Grønn

Her kan du lese alt om

På tjenestereise og hotell i Oslo i to dager, og avspasering og på besøk hos manageren i dag. På hotellet gremmet jeg meg over mine begrensede muligheter for å delta på ABC-leken, men fotoapparatet lå i veska, så noe måtte jeg da få til. Jeg kikket meg rundt i rommet, og fant ut at da måtte jeg skrive noe om GRØNT.

Wikipedia: Grønn er en viktig markeringsfarge i naturen. Den kan gi signaler om for eksempel levende planter, umoden frukt, giftig mugg og farlige frosker.

Ifølge den tradisjonelle fargepsykologien assosieres grønt med livet selv, og virker beroligende, friskt og avslappende. Grønt brukes derfor mye på sykehus. Fordi mennesker så lett ser forskjell på ulike grønnfarger, gjelder det imidlertid å velge den riktige grønntonen, det vil si en som virker naturlig og behagelig, og ikke syke og giftig. Bruk av grønt kan derfor være vanskelig.

FraLisbethskamera061109 006[1]

Jeg skriver: Kanskje er det ikke tilfeldig at så mange hotellrom jeg har bodd på, har hatt grønt som dominerende fargeinnslag? Det gjelder også her – selv om grønnfargen er ganske avdempet, brungrønn, eller kanskje gusjegrønn?

skjerf2

Jeg er også glad i grønt, og her er to av mine skjerf som var med på hotellet. Det ene er et stort skjerf som jeg har kjøpt i Bulgaria, det andre er et mindre reisehåndarbeid som ikke er avsluttet. Selvfølgelig i deilig alpakkagarn, som ikke klør.

Wikipedia: I estetikken regnes grønt vanligvis til de kalde fargene, selv om grønn kan gjøres varmere med tilsetting av gult. Grønt blandet med rødt blir brunt. I malerkunsten er det flere grønnfarger med tradisjonelle navn, for eksempel smaragdgrønn og olivengrønn.

Bildebrennebildestavanger

Jeg skriver: To malerier med mye ulike grønnfarger. Det ene er malt av en profesjonell, det andre av en glad amatør. Kanskje ikke så vanskelig å se forskjellen, men gjett likevel! Motivene er hentet fra Inderøy i Nord-Trøndelag og fra Stavangerområdet.

Wikipedia: Ordet grønn har gitt opphav til en mengde ord og uttrykk som knyttes til fargen, for eksempel grønnsaker og grønnskolling.
Jeg skriver: Vi bruker faktisk grønn i masse ord og ordtak: Eks: Grønn av misunnelse, å være helt grønn på området, osv.
Wikipedia: Det grønne representerer natur, liv og vekst. Den er derfor valgt til miljøvernets farge, og ordet «grønn» brukes også som et synonym for miljøvennlig.
busk ringblomster

Jeg skriver: Her i Oslo snedde det i går, og de vintergrønne fikk pynt i håret. Og ringblomstene, hagens tapre riddere, trosset både kulde og sne.

Jeg trodde jeg skulle gjøre det lettvint med å kopiere fra Wikipedia, men har slitt mer med redigeringen enn noensinne. Det som ser ut OK ut på utkastet, kommer i de merkeligste fasonger på siten. Små bokstaver har blitt store, uthevet skrift plasserer seg sjøl på ymse steder osv. Skulle tro det var han Gammel…. som var ute på tokt i min lånte maskin. I dag – 25.12.2009 – har jeg imidlertid hatt et lite kortkurs i html, så nå er kompetansen økende. Og hva gjør man ikke for å henge med på ABC-leken, hos den grepa damen Petunia. Masse flere grandiose g-innlegg finner dere her: petuniablogg.blogspot.com/

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

18 svar til Grønn

  1. Marit sier:

    Interresant innlegg om grønt! Ha en god helg!

  2. Rimkogeren sier:

    Fint G-Grønt bidrag.
    Her i Danmark kan man sove på sit grønne øre, det er rart.
    Derimod ikke, hvis man er grøn om næsen for så er man søsyg….

  3. Petunia sier:

    Her var det mye jeg ikke visste og i det hele tatt ikke har tenkt over. Interessant:)
    Grønn er en fin farge. Jeg liker den godt!

  4. qehenne sier:

    Du verden, så flott at du klare å henge med selv om du er på tur. Med få ressurser klarer du jammen å få til ett kjempeinnlegg. Ha en riktig god helg!

  5. Malys Krok sier:

    Så flott med alt du har fått med her! Og det til tross for at du er på reise, og på hotell. Gønn er ikke min farge, men i nature ner den vakker.
    Takk for hilsen! -Margit-

  6. Henny sier:

    Jeg havde også valgt grøn som mit ord i denne uge, og jeg kom faktisk ind på nogle af de samme ting som du. Men jeg havde selvfølgelig andre billeder!

  7. Ruth Synøve sier:

    Interessant lesning om Grønt. Har egentlig ikke tenkt over hvordan grønt påvirker humøret…men når jeg tenker etter så kommer jeg på at jeg faktisk alltid må ha noe grønt i stua. Om det ikke er grønne planter, så må det være grønt i tekstiler e.l.. 😀

  8. Lappedamen sier:

    Grønt er skjønt. Jeg er veldig glad i grønt, spesielt limegrønn. Og for ikke å snakke om grønnaker – det er godt det. Mye fint i grønt.

  9. Line sier:

    Herlig innlegg om grønt, og mykje eg ikkje visste frå før:0)

  10. Masse grønt og fint hos deg 🙂

  11. Linsky sier:

    Grønt og flott innegg! 🙂

  12. Koselig grønt innlegg! 😀

  13. sisselS sier:

    her lærte jeg faktisk noe nytt om grønt. Tenk at du klarte å få til ett innlegg på tur også.

  14. Ellen sier:

    Jeg synes du løste denne oppgaven helt supert jeg! Selv ute på reise!

    Godt jobba!

    Ønsker deg en fin uke!

  15. Melusine sier:

    Så spennende lesing om grønn! For å være borte fra egen pc og alt, synes jeg du klarte ukens bokstav glimrende!
    Når det gjelder maleriene tipper jeg det nederste er av amatøren?
    Jeg pleier alltid å skirve først i et word-dokument, silk at all redigering kan gjøres i forkant og jeg slipper å tenke på det når jeg er direkte inne i bloggen 🙂
    Ha en fin uke!

  16. BirtH sier:

    Haha … Takk for en god latter! For jeg kjenner meg igjen i problemene du har med redigeringen! Men vi gir da blaffen i sånt!?
    Jeg har faktisk blitt veldig glad i grønnfarga de siste årene, – til min søsters store forundring. Jeg trenger vel det som den farga gir meg …? Påvirkninga altså.
    Når det gjelder de to bildene, tipper jeg at det øverste er av en profesjonell.
    Ble det forresten nye Palmroth støvletter på deg?

  17. mormonsen sier:

    Til Birth og Melusine: Det øverste bildet er av en amatør – det nederste av en proff. 🙂

  18. TorAa sier:

    Vel utført og meget innholdsrikt og variert innlegg.
    Tenke seg til du var i Tigerstaden da sesongens første snefall gjorde sin entre.
    Hva gjelder maleri og forskjellen profesjonell og amatør er det ofte perspektivet som avslører forskjellen. I dette tilfellet er det nok drivhusene.

    Hva er vel som en frokost i det grønne?
    Flott G-innlegg.

    Beklager sen kommentar. Har levert yngste kattungen til nytt hjem,
    ellers ligget under dyna. Håper å bli bra fortest mulig.

Legg igjen en kommentar

