Julebord og jåleri

ABC runde 2 logo

Først må jeg si at jeg er imponert over hvor mange som deltar i ABC-leken denne runden, og over all den oppfinnsomheten som blomstrer rundt på alle bloggene.  Forrige runde (hvor jeg ble med fra bokstav N) tror jeg at jeg rakk innom de aller fleste som deltok, for å lese og legge igjen en kommentar.  Jeg prøver fortsatt, så godt jeg kan.  Jeg rekker fortsatt de som har vært innom min blogg, og noen til.  Men rundt hundre hver gang, det holder hardt.  Men jeg prøver, og jeg synes fortsatt dette er arti!  Og tusen takk til alle dere som er innom og legger igjen kommentarer her hos meg!

J-en var litt mer vrien enn forventet.  Men da jeg kavet rundt i klesskapene i dag for å finne noe jeg kunne ta på meg til fredagens julebord, så ga ordene seg selv:  Julebord og jåleri!

Finner jeg noe passe jålete her?  – for pyntet? – for hverdagslig?

Jammen lenge siden en del av dette har vært i bruk.  Passer det fortsatt?  – for trangt? – for vidt? – for kort? – for langt? – for tilknappet?  – for utringet? –  for ubekvemt? – jevnt over for utdatert?

Det skal graves fram julebordsmykker fra gamle smykkeskrin og -esker.  Er det julebord, så er det julebord.  Og det behøver ikke være gull alt som glimrer.   Mine juletrenåler fra 70- og 80-tallet er flittig brukt i adventtiden.  Ekte  juggel, deilig nostalgiske, helt på linje mine øvrige, gamle,  julepynter i husheimen.

Og et julebordfjes må vel også tegnes opp, til avveksling fra mørketidas jammerlig bleke hverdagsfjes, med grønnskjær…

Flere j-historier finner dere hos http://petuniablogg.blogspot.com/ , hvor ABC-leken jogger videre i jevnt stigende tempo.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

22 svar til Julebord og jåleri

  1. Petunia sier:

    Ja, det er tiden for julebord nå. Jeg stod over vårt i år. Prioriterte en 40 års dag. kosleig det å. Må jo pynte seg opp til det også, men vil ikke si at jeg er jålete;)

  2. f. sier:

    ja det er julebord tid, og tid for jåleri , for oss damer ,. Med julepynt både over under klærne .
    F.

  3. mia sier:

    En gång om året ska nog till och med jag klara jåla mig 😉 Nog är det kul att finna fram det lilla extra och bli lite bättre känt med arbetskolleger, ibland lite väl gott känt, men likaväl, alla har ju samma måndag efteråt 🙂

  4. Lise H sier:

    Herlig!
    Skal på julebord neste fredag, og må vel lete fram finstasen snart :)!

  5. Maria sier:

    Ha det så trevligt!

  6. Randi sier:

    Ja, det er ikke nekelt alltid å vite hva man skal ha på seg:o) En gang i blant er det moro å jåle og pynte seg, det er bra sikkert! Ha ei fin helg!

  7. Sommertid sier:

    Kos deg på julebordet og litt fin må en jo være. Men kledd ut som julebukk allerede er jo vel tidlig…det skal man gjøre i romjulen….

  8. Ellen sier:

    Smiler… så fint og koselig innlegg! Stilige bilder og lun humor. Julebord sammen med kollegaer er trivelig synes jeg. Håper du får det fint på ditt!!

    God helg!!

  9. Marit sier:

    Morsomt og uhøytidlig innlegg! Kos deg på julebordet!

  10. Malys Krok sier:

    Flott innlegg om det som står for døren.
    Enig i at denne leken er morro. Ha en fin adventshelg! Vennlig hilsen Margit.

  11. Elisabeth sier:

    Samme scenarioet hvert år… Jeg handlet klær til årets julebord i går. med mannen på slep…

    God helg!

  12. Turid sier:

    Et herlig og godt temavalg. Og noen ganger er det jo slik at en ikke trenger noe nytt, men kan kombinere det man har på en ny måte. Håper julebordet blir bra, kos deg masse.

  13. qehenne sier:

    å kjære deg. Her kjenner jeg meg igjen. Jeg er en typisk dongerijente og har store problemer hver gang finstasen skal på. Uff og det er snart tid for vårt årlige julebord. Kanskje allerede nå gå igjennom skapene!
    Ha en flott helg!

  14. Linsky sier:

    Det er så gøy å pynte seg ordentlig innimellom! 🙂

  15. Henny sier:

    Julebord kan jeg regne ud, men «jåleri»? Er det pynt? Fint tøj? Hmnn.

  16. strömma sier:

    Vad fyndigt du har med bokstaven J.
    Jag har helt blivit lat med att delta i olika fotobloggar.

    Hoppas du får en fin 1:a advent.

    Har ni någon snö hos er? Här lyser den med sin frånvaro.

    kram
    strömma

  17. f. sier:

    takk for koslig kommentar , de som klager på bloggen har ikke firefox, det er omtrent det eneste programmet som ikke har promblem med blogger fra google.., Det løser seg etter de har forandret det.
    Jeg har forsøkt fjerne snø , ha færre innlegg opp osv. Men på dager med mye trafikk , så er firefox eneste måten, håper du kommer inn senere, du kom jo inn i dag..F

  18. Fr en morsom vinkling på julebord og jåleri! Begge deler kvikker opp i hverdagen. Tenk hvor kjedelig det ville vært om vi ikke hadde slike anledninger til jåleri inn i mellom. Jammen er det deilig.
    Håper det blei vellykket og at du har fått ei fin helg.

  19. BirtH sier:

    Det gjør godt å jåle seg til innimellom! Det piffer opp! Julebord er det sjelden, så hvorfor ikke jåle seg til hver lørdag. Husker at da jeg var barn, pyntet foreldrene mine seg hver lørdag. En fin tradisjon, som neppe har holdt seg …. Eller hva?

  20. anne-lie sier:

    Jamen det fixade du ju galant;-))

  21. BirtH sier:

    Tusen takk for trivelig kommentar!!! Jeg kjenner meg igjen i det du sier. Skoleklærne ble ikke brukt til hverdags heime; i hvert fall ikke da jeg gikk i de minste klassene.
    Synes jeg ser dere søstre for meg i bordeklærne! Det er rart hvordan flere ting fra barndommen kommer «opp i dagen» etter hvert som man blir eldre …. 😉 Har du det sånn? hehe
    Heldige du som nyter varmen på Gran Canaria! Nyt hvert sekund!
    Er spent på viderverdighetene ….

Legg igjen en kommentar

