Lufting av lat turist

Landet i Tromsø i går kveld, etter to ferieuker, som ble annerledes, men likevel helt fine.  Til vanlig, så er manageren og jeg såre fornøyd når vi i den mørke årstiden får oss et par uker med sol og godt føre.  Får på oss rumpetaska med en bocadillo og ei vannflaske som niste, og lunter av gårde.  Langs fjæra eller til fjells.  Med en og annen avkjølende lauging i Atlanterhavet.  Denne gangen har vi vært late «sydenturister» på en helt annen måte. Tusen takk for alle oppmuntrende og morsomme «god-bedring»-hilsener på bloggen.  Det varmet og hjalp godt!  Jeg har virkelig forsøkt å svare, men det ble for vanskelig å rekke over alle med sånn laber tilgang til internett som det jeg hadde der nede.   Men jobber fortsatt med saken!

Vi har liggget ved bassenget.  Men veldig lite. For å være ærlig, så ble det fort både kjedelig og varmt, når jeg ikke kunne bruke bassenget.  Jeg hadde jo tilbud fra manageren om at han kunne holde meg oppe etter ondfoten, mens jeg kavet ute i vannet.  Men kan dere tenke dere, jeg takket faktisk nei til det lukrative tilbudet.  Men solnedgangen fra bassengkanten var et vakkert skue.

Så min trofaste manager sørget for at det daglige behovet for  lufting ble ivaretatt med turer med leiebilen, turer i fjellene som må kunne beskrives som særdeles luftige. Masse hårnålsvinger, smale veier og sug i magen.  Dette bildet er tatt ganske høyt til fjells.  Midt i bildet en bondegård, hvor bolighuset ligger øverst oppe.  Det er bare fronten som er ute i dagen, mesteparten er hule.  Å bo i huler er forresten fortsatt ganske vanlig i enkelte områder på Gran Canaria.  Jeg har aldri vært innom en slik hulebolig, men de skal etter sigende være mindre primitive enn det kan høres ut som.

Vi spiste mye god mat på mange trivelige og bra restauranter.  Dette bildet er tatt på en fiskerestaurant i Puerto Mogan.  Alle som har vært på Kanariøyene har sikkert smakt på de små, kanariske potetene.  Som er tørrkokt med masse salt, slik at skallet har krympet.  Og som serveres med en litt skarp mojo-saus til.  Jeg synes de er kjempegode, og nå vet jeg hva jeg skal skal bruke alle småpotetene fra eget potetland til.  Tørrkokte småpoteter med rødsaus!  Ellers må jeg  berømme manageren som hver dag tålmodig stilte opp som sjåfør, og var strålende fornøyd over at alkoholfritt øl var å få kjøpt også i Spania.

Etterhvert som kompetansen på krykkene var økende, så ga det seg muligheter for noen burikkrunder også.  Så julegarderoben fikk et tilskudd av en riktig så fargerik tunika m. skjerf.  Av åpenbare årsaker ble det ikke kjøpt inn sko denne gangen.   Vi er drevne koffertpakkere, og reiser alltid bare med to små cabinkofferter.  Likevel finner jeg alltid ut, når jeg skal reise hjem igjen, at jeg alltid har hatt med meg noe overflødig.  Det er ganske deilig å slippe  langdryg venting ved bagasjebåndet etter lange flyturer.  Nå må det innrømmes at manageren er aller flinkest til å pakke, så det er alltid litt reserveplass å finne hos han, dersom det baller på seg med innkjøp underveis.  Hann har foreslått at neste gang så kan han kle  på seg to underbukser, stillongs og kortbukser.  Og ta på seg ullsokker i sandalene.  Og putte tannbørsten i lomma.  Da vil  han egentlig ikke ha behov for en egen koffert overhodet!

En suvernir ble det også råd med!  Denne lasurblå(?) vannflaska som vi fikk på bordet på en restaurant, den ble jeg helt hekta på.  Er den ikke vakker?  Den fikk jeg kjøpt av servitøren for 1 euro, og har egenhendig fraktet den hjem i håndbagasjen.  Den skal få et videre liv som vannkaraffel på mitt hjemlige spisebord.

Flere L-historier vil dere finne dersom dere leter på ABC-leken hos  petuniablogg.blogspot.com

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

17 svar til Lufting av lat turist

  1. BirtH sier:

    Det var et flott innlegg! Takk for at du deler fornøyelig historie!
    Jeg har vært hos «huleboerne» på Gran Kanaria. Det var interessant; de hadde både kirke og bar inne i fjellet. Ikke mye stress der, så det ut til.

    Jeg liker den tunikaen din 🙂

    Ha en fin søndag! Håper det går bra med ondfoten din!

  2. sologbolig sier:

    Flott innlegg og det ser ut som du har hatt ein fin ferie til tross for vond fot. Ha ein fin søndag.

  3. Ellen sier:

    Jeg tror dere har koset dere en hel masse.. Det er iallefall inntrykket jeg sitter igjen med!! Ferie er jo bare såååå deilig!! Gleder meg til sommeren!!

  4. strömma sier:

    Välkommen hem igen. Nu är du säkert brun och fin och kanske laddad med energi inför julen.
    Vad skönt att allt gick bra, trots din skada.

    Nu är det längesedan jag varit ute och rest. Men jag vet hur det är när man ska packa sin väska inför hemfärden. Alltid har man köpt för mycket. Du har fyndat fint inför julen.

    Kram
    strömma

  5. stubbetufsa sier:

    Neimen, kjære Mormonsen! Har du skada foten?! Og det til og med på ferietur! Men det høres ut til at du får det til med god hjelp av manageren, han er god å ha!
    God bedring, og god førjulstid hjemme!

  6. Henny sier:

    Sikke en masse l’er, du har fundet frem til. Godt, at du var i stand til at nyde din ferie på trods af dit uheld. Men jeg fornemmer, at din «manager» har hjulpet godt til i det stykke! 😉

  7. Rimkogeren sier:

    Velkommen hjem,
    håber snart foden
    ej længere er slem.

    PS. Da i fløj ind over Danmark, vinkede jeg, men du vinkede ikke tilbage ;-(

  8. Petunia sier:

    Man har godt av late ferier også. Der man bare så vidt kjenner pulsen slår… mosjonen kan man ta igjen når foten er bra!
    Det er nå godt å ha deg hjemme igjen da;)

  9. Charlotte sier:

    DejLige ferieminder!

  10. f. sier:

    takk for koslig kommentar , synd du ikke fant hytte her, det har jo stått noen tomme lenge men de bør jo ligge ved sjøen ellers er det jo lite vits i, – Fin L fra deg også –F

  11. Malys Krok sier:

    Velkommen hjem! Bra du fikk nyte ferien litt, til tross for uhellet! Morsomt skrevet ,og mange L ord fikk du med! Takk for kommentar!
    -Margit-

  12. Melusine sier:

    Hvilken fantastisk flott solnedgang, en slik utsikt er godt plaster på såret etter skaden med foten. Ellers må jeg si du hadde en meget dyktig manager med deg som sørget for at ferien tross alt ble en opplevelse 🙂

  13. BirtH sier:

    Hjertelig takk for kommentar!
    Artig at du har samme kokeboka! Jeg har en litt nyere utgave (som jeg fikk i Lofotgave av pappa), og i den står ikke disse koketidene. Jeg har brukt den boka lite til å finne kakeoppskrifter, til det har jeg et par Freia-bøker pluss venninneoppskrifter. Men hvis jeg skal lage gamle retter, som byggrynsuppe og lapskaus, tar jeg den blå kokeboka fram. Ellers er det, som du sier, kjapt å finne en oppskrift på nettet.
    Jeg leser aldri kokebøker på senga. Men gode oppskrifter til ettermiddagskaffen derimot … 😉

    Mener bestemt at jeg ikke har svineinfluensa. Hostinga starta ei veke etter at jeg ble vaksinert. Jeg tror heller jeg har en atypisk lungebetennelse. Symptomene ligner på klamydialungebetennelse. Jaja, det går vel over en gang ….

    Er spent på hvilket fottøy du valgte i dag? Nesnalobber kan jo være romslige og gode, men kanskje ikke store nok.

  14. Googlet Mogan og der fant jeg deg! Reiser til PdMogan f.k. fredag og blir der 3 uker. Gjett om jeg gleder meg? Likte godt tunikaen du har kjøpt. Vil du reklamere for butikken?

    • mormonsen sier:

      Takk for kommentar. Butikken ligger i det gamle, grønne kjøpesenteret som heter Anchora i Arquinneguinn sentrum. Kjøpesenteret ligger like ved rundkjøringa med fontenen med hvalsporen. Det er ei dansk dame som driver butikken. Det er en liten butikk, og hun hadde mye fint. Denne butikken hadde bare dameklær, og det er ikke så mange av denne typen i dette senteret.
      God tur til Mogan, og kos deg skikkelig!

  15. Takk for svar (dobbelt opp). Ancora bruker jeg bestandig å besøke og det blir nok også denne ferien. De navnene jeg kommer på i farten er M & M og Modas Lixus. Vel, jeg får titte litt rundt.

    Koselig at du vil følge bloggen min!

  16. qehenne sier:

    Selv om ferien ble litt amputert med foten din, ser det ut som dere har fartet rundt og fått med dere mange fine minner. Flott karaffel! Ha en flott kveld!

Legg igjen en kommentar

