har vært uten kamera og i tillegg hatt ustabilt nett. Ønsker deg en fin søndag. Klem fra Jannicke

  25. f. sier:

    Flott ferie , og mange flotte ting på F , som en jo må ha med seg på Ferie , ikke alltid en hverken rekker lese eller strikke men det må jo med.
    F

  26. Tino sier:

    Så flotte feriebilder. Er det Bulgaria du har vært i, siden det er Leva?
    Ha en fin kveld 🙂

  27. Melusine sier:

    Godt med en ferietur! Fine bilder 🙂

  28. Lappedamen sier:

    Det hørtes deilig ut å være i Ravda. Og både Eplene, Ferielektyren og Feriekosen var sikkert smakelige og kjekke feriesysler.

  29. Hanne sier:

    Spennende lesning om ferietur, fiken og epler. Høres ut som dere har hatt en god ferie. Et fint bidrag for E og F.

  30. mia sier:

    Nu känner jag mig dum, igen, det gör jag alltid med geografi, suck, ravda, var är det någonstanns?? Oansett så var det en trevlig historia, ser ut som du har haft en koselig ferie 🙂

Legg igjen en kommentar

