Kristiania, denne forunderlige by

som ingen forlater før de har fått merket den – iflg. Hamsun.  Etter å ha tilbragt et par dager i byen i Oslofjordbotn, så merker jeg jo at jeg har vært der, i alle fall på lommeboka. 

Jeg kjøpte meg skoletter og svarte jeans.

030

Å kjøpe langbukser er blitt en utfordring etter at midjen bare forsvant.  Det heter at alt siger nedover med alderen.  Det stemmer ikke med meg – her siger alt oppover.  Der jeg tidligere gikk innover, der går jeg nå utover og vice versa.  Så hvis buksa passer i linningen, så slenger den over rumpa.  Ikke mye damefasong her i gården, lengre. 

Skoene er fra Palmroth, bare merket koster nok noen hundringser.  Men jeg kjøpte mine på salg, så da var prisen til å leve med.

027Til de som ikke kjenner merket, så har Palmroth-skoa ord på seg for å holde eieren både tørr og varm på beina.  Men må nok helst bare anses som en litt finere gummistøvel. 

Så langt som hit var de gode nyhetene fra Osloturen.  Jeg var nemlig også innom loppemarkedet på Bolteløkka skole.  Den gode nyheten for musikkorpset var at det var masse tusen mennesker som som sto i kø for å komme seg både inn i lokalene, og ut igjen (og det var store lokaler).  Den dårlige nyheten for meg var at lille, stakkars, klaustrofobiske meg ikke hadde sjangs til å komme meg fram til diskene.  Jeg tenkte da på å ta meg en tur på kafeen, i påvente av at køene skulle løse seg litt opp.  Men ka trur du – like store køer også her.  Så det var den loppisen.

Flyturen må jeg også fortelle om.  Etter at Norwegian innførte gebyrer på innsjekket bagasje, så er det ikke måte på hva vi alle tar med oss inn i flykabinen.  Det førte til at bagasjehyllene var overfylte lenge før vi sist ankomne kom oss om bord.  Flyvertinnene overtok min lille bag, og så fikk vi streng beskjed om å legge ytterklærne inn under setet foran oss, ikke opp i hyllene.  Meget betenkt brettet jeg sammen ullkåpa, med foret ut, og ba en bønn om at golvet ikke skulle være altfor skittent.  Veska mi la jeg underst.  Da jeg skulle av flyet, kjente jeg at det hekta litt da jeg dro fram kåpa.  Først da jeg kledde av meg kåpa hjemme, oppdaget jeg at jeg hadde fått ei flerre i kåpeforet, like ved «gåsplitten» bak.  Riktig nok er kåpa gammel, men den er gulle god, og jeg har tenkt å ha den lenge ennå.  Så jeg har tatt nål og tråd fatt, og laget en skikkelig kunststopping, som ikke ble fin i det hele tatt.  Så gikk jeg ov er til plan B – jeg sprettet fabrikkmerket av en annen kåpe, og sydde over stoppingen.   Det får holde til jeg finner på noe bedre.

033Litt merkelig plassering av et fabrikkmerke, men i dag plasseres nå merkene både inni og utenpå klær, så hvorfor ikke?   Men neste gang jeg river hull i klærne hos Norwegian, så skal Bjørn Kjos få komme hit og lappe de sjøl.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til Kristiania, denne forunderlige by

  1. BirtH sier:

    Gratulerer med nytt! For meg var Palmroth et ukjent merke. Men nå skal jeg følge med når jeg går i skobutikker 🙂
    Ja tenk, å måtte legge klærne på golvet! Det ville ikke jeg heller ha likt. Men du fant jammen en smart måte å reparere flenga på!
    Synd med det loppemarkedet. Jeg var innom en julemesse på lørdag. Der var det så mye fint, men også tjukt med folk så jeg ble helt «lammet». Men jeg fikk kjøpt ei tyttebærsåpe og ei blåbærsåpe 🙂

  2. BirtH sier:

    Det blir bare artigere og artigere dette her! Ei tyttebærsåpe er god å ha! Det minner meg om da jeg kom fra Roma i vår. Jeg kjøpte ingenting, bare ei strømpebukse på flyplassen (for å tilfredstille mi venninne). Den er så fargerik, sjateringer i rosa og lilla, at jeg aldri har brukt den!

    Kunne jo tenke med at de støvlettene var for de kondisjonerte 😉 Det er vel derfor jeg ikke har hørt om dem. Men jeg måtte jo google dem for å finne ut hvordan de var.

    Vi har nydelig himmel her hos oss også! Har klart å motstå fristelsen for å gå tur i sola. Rolig inne-lese-fyre i ovnen-blogge-dag.
    Ha en god kveld!

  3. besta sier:

    He-he, så du kjøpte sko igjen! Enig med deg, gode sko og støvletter er et «must» ,og du verden så lett det er å overbevise seg selv om gode kjøp når man er på byvandring. Gleder meg til neste gang du får rift i klesplagg på Norwegian og Bjørn Kjos kommer på reparasjonstur til Tromsø! Gjett om jeg kommer på besøk!

  4. TorAa sier:

    Det er ikke bare bare med en flytur.
    At kåper ble lagt på golvet har jeg da aldri hørt om før. Der burde vanlig håndbagasje bli plassert.
    Og de gebyrene er snart ikke til å holde ut.
    Har sjekket litt dette med total-pris tur/retur. Oftere enn jeg trodde kom SAS bedre ut enn Norwegian. Og fra mange steder i Sør-Norge og tildels Sverige er Buss vel verd å tenke på. Og det er gratis internett ombord.

    Priser i Oslo? Her forrige helg hadde vi besøk fra Tyskland. Til tross for at de har noe mer penger enn vanlig ble de sjokkert over prisen på klær og skotøy av såkalt finere merker.
    Hva med en duffelcoat til kr. 6.100,-? Man må jo vise seg frem ikke sant?
    Det er de som i januar går med 70% avslag og likevel blir det overskudd.
    For å si det med Hamsun: De satte haneben. Det var et uttrykk han ofte brukte om snobber.

Legg igjen en kommentar

