Brunt og gult

Fra Stubbetufsa http://stubbetufsa.blogspot.com/  og Ullhedina http://ullhedina.blogspot.com/har jeg fått utfordringen om å skrive om hhv. brune og gule ting i mitt eie.  En morsom utfordring, som jeg omsider skal få gjort noe med.  I kjent stil, så blir det brunt og gult i lett kaotisk blanding i fortsettelsen.

166

«Hus, kjære hus» av Gunn Vottestad.  Et bilde jeg er meget glad i.  Kjøpt for pengegaver jeg fikk til min 60-årsdag.  Både gult og brunt, her.  Dersom dere klikker inn her http://www.gunnvottestad.no/, så kan dere lese mer om en spennende kunstner, og se eksempler på flere av bildene hennes. 

167

Et annet bilde jeg er glad i, er malt av min eldste søster.  Motivet er hentet fra Gamle Tromsø.  Brunt og gult, her også.  Min søster mistet det meste av synet da hun nærmet seg 50 år.  Hun kunne ikke fortsette i sin gamle jobb, og ble pensjonert.  Hun tok da opp en gammel interesse for å tegne og male, gikk i lære, malte ivrig, og ble flink.   Hun kompenserte for sitt dårlige syn ved å bruke lupe når hun malte.  Hun døde dessverre alt for tidlig, bare 56 år gammel, og jeg er heldig som eier to av hennes malerier.

042

Fra mitt andre hjem i Ravda.  Brune soveromsmøbler, og gult i gardiner og sengeteppe.

067

Brun bulgarsk keramikk, av nyere type. 

141

Her har jeg vært på markedet i Kableshkovo og  kjøpt  hjemmespunnet ullgarn i brunt, hvitt og rødt.  1,6  kg for ca. 65 norske kroner tilsammen.  Ullgarnet er ikke veid opp på forhånd, så de veier det når det selges.  1,6 kg = 3 digre hesper.  Jeg tror jeg bruke timer på å nøste opp alt, med verandastolen som hespeholder.  Dette garnet er ganske grovt, og mest egnet til lesta og lugga og gjestetøfla.  Med til historien hører at ullhespene fikk et opphold i dypfryseren over natta, før jeg gikk i gang med nøstinga.  Bare for sikkerhets skyld, med tanke på at det kanskje kunne ha fulgt med ubudne gjester som krabber og kryper. 

012

Jeg strikket et par gjestetøfler av garnet på turen hjem, etter modell av et par jeg kjøpte der nede.  Mine ble nok ikke fullt så fine som originalene, men fullt brukbare.  Jeg skulle jo hatt bilde av «prototypen», men det fikk jeg ikke ordnet, for de har Eldstesønnen fått til forærings før jeg tenkte på å ta bilde.

005

Mere brunt.  Nystekte lørdagsrundstykker.  De bakerste er med sammalt hvete og med byggryn som har ligget i bløt fra kvelden før.  Kjempegode.

080

Nå er ikke dette fra heimen, men fra en herlig brun kafe, med verdens flotteste beliggenhet og utsikt.  Fra Gamle Nessebar, i solnedgang.

075074Og etter så mye brunt, så får jeg avslutte med noen nydelige, gule roser som fortsatt blomstrer i felleshagen våres i Ravda.

Da får jeg gi meg med meg og mitt og gult og brunt, og jeg sender utfordringen videre til

 

 

 

 Ellen http://ellensbookoflifeanddreams.blogspot.com/og
BirtH.  http://hvaerdette-b.blogspot.com/  Jeg vil gjerne se hva dere to har å fortelle om blå saker og ting.  (Men bare dersom dokker sjøl vil, og synes det har nokka førr seg. )  Jeg er utrolig dårlig til å lage lenker, der har jeg virkelig noe å lære.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

9 svar til Brunt og gult

  1. Ellen sier:

    Jeg har tatt utfordringen på strak arm.. selv om jeg synes det var litt vanskelig da blått ikke er min farge i det hele tatt… men noe fikk jeg da skriblet ned.

  2. Litt om alt sier:

    Takk for ett artig lite innblikk hos deg. Det er det som er spennende med sånne utfordringer, en får lov til å komme litt nærmere mennesket bak bloggen 🙂
    Grattis med premie hos Ruth!
    Klem

  3. Ruth sier:

    Så nydelige de maleriene var og jeg blir virkelig imponert når jeg leser om søsteren din. Det er utrolig hva som går an når noen virkelig VIL. Fantastisk.

    Og så er det alltid koselig å få et lite innblikk i bloggvenners Virkelige Liv. Man blir litt bedre kjent.

    Premien har ikke kommet seg i posten enda, men den blir sendt en av de første dagene. 🙂

    Ha en fin uke.

  4. Annfrid sier:

    Fine «brune » maleri. For ikke å snakke om rosene som ennå blomstrer i ditt andre hjem.

  5. BirtH sier:

    Artig dette! Jeg har tatt utfordringa 🙂

    De rundstykkene med byggryn kunne jeg tenkt meg å smake på ….

  6. BirtH sier:

    Jeg har forresten også bilde av ho Gunn Vottestad, og det er ganske mye blått i det. Men jeg tok det ikke med i mitt innlegg 🙂

  7. strömma sier:

    Vilka härliga bilder du visar.
    Vad är det för goda bullar som du har bakat?

    kram
    strömma

  8. stubbetufsa sier:

    Hei! Dett klarte du så lett som bare det! De to bildene i begynneslen syns jeg var fine, virkelig fine!
    Håper du holder deg frisk og rask nå i gråtida! Klem fra meg!

  9. Hvor er det flot 🙂 glæder mig til at se, hvad du ellers skriver om.

Legg igjen en kommentar

