En historie om håndklær.

[H4.jpg]

Eller handduka som det heter her hos oss.

Onsdag:  På min søking etter mønster til kjøkkenforkle, som jeg kanskje-kanskje  skulle sy til noen gode venner i førjulspresang, så kom jeg over denne bloggen: http://www.liv-toril.no/.  En hobbyblogg til å bli inspirert av.  Enkel å lete seg fram i.  Lett forståelige oppskrifter på  og henvisninger til en masse flotte håndarbeider.  Et besøk på denne bloggen anbefales!  Og her fant jeg oppskriften på å lage kjøkkenforkle av frottehandduk.  Er ikke det en kjempegod ide?.  Ja, for hvor mange ganger har vi ikke behov for å tørke oss på hendene når vi lager mat?  Som regel huserer jeg rundt med handduken hengende ut av lomma, dersom jeg i det hele tatt vet hvor jeg har den.

Dette måtte jeg prøve ut.  Øyeblikkelig.  Ikke tid til å dra til byen og kjøpe nye håndklær.  Etter en rask gjennomgang fant jeg en gammel lysblå som fikk gjøre nytten som prøveklut, slitasje og kjedelig farge til tross.    Det er så greit med å eksperimentere med gammelt tøy, det er ingen katastrofe dersom alt går skeis!                     

Sånn ble prototypen:

008

005

Med til historien hører at jeg på nevnte blogg fant oppskrift på en enkel måte å lage laaange knyttebånd.  Dette gikk som smurt da jeg sydde det første forklet, så oppglødd av suksessen gikk jeg rett løs på nr. to.  Hadde jo halvparten av handduken igjen.  Denne gangen laget jeg to små legg øverst mot linningen, og så er jeg ganske fornøyd med at jeg fant en liten blondebrikke til å sy på lomma.  Det er lommene som er morsomst å lage.

Nå sitter jeg med to nye gjenbruks-handduks-forklær, i ganske stusslige farger.  I morgen skal jeg se om jeg finner noen nye handduka i byen.

Torsdag:  Og i dag har jeg vært i byen og kjøpt håndklær.  I beige og brunt, og så skal jeg sprite dem opp blå og grønn garnityr, dvs. noen forhenværende bommullsgardiner.  Litt gjenbruk skal det bli her også. 

003

Dette burde vel bli bra?  Så her skal det syes, bare synd at jeg ikke rakk å få de ferdige før H-dagen!  Og først i dag – søndag – fikk jeg muligheten til å publisere.

Flere H-historier finner du på  http://petuniablogg.blogspot.com/2009/06/abc-i-ord-og-bilder-14.html, hvor den herlige ABC-leken haster videre.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

14 svar til En historie om håndklær.

  1. irene sier:

    Utrolig bra, så flink du er! Tenk om jeg hadde hatt tålmodighet ved symaskinen, sukk …..

  2. strömma sier:

    Vad smart att sy förkläde av frottetyg. Visst behöver man alltid en handduk i köket där man torkar händerna stup i ett. Du är så händig med syandet.

    Jag såg att du shoppat lite nytt till dig. Skorna är jättefina och även byxorna och väskan också förståss *ler*.

    kram
    strömma

  3. Turbolotte sier:

    Jøsses, dette var da råsmart!! Hadde jeg bare fått symaskinen i orden, så kunne dette vært en potensiell julegaveidè. Hmmmm! Takk for tipset.

  4. Liv-Toril sier:

    Så flott å se sine ideer bli gjenbrukt og være til inspirasjon. Resultatet ble ypperlig.

  5. Ellen sier:

    Så utrolig smart. Man trenger jo hele tiden å kunne tørke hendene når man er på kjøkkenet!! Dette var virkelig lurt. Og fine ble de også!!

    Ønsker deg en flott uke!!

  6. BirtH sier:

    Så flott innlegg! Ikke mye arbeid å sy et sånt forkle.
    Håndduk er et artig ord som er falt ut av mitt vokabular. Husker at vi brukte det før i tida, som den gangen vi flytta til Bergen og jeg gikk på butikken og spurte etter kopptue og langkost. Det ble ikke forstått 🙂
    Ha en god dag!

  7. Dette var kjempebra. Ikke rart du måtte vente til søndag med publisering. Utrolig hvor mange gode ideer man får når man besøker andre sine blogger. Jeg skal følge din anbefaling å titte innom den som ga deg ideen. Ha en fin uke.

  8. BirtH sier:

    Takk! Jøger er nu også et ord!
    Lage ordliste kunne vi gjort hvis ikke andre hadde tenkt på det før oss 😉 I min skatt har jeg både «Vesterålsk ordbok» av Ove Orvik og «Kjøss meg på måndag – så har du heile vekka fri» av Helge Stangnes. 😀

  9. Petunia sier:

    Genialt!! En vikrelig inspirerende H!!

  10. f. sier:

    utrolig lurt , for den som kan sy. MEN damen på bloggen hadde masse bra andre tips . fikst løst i alle fall.F

  11. Annfrid sier:

    Så lurt dette var- og morsomt også.
    Har en liten utfordring til deg på bloggen min, bare hvis du har lyst, altså!

  12. stubbetufsa sier:

    Flott ide, dette, enig med de andre!
    Takk for trøsteord på bloggen min, Mormonsen!
    Klem!

  13. Ruth sier:

    Hm. Jeg har latt minst to innlegg gått meg hus forbi så nå måtte jeg bli her inne en stund og få lest litt.

    Så flott at pakken endelig kom frem. Det tok jammen sin tid denne gangen.

    Klart du kan låen bilde av Pusifer. Det skal bli spennende å se va du har tenkt å bruke henne til?

  14. Så snertent det der var.. Jeg har en gutt på 15 mnd som hele tiden drar ned kjøkkenhandklærne som henger på ovnen, så kanskje dette kunne vært løsningen for meg når jeg holder på å lage mat !
    Ha en fin dag
    Mvh Belinda

Legg igjen en kommentar

