Nord-Norge

ABC-leken har kommet til N, og da velger jeg meg mitt Nord-Norge, og Nord-Norsk julesalme av Trygve Hoff.  Har juksa litt, som Ingrid Espelid Hovig med juleribba.  Har gjort om min generelle julehilsen på bloggen om til ABC-tema.

Jeg ønsker alle mine bloggvenner og ABC-venner ei riktig GOD JUL, og takker for alle hyggelige og morsomme kommentarer, og for all underholdning og inspirasjon jeg har fått gjennom å lese bloggene deres i året som gikk!  Bildet er tatt fra mitt stuevindu en vakker mørketidsdag i desember.

Nordnorsk julesalme

Velsigna du dag over fjordan.
Velsigna du lys over land.
Velsigna de evige ordan
om håp om ei utstrakt hand.
Verg dette lille du ga oss
den dagen du fløtta oss hit.
Så vi kjenne du aldri vil la oss
forkomme i armod og slit.

Vi levde med hua i handa
men hadde så sterk ei tru.
Og ett har vi visselig sanna:
Vi er hardhausa vi som du.
No har vi den hardaste ria,
vi slit med å karre oss frem
Mot lyset og adventsti’a
d’e langt sør te Betlehem.

Guds fred over fjellet og åsen.
La det gro der vi bygge og bor.
Guds fred over dyran på båsen
og ei frossen og karrig jord.
Du ser oss i mørketidslandet,
du signe med evige ord.
Husan og fjellet og vannet
og folket som lever her nord.

Trygve Hoff

Flere N-historier finner dere hos her hos Petunia, hvor ABC-leken går videre, også i jula.  Det blir nok ikke mange kommentarer fra meg i kveld, men regner med at jeg får tatt det igjen i løpet av juledagene.

Dette innlegget ble publisert i Nord-Norge. Bokmerk permalenken.

21 svar til Nord-Norge

  1. Ruth sier:

    Den er vakker den sangen. Jeg må høre på NRK på internettet sånn at jeg får med meg de norske julesangene. Det blir ikke jul ellers.

    Joda, vi feirer norskt her. Sånn som det SKAL gjøres. 😉 Ikke noe tøys med 1. juledag og kalkuner. Vi skal riktignok ha roastbeef og yorkshirepudding med alt tilbehør i morgen isteden for skinkestek som vi pleier. Men den tar vi til nytårsaften.

    Ha en riktig herlig Jul og takk for alle hyggelige blogginnlegg som jeg har kost meg med i året som gikk.

  2. strömma sier:

    En fridfull jul önskar jag dig.

    kram
    strömma

  3. Ellen sier:

    God jul til deg kjære Mormonsen!! Og takk for sangen!! Trygve Hoff var noe for seg selv!!

  4. Maria sier:

    Önskar en riktigt GOD JUL!

  5. Rimkogeren sier:

    Du kære blogger!

    Vær nu rigtig juleglad,
    med masser af julegaver
    og den herligste julemad
    i jeres julemaver.
    Men husk nu lige,
    hver bloggerdreng og pige:
    Et rigtig grundigt julebad.

    Glædelig jul
    ønsker
    Rimkogeren

  6. anne-lie sier:

    Fantastisk bild du bjuder på! Hoppa du haft en fröjdefull Jul!

  7. Marita sier:

    Hadde virkelig sansen for Trygve Hoff og hans sanger – nordnosk som jeg også er. God jul i heimen!

  8. Henny sier:

    Nord-Norge er et vældig godt bud på N! God jul til dig også!

  9. Randi sier:

    Vakkert. Både bilde og sangen. Trygve Hoff er en stor mann! Fortsatt God Jul!

  10. Petunia sier:

    Jeg vet jeg har hørt denne, men kan ikke komme på tonen. Tror jeg må google litt etterpå:)
    Flott valg på N!

    ♥ Ha fortsatt en riktig fin jul ♥

  11. f. sier:

    sangen var ukjent men vakker . MEN bildene var jo best, få steder slår vel nord Norge det må være her ;O) Glad jul videre -F

  12. Sommertid sier:

    Ønsker deg en forts fin julehøytid 🙂

  13. Bodil sier:

    Så vakker sang. Ønskjer deg ei fortsatt god jul 🙂

  14. TorAa sier:

    Herlig.
    Ingen grunn til ordgjøte her.

    Ha en fortsatt flott jul

  15. Melusine sier:

    Bildet tatt fra stuevinduet ditt er kjempeflott, nydelig utsikt!

  16. BirtH sier:

    Trygve Hoff laget så mye bra! Synd at han døde så alt for tidlig. I fjor fikk vi en dobbel-CD av han i julegave 🙂

    Ha ei fortsatt god jul!

  17. mia sier:

    Både Nordnorge sett genom din lins och psalmen var fint. Önskar dig en fin fortsättning 🙂

  18. qehenne sier:

    Ønsker deg og dine en fortsatt god jul! Og takk for at jeg har fått lov til å bli kjent med bloggen din.

  19. Lappedamen sier:

    Vakker salme og flott bilde. Ha en fin romjul.

  20. strömma sier:

    Vad skönt för er också med en lugn och fin jul.
    Här är också mattraditionen stark med julmaten. Vi äter julmat dagen innan julaftonen, omän inte så våldsamt många olika matsorter. Bara sådant vi alla tycker om. Tacotraditionen blev av för några år sedan, när min son kocken hade lagat julmat på sitt jobb från november och vägrade äta mera av den. Då röstade vi alla fram att hädanefter äter vi tacos på julafton.

    I Oslo jobbar han på en restaurang där det är tapasmat och slipper julmaten att laga *ler*.
    Dottern jobbar också där på samma restaurang.
    Det skiljer 1 år och 16 dagar mellan dom, så dom är som tvillingar.

    http://www.rustoslo.com/

    kram
    strömma

Legg igjen en kommentar

